ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میان رشته ای

پژوهشگران می‌خواهند به کمک هوش مصنوعی زمان شروع آلزایمر را پیش‌بینی کنند

دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی قصد دارند تغییرات مربوط به تراکم ماده خاکستری مغز را مورد بررسی قرار دهند و با استفاده از این روش زمان ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را پیش‌بینی ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی قصد دارند تغییرات مربوط به تراکم ماده خاکستری مغز را مورد بررسی قرار دهند و با استفاده از این روش زمان ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را پیش‌بینی کنند.

پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی امکانات جدیدی برای مراقبت‌های بهداشتی و سلامت به وجود آورده و تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی نقطه قوت بزرگی در این فناوری است. حالا دانشمندان دانشگاه کمبریج نوع جدیدی از الگوریتم یادگیری ماشینی را ارائه کرده‌اند که به گفته آن‌ها می‌تواند تغییرات ساختاری مغز که نشان‌دهنده زوال عقل اولیه است را تشخیص دهد و با انجام تست‌های استاندارد مربوط به حافظه، احتمال ابتلای افراد به آلزایمر را محاسبه می‌کند.

دانشمندان الگوریتم یادگیری ماشینی خود را در مورد اسکن مغزی بیمارانی که به بیماری آلزایمر مبتلا شده بودند، آموزش دادند و توانستند از این طریق تغییرات ساختاری مربوط به تراکم ماده خاکستری مغز را در مراحل شکل‌گیری بیماری بررسی کنند.

ماده خاکستری مغز

این الگوریتم برای اسکن مغز بیمارانی که مشکلاتی مانند اختلال شناختی خفیف، از دست دادن حافظه، مشکل تکلم و درک بصری دارند استفاده شد. در ادامه و با استفاده از آزمایش‌های حافظه، الگوریتم دانشمندان با ۸۰ درصد دقت توانست افرادی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند و همچنین میزان زوال شناختی آن‌ها را نیز از قبل پیش‌بینی کند.

پروفسور «زویی کورتزی» عنوان می‌کند:

«ما امیدواریم به مرور زمان بتوانیم بیماران را ۵ تا ۱۰ سال قبل از اینکه علائمی نشان دهند، شناسایی کنیم.»

هرچند داده‌های مربوط به پت اسکن، ام‌آرآی یا انواع دیگر تصاویر پزشکی هم اکنون اطلاعات زیادی به پزشکان ارائه می‌کند، اما هوش مصنوعی می‌تواند روش معاینه و تشخیص بیماری‌ها را تقویت کند. قدرت محاسبات مدرن، الگوریتم‌های یادگیری ماشین را برای تشخیص تغییرات ظریف بافت مغز به کار می‌گیرد که برخی از این عوامل ممکن است خارج از دید پزشکان باشند.

در آخر باید عنوان کرد که الگوریتم دانشمندان هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد و استفاده از آن نیاز به کار بسیار بیشتری دارد. دانشمندان هم اکنون در حال انجام مطالعات بالینی در این زمینه هستند و امیدوارند با شناسایی سایر الگوهای منحصر به فرد تغییرات ساختاری مغز، آن‌‌ها را برای تشخیص گونه‌های دیگری از زوال عقل مورد استفاده قرار دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی