ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

گزارش سالانه متریکس منتشر شد: آنالیز کاربران اپلیکیشن‌های ایرانی

پلتفرم هوشمند آنالیز موبایل مارکتینگ متریکس، در جدیدترین گزارش سالانه خود به آنالیز و تحلیل رفتار کاربران قبل و بعد از نصب اپلیکیشن‌های ایرانی پرداخته است تا افق دید مناسبی را به مدیران بازاریابی و ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

پلتفرم هوشمند آنالیز موبایل مارکتینگ متریکس، در جدیدترین گزارش سالانه خود به آنالیز و تحلیل رفتار کاربران قبل و بعد از نصب اپلیکیشن‌های ایرانی پرداخته است تا افق دید مناسبی را به مدیران بازاریابی و توسعه‌دهندگان اپ‌های ایرانی دهد.

متریکس یک پلتفرم هوشمند آنالیز موبایل مارکتینگ در ایران است که امکان شناسایی منابع،‌ کانال‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی جذب کاربر را فراهم می‌کند و سرویس آنالتیکز آن نیز رفتار کاربران را تحلیل و ارزیابی می‌کند.

این پلتفرم گزارش عملکرد خود در سال 99 را منتشر ساخته و وضعیت «اپلیکیشن مارکتینگ» را در سالی که گذشت مورد بررسی قرار داده است.

این گزارش با بررسی بیش از 750 اپلیکیشن که دو سوم آن را برنامه‌ها و یک سوم را بازی‌های تشکیل می‌دهند، شامل آمارهایی از نصب اپلیکیشن‌ها به ازای نوع نصب (ارگانیک و غیر ارگانیک)، کانال‌های جذب کاربر، میزان تقلبی بودن نصب‌ها و نرخ تفاوت تبدیل کلیک به نصب در اپلیکیشن‌های مختلف می‌شود.

همچنین رفتار 50 میلیون کاربر ایرانی پس از ورود به دسته‌های مختلف بررسی شده است و در کنار 600هزار نصب روزانه، 27هزار تقلب بر ساعت نیز شناسایی شده است.

نصب اپلیکیشن را می‌توان یکی از شاخص‌های مهم برای ارزیابی موفقیت اقدامات بازاریابی برای هر تبلیغ دهنده‌ای دانست.

براساس این گزارش، نزدیک به یک سوم نصب‌های رصد شده برنامه‌ها با متریکس، برای بازاریابی خود هزینه کرده‌اند. این نسبت برای بازی‌ها کمتر از 10 درصد بوده و 91.5 درصد نصب بازی‌ها به صورت ارگانیک بوده است.

گزارش سال 99 متریکس

اگر این داده‌ها را با آمار متریکس از 6 ماه نخست 98 مقایسه کنیم، می‌توان نتیجه گرفت که کسب‌وکار متریکس در زمینه آنالیز موبایل مارکتینگ شناخته‌تر شد و اپلیکیشن‌های بزرگ نیز نسبت به ترکرهای ایرانی اقبال نشان داده‌اند.

سهم شبکه‌های تبلیغاتی در نصب‌های غیرارگانیک نشان می‌دهد تپسل نقش بزرگی را در بازار موبایل مارکتینگ ایران ایفا کرده و سهمی 41.3 درصدی دارد. پس از آن گوگل ادز با 17.2 درصد بیشترین سهم را نسبت به شبکه‌های تبلیغاتی دیگر دارد.

گزارش سال 99 متریکس

آن طور که در گزارش متریکس آمده به نظر می‌رسد تبلیغات و بازاریابی در حوزه‌های ورزشی، کاربردی، پیام‌رسان و سرگرمی آن طور که باید نتیجه‌ای ندارد زیرا کمتر از 0.5درصد نصب اپ‌های این حوزه‌ها غیرارگانیک است. اما در سوی مقابل نصب غیرارگانیک در بخش‌های مذهبی، اخبار و مجلات و مالی بیشتر از 20دسته دیگر و بالای 50 درصد بوده است.

گزارش سال 99 متریکس

یکی از بخش‌های جالب توجه این گزارش، نسبت نصب‌ غیرارگانیک به ارگانیک در دسته اکشن بازی‌ها است که بیش از 93 درصد نصب‌ بازی‌های این دسته از مسیر تبلیغات به دست آمده است.

در مقابل نیز بازی‌هایی که در دسته کلمات قرار می‌گیرند بیشترین نصب ارگانیک را نسبت به 12 دسته دیگر داشته‌اند.

روند تغییرات نصب‌های ارگانیک و غیرارگانیک نسبت به فصل پیشین نیز نشان می‌دهد هر چه به سمت دو فصل پایانی سال می‌رویم، نصب‌های حاصل از مارکتینگ و کمپین‌های تبلیغاتی افزایش یافته است. اما نکته جالب توجه افت شدید نصب ارگانیک در زمستان به نسبت پاییز است که کاهش بیش‌تر از 100درصدی را به همراه داشته است.

گزارش سال 99 متریکس

دو فاکتور «کلیک» و «نصب»، مهم‌ترین بخش‌های یک تبلیغات موبایلی هستند و هر چه کلیک‌های کاربران روی محتواهای تبلیغاتی به نصب بیشتر منجر شود حاکی از موفقیت کمپین تبلیغاتی است.

بر اساس گزارش متریکس، برنامه‌ها نرخ تبدیل کلیک به نصب بیشتری نسبت به بازی‌ها دارند. در حالی که شانس نصب هر بازی پس از کلیک روی تبلیغات آن نزدیک به 60 درصد بوده، این رقم برای برنامه‌ها به 83 درصد می‌رسد که عدد قابل توجهی است.

اگرچه سهم دسته دانستنی‌ها و کلمات از نصب غیرارگانیک بازی‌ها ناچیز بوده اما نرخ تبدیل کلیک به نصب بیشتری از سایر دسته‌ها دارند.

در بخش برنامه‌ها نیز نرخ تبدیل کلیک به نصب دو دسته اتومبیل و سلامتی نیز بیش از سایر حوزه‌ها بوده و پیام‌رسان‌ها نیز کمترین نرخ تبدیل را دارند.

گزارش سال 99 متریکس

متریکس در ادامه گزارش خود به میزان تعامل کاربران با اپلیکیشن‌های مختلف اشاره کرده که طبق انتظار، میانگین طول سشن برای بازی‌ها حدودا سه برابر برنامه‌ها است.

در بین 23 دسته برنامه‌ها، پیام‌رسان‌ها پراستفاده‌ترین بوده اما طولانی‌تر بودن استفاده کاربر در هر بار باز شدن اپلیکیشن به دسته خانوادگی اختصاص دارد.

گزارش سال 99 متریکس

برای بازی‌ها نیز دسته دانستنی علاوه بر پراستفاده‌تر بودن، کاربرانش زمان بیشتری را به استفاده از آن اختصاص داده‌اند. در حالی که بازی‌های حوزه کودکان کمترین تعامل کاربر را دارند.

در کنار میزان تعامل کاربر با اپلیکیشن، بازگشت کاربر به آن نیز از عوامل تعیین وفاداری کاربر به اپ است. بر اساس گزارش متریکس از نرخ بازگشت کاربران به اپلیکیشن در یک بازه 28 روزه پس از نصب، کاربران بازی‌ها بیشتر از برنامه‌ها به اپلیکیشن باز می‌گردند.

در حالی کمترین مقدار بازگشت به برنامه مربوط به دسته موسیقی و صدا است و تنها 1.4درصد کاربران آن پس از 28 روز دوباره باز می‌گردند، که بیشترین نرخ بازگشت پس از 28 روز متعلق به دسته کتاب و مراجع است. به نظر می‌رسد با توجه به فراگیری شبکه‌های اجتماعی و تلگرام در ایران، استفاده از اپ‌های حوزه موسیقی زیاد رواج نداشته باشد.

دسته دانستنی‌ها در بین 12 دسته دیگر بازی‌ها نیز بیشترین نرخ بازگشت کاربر را داشته که نشان از محبوبیت ماندگار بازی‌های این دسته برای کاربران دارد. این در حالی است که بازی‌های امتیازی در زمینه نگهداری کاربر زیاد موفق عمل نکرده و کمتر از یک درصد از کاربران پس از 28 روز دوباره به سراغ بازی‌های این دسته رفته‌اند.

تقلب در برنامه‌ها و بازی‌ها

بخش دیگر گزارش سالانه متریکس به بحث تقلب در حوزه مارکتینگ اشاره دارد. موضوعی حائز اهمیت که با شناسایی آن می‌توان جلوی هدر رفت هزینه‌های تبلیغاتی شرکت‌ها را گرفت.

طبق آمارها، نرخ تقلب در بازی‌ها حدودا 2 برابر برنامه‌هاست. بیشترین توزیع انواع تقلب شناسایی شده نیز مربوط به انگیجمنت غیرواقعی و بیش از حد برای اپلیکیشن‌ها است که 60 درصد تقلب‌های شناسایی شده را شامل می‌شود.

نرخ تقلب به ازای دسته‌بندی‌های برنامه نشان می‌دهد سرگرمی بیشترین نرخ و آشپزی و رستوران نیز کمترین نرخ تقلب را دارند.

در دسته‌بندی‌های بازی نیز حوزه استراتژی بیشترین نرخ تقلب را دارد و این رقم برای بازی‌های تخته‌ای نزدیک به صفر است.

آن طور که متریکس می‌گوید سیستم مقابله با تقلب این پلتفرم در دو فاز مختلف پیشگیری و تشخیص به مبارزه با روش‌های نوین متقلبانه رفته است. در فاز اول پیشگیری از تقلب در سال گذشته، با عدم شمارش 3هزار کلیک مشکوک و غیرطبیعی در ساعت، از 210هزار نصب تقلبی جلوگیری شده است.

در فاز دوم تشخیص نیز 370هزار نصب تقلبی در طول سال 99 شناسایی شده تا در مجموع با در نظر گرفتن هزینه 3هزار تومان برای هر نصب، نزدیک به یک میلیارد و 740 میلیون تومان در هزینه سالیانه بودجه تبلیغاتی مشتریان متریکس صرفه جویی شده است.

سهم اپراتورها

این گزارش همچنین شامل آمارهایی کلان‌تر از بحث اپلیکیشن مارکتینگ است و به توزیع کاربران اپلیکیشن‌ها به تفکیک اپراتورهای تلفن همراه اشاره می‌کند.

طبق آمار منتشر شده، 52.4 درصد این کاربران از همراه اول، 39.5درصد از ایرانسل، 3.4 درصد از رایتل و 4.7 درصد از اپراتورهای دیگر استفاده می‌کنند. مقایسه با آمارهای سال 98 نشان می‌دهد از سهم تعداد کاربران همراه اول کاسته و به ایرانسل اضافه شده است.

توزیع کل کاربران براساس نوع اتصال به اینترنت نیز نشان می‌دهد 63.6درصد از دیتای موبایل استفاده کرده و 23.9درصد نیز کاربران اینترنت خانگی بوده‌اند. تنها 12.6درصد از کاربران نیز به صورت آفلاین از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کردند.

آمار تفکیک شده نشان می‌دهد نزدیک به 29 درصد کاربران از بازی‌های آفلاین استفاده کرده و این سهم برای برنامه‌ها تنها 8.3درصد است.

توزیع جغرافیایی کاربران

نکته مهم‌ دیگری که در این گزارش به چشم می‌خورد، تمرکز کاربران اپلیکیشن‌ها در تهران است. 38.4 درصد از کاربران از تهران بوده‌ و خوزستان با 8.6درصد و خراسان رضوی با 8.3درصد در جایگاه‌های بعدی بوده‌اند. مقایسه با آمارهای 98 متریکس نشان می‌دهد در سال 99 شاهد تمرکز زدایی اپلیکیشن‌ها از تهران بوده‌ایم و سهم آن نزدیک به 10 درصد کاهش یافته است.

در این گزارش با محاسبه بیشینه نسبت سشن‌های دسته‌بندی در استان به کل سشن‌های آن استان میزان محبوبیت هر حوزه در هر دسته دسته مشخص شده است. به طور مثال برنامه‌های حوزه سرگرمی محبوب‌ترین دسته‌بندی برای خوزستانی‌ها بوده و کاربران ساکن در استان چهارمحال و بختیاری نیز بیشتر به دنبال برنامه‌های حوزه کسب‌وکار بوده‌اند. با توجه به میزان بیکاری شدید در این استان پر واضح است که چرا چنین دسته‌ای از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر برنامه‌ها برخوردار بوده است.

از نظر محبوب‌ترین بازی‌ها در هر استان، دسته‌بندی کودکانه در هرمزگان، رانندگی در اردبیل، دانستنی‌ها در ایلام و استراتژی در خراسان شمالی با استقبال بیشتری همراه بوده‌اند.

چنین آماری به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها کمک می‌کند تا نیازهای هر استان را شناخته و براساس آن در جهت تولید محصول اقدام کنند.

توزیع براساس برند موبایل

بخش انتهایی گزارش متریکس، به توزیع کاربران اپلیکیشن‌ها به تفکیک برند دستگاه اختصاص داشته که نشان می‌دهد که 66.3 درصد کاربران از موبایل و تبلتی ساخت سامسونگ استفاده کرده‌اند که حاکی از محبوبیت محصولات این برند در ایران است. با وجود آن که طی یک سال گذشته، واردات شیائومی از هواوی پیشی گرفته اما همچنان این برند قدیمی چینی با 17.25درصد در رتبه دوم قرار دارد.

سهم نسخه‌های مختلف سیستم عامل اندروید بین کاربران اپلیکیشن‌ها نیز نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از کاربران از گوشی‌های اندرویدی مجهز به سیستم عامل 9 به بالا استفاده می‌کنند.

گزارش سال 99 متریکس را می‌توانید از اینجا دریافت و مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی