ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تولید کارت‌های گرافیک رادئون RX 8000 شرکت AMD با لیتوگرافی ۳ و ۵ نانومتری

شرکت AMD روی نسل بعدی کارت‌های گرافیک مبتنی بر معماری RDNA 4 کار می‌کند. این محصولات که تحت نام RX 8000 روانه بازار خواهند شد، احتمالا با لیتوگرافی ۳ و ۵ نانومتری به تولید می‌رسند. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

شرکت AMD روی نسل بعدی کارت‌های گرافیک مبتنی بر معماری RDNA 4 کار می‌کند. این محصولات که تحت نام RX 8000 روانه بازار خواهند شد، احتمالا با لیتوگرافی ۳ و ۵ نانومتری به تولید می‌رسند.

طبق جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی حساب توییتری «Greymon55»، گرافیک‌های مبتنی بر معماری RDNA 4 مانند RDNA 3 با دو نود مختلف از راه می‌رسند. این معماری در GPUهای Navi 4X و Navi 41 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد AMD برای کارت‌های گرافیک سری رادئون RX 8000 از یک معماری مشترک استفاده می‌کند و شاهد بهره‌مندی آن‌ها از دو معماری مختلف نخواهیم بود.

طبق گزارش‌ها، گرافیک‌های مبتنی بر معماری RDNA 3 مربوط به Navi 31 و Navi 32 و احتمالا Navi 33 می‌شود. GPUهای Navi 31 و Navi 32 با معماری MCM از راه می‌رسند و از لیتوگرافی ۵ نانومتری برای Graphics Compute Die یا GCD و معماری ۶ نانومتری برای Multi-Cache / IO Die یا MCD استفاده خواهد شد. گرافیک‌های جدید RDNA 2 هم مبتنی بر لیتوگرافی ۶ نانومتری خواهند بود.

رادئون RX 8000

برای RDNA 4، ظاهرا AMD می‌خواهد از معماری یکسان برای تمام آن‌ها استفاده کند، با این حال گرافیک‌های GCD مبتنی بر لیتوگرافی ۳ نانومتری و MCD مبتنی بر لیتوگرافی ۵ نانومتری خواهند بود.

از آنجایی که گرافیک‌های RDNA 3 اواخر ۲۰۲۲ از راه می‌رسند، احتمالا باید منتظر عرضه GPUهای RDNA 4 در اواخر ۲۰۲۴ باشیم. این گرافیک‌ها در بازار با گرافیک‌های نسل بعد از «ایدا لاولیس» انویدیا و GPUهای مستقل Arc شرکت اینتل رقابت کنند.

در نهایت Greymon55 اعلام کرده که AMD برای اسم رمز نسل بعدی کارت‌های گرافیکش از نام ستاره‌ها استفاده می‌کند.

با توجه به فاصله طولانی تا معرفی کارت‌های گرافیک رادئون RX 8000، باید منتظر انتشار گزارش‌های بیشتری درباره آن‌ها باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی