ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو
تکنولوژی

پیکسل ۶: گوشی سامسونگ با لوگوی گوگل؟

گوگل چند وقت پیش گوشی‌های پیکسل ۶ را به نمایش گذاشت، اما مشخصات فنی کامل آن‌ها را منتشر نکرد و برای آشنایی کامل با آن‌ها باید همچنان منتظر بمانیم. با این حال به نظر می‌رسد ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

گوگل چند وقت پیش گوشی‌های پیکسل ۶ را به نمایش گذاشت، اما مشخصات فنی کامل آن‌ها را منتشر نکرد و برای آشنایی کامل با آن‌ها باید همچنان منتظر بمانیم. با این حال به نظر می‌رسد بسیاری از قطعات این دستگاه توسط سامسونگ به تولید می‌رسند، بنابراین آیا مانند دوران محصولات نکسوس با دستگاه یک برند دیگر با بهینه‌سازی‌های نرم افزاری گوگل روبه‌رو هستیم؟

با وجود اینکه گوگل هنوز درباره مشخصات فنی نسل آینده پیکسل سکوت کرده، منابع و همچنین کدهای موجود در نسخه بتای اندروید ۱۲ اطلاعاتی را درباره آن‌ها در اختیار ما قرار می‌دهد. برای مثال گوشی‌های سری پیکسل ۶ با سنسور غول‌پیکر ISOCELL GN1 سامسونگ از راه می‌رسند که نتیجه‌اش افزایش کیفیت عکاسی و فیلمبرداری این محصولات خواهد بود.

پیکسل ۶

اما دوربین تنها قطعه‌ای نیست که ظاهرا سامسونگ برای محصولات جدید گوگل می‌سازد. طبق گزارش‌ها، تراشه اختصاصی تنسور هم با همکاری کره‌ای‌ها و مودم 5G این کمپانی به تولید می‌رسد. البته کار احتمالا به همینجا ختم نمی‌شود و برخی قطعات دیگر سری پیکسل ۶ هم احتمالا ساخت سامسونگ خواهند بود.

قطعات سامسونگ در پیکسل ۶

در کنار تراشه و سنسور دوربین، به احتمال زیاد رم، حافظه داخلی و نمایشگر سری پیکسل ۶ را هم سامسونگ می‌سازد. سامسونگ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این قطعات در جهان است و در گذشته منابع از تجهیز محصولات آینده گوگل به پنل این کمپانی کره‌ای اشاره کرده بودند.

طبق آمارها، سامسونگ در بازار حافظه گوشی‌های هوشمند ۴۲ درصد سهم دارد، ۵۰ درصد درآمد بازار نمایشگرها را به حساب‌های بانکی‌اش واریز می‌کند و ۲۹ درصد سود سنسورهای تصویر موبایل‌ها هم به این شرکت کره‌ای می‌رسد و از این نظر پس از سونی در جایگاه دوم قرار دارد.

با توجه به این موارد، حتی اگر گوشی شما لوگوی سامسونگ را یدک نکشد، به احتمال زیاد از قطعات این غول کره‌ای در آن‌ها استفاده شده، مخصوصا اگر دستگاه‌تان نمایشگر OLED داشته باشد.

سامسونگ LSI در زمینه نیمه‌رساناها تخصص دارد و ظاهرا همکاری نزدیکی با گوگل برای توسعه تراشه تنسور داشته. احتمالا همین همکاری و البته رابطه مناسب گوگل و سامسونگ در زمینه گوشی‌های اندرویدی باعث شده سنسور دوربین سری پیکسل ۶ هم ساخت کره‌ای‌ها باشد، هرچند هنوز گوگل رسما مشخصات محصولاتش را منتشر نکرده است.

آیا پیکسل ۶ را می‌توان گوشی سامسونگ دانست؟

مسلما سامسونگ می‌تواند مدعی ساخت بسیاری از قطعات گوشی‌های جدید گوگل باشد، محصولاتی که احتمالا از بهترین‌های بازار اندروید به حساب می‌آیند. اما تامین قطعات با ساخت محصول نهایی تفاوت زیادی دارد. اگرچه سامسونگ نمایشگر، سنسور دوربین، تراشه و احتمالا حافظه داخلی و رم سری پیکسل ۶ را تامین می‌کند، اما نمی‌توان آن‌ها را محصول کره‌ای دانست. در حقیقت میان پیکسل و گوشی‌های نکسوس تفاوت بزرگی وجود دارد.

در محصولات نکسوس، شرکت دومی مانند سامسونگ آن‌ها را می‌ساختند و گوگل در بخش نرم افزار فعالیت داشت. در حقیقت روی این دستگاه‌ها دو شرکت کنترل داشتند: گوگل و کمپانی دیگری مانند سامسونگ.

تنسور پیکسل ۶
پیکسل ۶ پرو

اما موضوع درباره محصولات پیکسل متفاوت است. گوگل همه چیز پیکسل‌ها را طراحی می‌کند، تصمیمات مهم را می‌گیرد و تولید آن‌ها را به شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند مانند فاکسکان واگذار می‌کند. در این میان، سامسونگ تنها یک تامین‌کننده قطعات به حساب می‌آید که گوگل برای ساخت بهترین محصولاتش برای ۲۰۲۱ به سراغ آن رفته است.

این احتمال وجود دارد که گوگل سال آینده میلادی به سراغ شرکت‌های دیگری برود و برای مثال در پیکسل ۷ از سنسور دوربین سونی استفاده کند. با وجود چنین موضوعی، گوگل و سامسونگ همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند.

همکاری نزدیک گوگل و سامسونگ

گوگل محبوب‌ترین سیستم عامل دنیا را دارد و سامسونگ هم بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های مجهز به این سیستم عامل است (البته طبق جدیدترین آمارها شیائومی فعلا برترین سازنده است). بنابراین همکاری نزدیک آن‌ها منطقی به حساب می‌آید.

برای مثال این کمپانی‌ها اخیرا Wear OS 3.0 را هم توسعه داده‌اند که باعث شده سامسونگ دیگر از تایزن در ساعت‌های هوشمندش استفاده نکند و در جدیدترین آن‌ها یعنی گلکسی واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک به سراغ این سیستم عامل برود. این محصولات از رابط کاربری One UI Watch مبتنی بر Wear بهره می‌برند.

انتظار می‌رود این همکاری در آینده گسترش هم پیدا کند. به علت توسعه Wear OS و همچنین توسعه احتمالی تنسور توسط این دو غول دنیای فناوری، رابطه سامسونگ و گوگل احتمالا نزدیکتر از گذشته خواهد شد.

با وجود تمام این موارد، باز هم پیکسل دستگاهی است که تمام تصمیماتش توسط گوگل و نه سامسونگ گرفته می‌شود. بنابراین نمی‌توان پیکسل ۶ و ۶ پرو را گوشی سامسونگ دانست. البته این احتمال وجود دارد که گوگل با اعلام رسمی مشخصات کامل محصولات جدیدش، ما را غافلگیر کند و شاهد استفاده از قطعات برندهای دیگر در آن‌ها باشیم.

اگرچه سری پیکسل ۶ بهترین‌های بازار نخواهند بود و برای مثال نمی‌توانند به رقیب قدرتمندی برای آیفون‌های اپل و سری گلکسی S سامسونگ تبدیل شوند، اما گوگل در مسیر درستی قرار دارد. این شرکت در مسیری قرار گرفته که اپل سال‌هاست در آن حضور دارد.

این غول جستجوی اینترنتی با کنترل سخت افزار و نرم افزار، می‌تواند عملکرد محصولاتش را افزایش دهد و از این نظر به جایگاه اپل نزدیکتر شود. در نهایت باید منتظر عرضه سری پیکسل ۶ بمانیم تا ببینیم این همه امیدواری که نسبت به آن‌ها وجود دارد، به واقعیت تبدیل می‌شوند یا خیر. در صورت موفقیت این محصولات، شاید در آینده نه چندان دور گوگل در بازار گوشی‌های هوشمند تبدیل به رقیبی قدرتمند برای اپل و سامسونگ شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • alimardaniiii
    alimardaniiii | ۲۷ مرداد ۱۴۰۰

    واقعا چه میشد سامسونگ رابط کاربری خودش رو در اختیار گوگل قرار میداد . بعد اندروید خالص با رابط کاربری سامسونگ ارائه میشد .

    در این صورت در تمامی گوشی ها یک رابط یک دست و بی نقص رو شاهد بودیم .

    و همانند IOS یکپارچگی ایجاد میشد .

    و علاوه بر همکاری گوگل و رفع ایرادات رابط کاربری سامسونگ ، میلیون ها تم زیبا هم برای این رابط ساخته میشد .

مطالب پیشنهادی