ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا پیکسل ۶ می‌تواند اولین رقابت جدی گوگل با آیفون اپل را رقم بزند؟

گوگل چند روز پرچمدارهای بعدی‌اش را با نام پیکسل ۶ به نمایش گذاشت، گوشی‌هایی که برخلاف نسل‌های قبلی‌شان به پردازنده اختصاصی مجهز می‌شوند. گوگل این محصولاتش را با تراشه تنسور روانه بازار می‌کند. همین چیپ ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

گوگل چند روز پرچمدارهای بعدی‌اش را با نام پیکسل ۶ به نمایش گذاشت، گوشی‌هایی که برخلاف نسل‌های قبلی‌شان به پردازنده اختصاصی مجهز می‌شوند. گوگل این محصولاتش را با تراشه تنسور روانه بازار می‌کند. همین چیپ و البته قابلیت‌های دیگر نشان می‌دهند که گوگل در مسیر درستی قرار دارد و شاید بتواند بالاخره رقیبی شایسته آیفون‌ها و دیگر پرچمدارهای اندرویدی روانه بازار کند.

قبل از هرچیزی باید بگوییم احتمال اینکه پیکسل ۶ در بازار بتواند آیفون یا حتی پرچمدارهای سامسونگ را شکست دهد، کم است اما این موضوع به معنای آن نیست که نمی‌تواند چنین محصولاتی را به چالش بکشد و البته نسل‌های بعدی‌اش برای آن‌ها تبدیل به تهدیدی بزرگ شوند. به نظر می‌رسد گوگل در مسیر درستی قرار گرفته و می‌خواهد همان کاری را انجام دهد که اپل سال‌هاست مشغول انجام دادنش است. اگرچه گوگل در سال‌های اخیر پشتیبانی نرم افزاری مناسبی از دستگاه‌های پیکسل داشته و البته پرچمدارهای اندرویدی برندهای دیگر هم نسبت به گذشته آپدیت‌های بیشتری دریافت می‌کنند، اما همچنان هماهنگی بالایی میان سخت افزار و نرم افزار حداقل به اندازه آیفون در گوشی‌های اندرویدی وجود ندارد.

با معرفی پیکسل ۶ شاید گوگل بتواند کمی در بازار آیفون‌های اپل اختلال ایجاد کند و بتواند طرفداران این گوشی‌ها را جذب کند، اما چرا احتمال چنین موضوعی وجود دارد؟ در ادامه نگاهی به دلایل آن خواهیم داشت.

هماهنگی سخت افزاری و نرم افزاری مشابه آیفون

یکی از دلایلی که بسیاری از کاربران آیفون حاضر به تغییر پلتفرم‌شان نیستند، هماهنگی بالای سخت افزار و نرم افزار آیفون‌هاست. اپل به گونه‌ای قابلیت‌های iOS را بهینه‌سازی کرده که بهترین عملکرد را روی سخت‌افزارهای این کمپانی از خودشان نشان می‌دهند. کوپترتینویی‌ها در کنار توسعه iOS، چیپ مورد استفاده در آیفون‌ها را هم طراحی می‌کنند و در طراحی برخی قطعات دیگر هم نقش دارند. به همین دلیل آیفون‌ها برای سال‌های طولانی پشتیبانی می‌شوند و عملکرد مناسب‌شان را هم حفظ می‌کنند.

گوگل هم حالا در چنین مسیری قرار دارد. این اولین باری نیست که این غول جستجوی اینترنتی از سخت افزار اختصاصی در پیکسل‌ها استفاده می‌کند. برای مثال تراشه Pixel Visual Core به پردازش تصاویر در پیکسل ۲ و ۳ کمک می‌کند و در پیکسل ۴ هم از Neural Core استفاده شده. علاوه بر این، پیکسل ۴ به رادار Soli گوگل برای پشتیبانی از ژست‌های بدون نیاز به لمس هم مجهز شده است.

با این وجود، گوگل کنترل چندانی روی سخت افزار ندارد. این کمپانی هم مانند اکثر تولیدکنندگان اندرویدی برای پیکسل‌ها به شرکت‌ دیگری وابسته است: کوالکام. با تمام تلاش‌ها، گوگل تنها روی نرم افزار کنترل دارد و برای مثال می‌تواند برای مدت زیادی برای پیکسل‌ها آپدیت منتشر کند یا اینکه روی قابلیت‌های نرم افزاری اختصاصی کار کند.

اما موضوع درباره پیکسل ۶ فرق می‌کند، چرا که گوگل برای اولین بار از یک چیپست اختصاصی به نام تنسور در آن استفاده خواهد کرد. همین تراشه به گوگل اجازه می‌دهد هماهنگی بیشتری میان نرم افزار و سخت افزاری ایجاد کند و البته عملکرد، امنیت و قابلیت‌های مبتنی بر CPU مانند تشخیص صدا را هم بهبود دهد.

اگرچه گوگل یکسان با اپل روی سخت افزار پیکسل کنترل نخواهد داشت، اما در مسیر درستی قرار می‌گیرد و می‌تواند در آینده با طراحی بیشتر قطعات گوشی‌هایش، رقابت را با آیفون‌ها شدیدتر کند.

مشخصات فنی قدرتمند سری پیکسل ۶

گوگل در سال‌های اخیر چندین نسل از پیکسل را روانه بازار کرده، اما این محصولات آنطور که باید از نظر مشخصات فنی قادر به رقابت با بهترین‌های بازار نبودند. اگرچه تقریبا می‌توان گفت از نظر قیمت پیکسل‌ها ارزش خرید بالاتری نسبت به برخی پرچمدارهای اندرویدی و آیفون‌ها داشتند، اما نمی‌توانستید ادعا کنید که بهترین گوشی اندرویدی را خریده‌اید.

در حالی که هنوز اطلاع دقیقی از قدرت تنسور نداریم و حتی نمی‌دانیم با چه پیکربندی CPU و GPU از راه می‌رسد، اما انتظار می‌رود عملکردش مشابه اسنپدراگون ۸۸۸ یا اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ باشد. اما همه چیز به تراشه خلاصه نمی‌شود. گوگل برای پیکسل ۶ پرو از نمایشگر ۱۲۰ هرتزی استفاده می‌کند، قابلیتی که انتظار داریم در آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس ببینیم، البته تقریبا دو سالی می‌شود که اکثر پرچمدارهای اندرویدی چنین قابلیتی دارند. علاوه بر این ویژگی، با دوربین سه‌گانه جدیدی هم روبه‌رو می‌شویم و از نظر میزان رم و حافظه داخلی هم نباید اختلافی بین پیکسل‌های جدید و پرچمدارهای بازار وجود داشته باشد.

پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو

در ادامه به یک موضوع مهم می‌رسیم یعنی طراحی. باید قبول کنید که پیکسل‌های گوگل از نظر طراحی در سال‌های اخیر قادر به رقابت با آیفون یا پرچمدارهای اندرویدی مطرح نبوده‌اند. اما پیکسل ۶ با نسل‌های قبلی‌اش فرق می‌کند و برخلاف پیکسل ۴، طراحی مشابه پرچمدارهای بازار دارد. بدنه با کیفیت به همراه بدنه دو رنگ و همچنین بخش جداگانه‌ای برای دوربین، می‌تواند کاربران زیادی را جذب کند، البته نسبت به نسل‌های قبلی پیکسل.

طراحی و زیبایی یک بحث سلیقه‌ای است، اما انتظار می‌رود افرادی که بخاطر طراحی هیچ علاقه‌ای به نسل‌های قبلی پیکسل نداشتند، خرید پیکسل ۶ را مدنظر قرار دهند و از همان ابتدا از خریدش صرفنظر نکنند.

بازاریابی و فروشگاه فیزیکی گوگل

اپل سالانه هزینه زیادی به بازاریابی محصولاتش اختصاص می‌دهد، کاری که گوگل در سال‌های اخیر برای دستگاه‌های پیکسل توجه چندانی به آن نکرده که شاید یکی از دلایلش، عدم عرضه دستگاهی در اندازه پرچمدارهای مطرح اندرویدی یا آیفون‌ها باشد. اگر منصف باشیم، نسل‌های گذشته پیکسل گوشی‌های مناسبی بودند که دوربین بسیار باکیفیتی داشتند، اما نمی‌توانستند خریداران سری گلکسی S یا آیفون‌ها را متقاعد به تغییر برند کنند.

حالا گوگل با پیکسل ۶ می‌خواهد بازار چنین محصولاتی را هدف قرار دهد و به همین دلیل هزینه بازاریابی‌اش را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، گوگل حالا فروشگاه اختصاصی فیزیکی برای محصولات سخت افزاری‌اش هم دارد و برای فروش پیکسل ۶ دیگر وابستگی کامل به فروشگاه‌های دیگر ندارد، هرچند گوگل برای رسیدن به آمار فروشگاه‌های اپل در سراسر جهان راه بسیار بسیار طولانی در پیش دارد. شاید گوگل با افزایش شمار فروشگاه‌هایش بتواند حضور پررنگی‌تر در بازار داشته باشد و بهتر با شرکت‌های دیگر رقابت کند.

گوشی‌های سری پیکسل ۶ در پاییز پیش رو وارد بازار می‌شوند و باید منتظر انتشار مشخصات کامل آن‌ها در همان تاریخ باشیم. با این حال طبق مواردی که تا به امروز از پرچمدارهای آینده گوگل منتشر شده، به نظر می‌رسد این کمپانی در مسیر درستی قرار دارد، هرچند شاید پس از عرضه پیکسل‌های جدید نظرمان عوض شود.

نظر شما درباره گوشی‌های سری پیکسل ۶ چیست؟ آیا گوگل می‌تواند با این گوشی‌ها حضور پررنگ‌تری در بازار داشته یا مهم‌تر اینکه با پرچمدارهای سامسونگ و آیفون‌ها رقابت کند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • MH Gholizadeh
    MH Gholizadeh | ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

    من بشخصه نکسوس داشتم و با پیکسل ها هم کار کردم اگه بخوام منطقی بگم بهترین رابط کاربری توی گوشیای اندرویدی واسه ی اندروید خامه ، با این که الان از ایفون استفاده میکنم اما اون تجربه ی اندروید خام یه سر و گردن از ای او اس بالاتر بود و منتظر میمونم تا پاییز و مطمئنم که قراره برگردم به اندروید خام !

  • Kia
    Kia | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

    وجدانا زبان طراحیش فاجعس حق داشتن هواوی رو تحریم کنن این غولهای فناوری چون به گردش نمیرسیدن از هیچ نظر

    • iPooya
      iPooya | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

      اتفاقا من رنگ خاکستریشو خوشم اومد.. باحال بود

مطالب پیشنهادی