ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف دو گونه جدید از دایناسور‌های غول پیکر در چین

دانشمندان کشف دو گونه جدید از دایناسورهای غول پیکر در شمال غربی چین را تایید کردند. این دایناسورها جزو اولین مهره‌داران کشف شده در این منطقه به حساب می‌آیند. بر اساس تحقیقی که در Nature ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

دانشمندان کشف دو گونه جدید از دایناسورهای غول پیکر در شمال غربی چین را تایید کردند. این دایناسورها جزو اولین مهره‌داران کشف شده در این منطقه به حساب می‌آیند.

بر اساس تحقیقی که در Nature Scientific Reports منتشر شده، دانشمندان اخیرا فسیل‌های سه دایناسور مختلف مربوط به دوره کرتاسه اولیه (حدود ۱۳۰ تا ۱۲۰ میلیون سال پیش) را در حوضه تورپان-حامی شمال غربی چین کشف کرده‌اند. به گفته دانشمندان تاکنون کشف فسیل دایناسور دیگری در این منطقه گزارش نشده است.

اولین نمونه با نام «Silutitan sinensis» گونه جدیدی از خزنده‌پایان است که گیاه‌خوار است و گردن و دم بسیار بلند، بدن بزرگ و سر کوچکی دارد. دانشمندان متوجه شدند که این دایناسور دارای ویژگی‌های در مهره‌های گردن خود است که نشان می‌دهد به خانواده‌ای از خزنده‌پایان به نام «Euhelopodidae» مربوط می‌شود که فسیل‌های آن‌ها تاکنون فقط در شرق آسیا یافت شده است. دانشمندان معتقدند که اندازه این دایناسور بیش از ۲۰ متر بوده است.

دایناسور

گونه دوم نیز با نام «Hamititan xinjiangensis» بیش از ۱۶ متر طول داشته و دارای ویژگی‌هایی شبیه به خزنده‌پایان یافت شده در آمریکای جنوبی است. شکل و برجستگی‌های مهره‌های گردن آن‌ها نشان می‌دهد که متعلق به خانواده‌ای از خزنده‌پایان به نام تیتاناسور هستند که فسیل‌های آن در آسیا و آمریکای جنوبی به وفور یافت شده است.

«الکساندر کلنر»، دیرینه‌شناس برزیلی و نویسنده این مقاله گفته:

«ما از این قسمت مطالعه بسیار هیجان‌زده هستیم که فسیل‌های این دایناسور که معمولا در آمریکای جنوبی یافت می‌شود، چگونه در آسیا پیدا شده است و اکنون باید این معما را حل کنیم.»

به گفته کلنر، دانشمندان قصد دارند حفاری خود در این منطقه را ادامه دهند. او و همکارانش در آکادمی علوم چین معتقدند که در زیر سطح این منطقه آشیانه‌هایی پر از تخم و بقایای جنینی گونه‌های تازه کشف شده پنهان شده‌اند. کلنر ادامه می‌دهد:

«ما همچنان در آرزوی یافتن آشیانه دایناسورهای منطقه هستیم و تاکنون این بزرگترین امید ماست.»

سومین نمونه یافت شده در محل، به چهار مهره و دنده سینه محدود می‌شود که احتمالا به خانواده «Somphospondyli» خزنده‌پایان مربوط می‌شود که حدود ۱۶۰.۳ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • haashmo
    haashmo | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    چقدر غلط و اشتباه املایی...

مطالب پیشنهادی