ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا به دلیل شکایت بلو اوریجین، پروژه ماه‌نشین اسپیس ایکس را متوقف کرد

پس از شکایت شرکت بلو اوریجین از ناسا برای همکاری با اسپیس ایکس، ناسا این پروژه را بطور موقت متوقف کرد و اسپیس ایکس فعلا روی این پروژه ۲.۹ میلیارد دلاری کار نمی‌کند. ناسا اعلام ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

پس از شکایت شرکت بلو اوریجین از ناسا برای همکاری با اسپیس ایکس، ناسا این پروژه را بطور موقت متوقف کرد و اسپیس ایکس فعلا روی این پروژه ۲.۹ میلیارد دلاری کار نمی‌کند. ناسا اعلام کرده که همه‌ طرفین موافقت کرده‌اند تا روال بررسی قانونی را به سرعت انجام دهند و تا ماه نوامبر پرونده را ببندند.

شرکت خصوصی بلو اوریجین از ناسا به خاطر همکاری با اسپیس ایکس برای ساخت ماه‌نشین پروژه آرتمیس شکایت کرد. ناسا معمولا برای چنین همکاری‌های حساسی با دو شرکت مختلف قراردادی را تنظیم می‌کند تا مطمئن باشد که پروژه موردنظر حتما در تاریخ اعلام شده انجام می‌شود. اما این بار، این سازمان دولتی مقدار بسیار کمی از بودجه درخواستی برای پروژه ماه‌نشین آرتمیس را دریافت کرد و به همین دلیل تصمیم گرفت تا از همکاری با دو شرکت چشم‌پوشی کند.

کمپانی جف بزوس برای اولین بار در اردیبهشت‌ماه امسال از طریق دفتر پاسخگویی دولت آمریکا به این تصمیم ناسا اعتراض کرد. این اعتراض، قرارداد اسپیس ایکس را برای ۹۵ روز به تاخیر انداخت و حالا این دومین باری است که ناسا و اسپیس ایکس مجبور به تعویق این پروژه می‌شوند.

ماه‌نشین اسپیس ایکس

شکایت بلو اوریجین به ناعادلانه بودن انتخاب اسپیس ایکس بود، چرا که این شرکت فرصت داشت تا در پروژه خود تجدیدنظر کند، در صورتی که این فرصت به سایر رقبا داده نشده بود. دفتر پاسخگویی دولت در نهایت پرونده را بسته شده اعلام کرد و نتیجه گرفت که ارزیابی ناسا برای تمامی پیشنهادات منطقی و دقیق بوده و قانون تدارکات، مقررات و شرایط اعلام مناسب و قابل اجرا بودند.

جف بزوس حتی در نامه‌ای به ناسا نوشت که بلو اوریجین حاضر است در ازای قراردادی ثابت، به این سازمان تا ۲ میلیارد دلار تخفیف بدهد. بلو اوریجین در هر دو پرونده‌ای که تشکیل داد گفت تصمیم دارد تا مشکلاتی که در فرآیند کسب سیستم ماه‌نشین سرنشین‌دار ناسا مشاهده شده را حل کند. در شکایت اخیر نیز اعلام کرد که مشکلاتی اساسی در تصمیم ناسا وجود دارد، اما دفتر پاسخگویی دولت به دلیل صلاحیت قضایی محدودی که داشت نتوانست به این مشکلات ارجاع دهد. در هر صورت، به زودی خواهیم فهمید که حق با چه کسی است. این پرونده در ۲۲ مهرماه (۱۴ اکتبر) برای اولین بار بازبینی می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی