ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پارادوکس سیمپسون؛ وقتی که آمار و ارقام حقیقت را به شما نمی‌گویند

آخر هفته است و قرار است به‌همراه یکی از دوستانتان به رستوران رفته و شام را آن‌جا در کنارهم بخورید. شما از کیفیت رستوران‌های اطراف خود اطلاعی ندارید، بنابراین تصمیم می‌گیرید سراغ یکی از سایت‌ها ...

جلیل علیزاده
نوشته شده توسط جلیل علیزاده | ۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

آخر هفته است و قرار است به‌همراه یکی از دوستانتان به رستوران رفته و شام را آن‌جا در کنارهم بخورید. شما از کیفیت رستوران‌های اطراف خود اطلاعی ندارید، بنابراین تصمیم می‌گیرید سراغ یکی از سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های بررسی رستوران رفته و با مقایسه امتیازها، تصمیم بگیرید که شام را کجا بخورید.

در نهایت تصمیم می‌گیرید تا یکی از دو رستوران زیر را انتخاب کنید. نتیجه رضایت‌مندی مشتریان این رستوران‌ها در جدول زیر داده شده است:

رستوران آبیرستوران قرمز
میزان رضایت کلی۶۲.۵ ٪۵۴ ٪

احتمالا شما پس از مشاهده این بررسی، رستوران آبی را انتخاب می‌کنید. چرا که درصد رضایت آن بالاتر بوده است. (در هر دو رای‌گیری تعداد افراد یکسانی شرکت کرده‌اند).

حال کمی از فضای رستوران و شام آخر هفته فاصله بگیریم و مسئله را از چشم یک دانشمند داده بررسی کنیم. در گام اول افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند را به دو دسته «زن» و «مرد» تقسیم و مسئله را تفکیک می‌کنیم. اکنون جدول زیر بدست می‌آید:

رستوران آبیرستوران قرمز
مردان۳۳.۳ ٪ ۵۰/۱۵۰ ۵۰ ٪ ۱۸۰/۳۶۰
زنان۸۰ ٪ ۲۰۰/۲۵۰۹۰ ٪ ۳۶/۴۰
میزان رضایت کلی ۶۲.۵ ٪ ۲۵۰/۴۰۰۵۴ ٪ ۲۱۶/۴۰۰

اتفاق جالبی در حال رخ دادن است! رستوران قرمز که رضایت کلی کمتری نسبت به رضایت آبی داشت، از هر دو دسته مردان و زنان درصد رضایت بیشتری را کسب کرده است. همچنین دقت داشته باشید که تعداد کل افرادی که هر دو رستوران از آن‌ها رضایت‌سنجی کرده، مساوی و برابر ۴۰۰ نفر است.

این پدیده را در ریاضیات پارادوکس سیمپسون می‌نامند. این موضوع در علم آمار-ریاضی اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که دقیقا در جایی که شما گمان می‌کنید داده‌محور حرکت کرده‌اید و مبتنی بر نتایج بدست آمده یک گزینه را انتخاب کرده‌اید، دچار خطا شده‌اید. در مثال ذکر شده، اگر درصد رضایت را به‌عنوان ملاک برتری رستوران قرار دهیم، رستوران قرمز هم در میان مردان و هم در میان زنان درصد بالاتری را کسب کرده است، اما درصد رضایت کل آن از رستوران آبی کمتر است.

چه زمانی پارادوکس سیمپسون رخ می‌دهد؟

به‌طور کلی پارادوکس سیمپسون هنگامی رخ می‌دهد که دو رویداد را به چند دسته تقسیم کنیم و وزن دسته‌های متناظر یکسان نباشد. همچنین این پارادوکس زمانی رخ می‌دهد که متغیر و دلیلی در رویداد وجود داشته است و آن را هنگام بررسی ریاضیاتی در نظر نگرفته‌ایم. پارادوکس سیمپسون به ما نشان می‌دهد که استفاده محض از داده‌ها به تنهایی کافی نیست و باید داستان پشت پرده داده‌ها را دانست تا بتوان به تصمیم درست رسید. به‌عبارت دیگر، اگر می‌خواهیم داده‌محور عمل کنیم، نیاز است تصویر کاملی از داده‌های موجود نظیر نحوه گردآوری داده‌ها، عوامل موثر بر داده‌ها، متغیرهای پنهان و ... داشته باشیم. در غیر این صورت ممکن است با تحلیل داد‌ه‌های ناقص، تصمیمی بگیریم که ما را به اشتباه و گمراهی بکشاند. در ادامه این مقاله چند مثال واقعی‌تر از تاثیر پارادوکس سیمپسون در حوزه‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم و با اهمیت آن آشنا می‌شویم. در پایان نیز نگاهی جبری‌تر به بحث از ریاضیات می‌اندازیم.

کدام روش درمانی موثرتر است؟

فرض کنید دو روش درمانی A و B برای بیماری سنگ کلیه وجود دارد. به این دو روش درمانی به عنوان محصول نگاه می‌کنیم و میزان اثربخشی هر یک را بررسی کرده تا در نهایت تصمیم بگیریم که از کدام یک استفاده کنیم. به‌همین منظور از دستیار خود خواسته‌ایم که گزارشی از موفقیت‌آمیز بودن این دو روش درمانی در مقایسه با یک‌دیگر آماده کند. دستیار میزان موفقیت‌آمیز بودن این دو روش درمانی را در ۳۵۰ عمل کلیه ارائه می‌دهد.

 روش درمانی Aروش درمانی B
میزان موفقیت۷۸ ٪ ۲۷۳/۳۵۰۸۳ ٪ ۲۸۹/۳۵۰

آیا این اطلاعات برای تصمیم‌گیری در رابطه با استفاده از روش درمانی کافی است؟ قطعا خیر! این اطلاعات به‌شدت ناقص و گمراه‌کننده است.

می‌دانیم که عمل‌های سنگ کلیه به دو دسته‌بندی، سنگ‌های کوچک و بزرگ تقسیم می‌شوند. لازم به ذکر است، افرادی که سنگ‌های کوچک دارند به‌طور کلی شانس موفقیت بیشتر و حال عمومی بهتری دارند. در سوی دیگر عمل سنگ‌های بزرگ سخت‌تر و پر ریسک‌تر است و افرادی که به این نوع سنگ دچار هستند، حال عمومی‌شان نسبتا وخیم است. اکنون اطلاعات اولیه‌ را به‌شکل دسته‌بندی شده بررسی می‌کنیم:

 روش درمانی Aروش درمانی B
میزان موفقیت در عمل سنگ کوچک۹۳ ٪ ۸۱/۸۷ ۸۷ ٪ ۲۳۴/۲۷۰
میزان موفقیت در عمل سنگ بزرگ۷۳ ٪ ۱۹۲/۲۶۳۶۹ ٪ ۵۵/۸۰
میزان موفقیت تجمیعی۷۸ ٪ ۲۷۳/۳۵۰۸۳ ٪ ۲۸۹/۳۵۰

نتایج بدست آمده شگفت‌انگیزند! روش درمانی A که در ابتدا ناکارمدتر از روش درمانی B به نظر می‌رسد، در هر دو عمل سنگ‌های کوچک و بزرگ موفقیت‌آمیزتر بوده است. حال این سوال پیش می‌آید که چرا درصد موفقیت روش B به‌صورت تجمیعی بیشتر از روش A است؟ پاسخ این سوال در همان نکته‌ای است که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، یعنی متغیر و دلیل پنهانی که آن را در نظر نگرفته‌ایم.

روش درمانی A هجومی‌تر از روش B است، بنابراین بیشتر عمل‌های سنگ بزرگ با این روش انجام می‌شود. از سوی دیگر افرادی که سنگ کلیه بزرگ دارند، حال جسمی‌شان وخیم است و همین امر شانس موفقیت‌آمیز بودن عمل آن‌ها را مستقل از روش درمانی پایین می‌آورد. اگر به جدول داده‌ها دقت کنید، واضح است که از ۲۸۹ عمل موفقیت‌آمیز روش B، تعداد ۲۳۴تا از آن‌ها روی افراد با سنگ کلیه کوچک انجام شده است. همین امر سبب شده است که در محاسبه‌ درصد تجمیعی، روش درمانی B در نگاه اول روش درمانی مناسبت‌تری نسبت به روش درمانی A به حساب بیاید.

حال اینجا یک سوال محصولی-بازاریابی پیش می‌آید: به‌نظر شما با توجه به موفقیت‌آمیز بودن روش درمانی A در عمل سنگ‌های کوچک نسبت به روش درمانی B در این گونه عمل‌ها از کدام روش درمانی باید استفاده کرد؟

باتوجه به اطلاعات فعلی نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سوال داد، اما با فرض اینکه روش درمانی B پرهزینه‌تر و محدودتر است و وضعیت جسمی افراد با سنگ کلیه بزرگ، بسیار وخیم‌تر از افراد با سنگ کلیه کوچک است، برای انجام عمل‌های سنگ کلیه کوچک بهتر است که از روش درمانی B استفاده شود. چراکه با وجود آن‌که درصد موفقیت آن از روش A پایین‌تر است، اما به‌طور کلی شانس موفقیت در این گونه عمل‌ها بالاست و در صورت موفقیت‌آمیز نبودن نیز جان افراد به‌خطر نمی‌افتد! بدین ترتیب با اثر پارادوکس سیمپسون در حوزه محصول پزشکی آشنا شدیم.  

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار دلاری!

شرکت شما به تازگی یک سرمایه‌گذار جدید پیدا کرده و در گام اول ۱۰۰ هزار دلار سرمایه جذب کرده است. همه‌چیز خوب به‌نظر می‌رسد که یک روز یکی از اعضای هیئت مدیره (stakeholder) به اتاق شما می‌آید و با ناراحتی می‌گوید: «پس از سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار دلاری، میانگین خرید کاربران سایت از ۲۰۰ دلار به ۱۸۰ دلار رسیده و این وحشتناک است.»

شما لبخندی بر لب زده و به او اطمینان می‌دهید که همه‌چیز به بهترین شکل پیش می‌رود. از آن عضو هیئت‌مدیره می‌خواهید که یک جلسه عمومی با حضور دیگر اعضا برنامه‌ریزی شود تا دلیل این موضوع را توضیح دهید. آن عضو هیئت‌مدیره از آرامش شما جا خورده است؛ چراکه او با پارادوکس سیمپسون آشنا نیست. اکنون به‌جای نگاه سطحی اولیه، کمی جدول داده‌ها را تفکیک می‌کنید و خود را برای جلسه ظهر آماده می‌کنید. جدول داده‌های آماده شده به شرح زیر است:

میانگین خرید هر شخصمیزان خریدپیش از سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار دلاری
۱۳۰ دلار۵۸۰۰ دلارمشتریان جدید
۲۵۰ دلار۸۰۰۰ دلارمشتریان فعلی
۲۰۰ دلار۱۳۸۰۰ دلارمجموع مشتریان
میانگین خرید هر شخصمیزان خریدپس از سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار دلاری
۱۵۶ دلار۳۵۰۰۰ دلارمشتریان جدید
۳۰۰ دلار۷۵۰۰ دلارمشتریان فعلی
۱۸۱ دلار۴۲۵۰۰ دلارمجموع مشتریان

شما با این دو جدول وارد جلسه می‌شوید. باتوجه به داده‌های بدست آمده، مشخص است که میانگین خرید کاربران جدید و کاربران فعلی افزایش داشته است. همچنین میزان خرید کلی نیز افزایش چشم‌گیری داشته، بنابراین این سرمایه‌گذاری موفقیت‌آمیز بوده است. اکنون دیگر اثری از نگرانی در اعضای هیئت‌مدیره نیست و بر صورت همگی لبخند نشسته است.

در این مسئله نیز با پارادوکس سیمپسون روبه‌رو هستیم. در مرحله اول پیش از سرمایه‌گذاری تعداد مشتریان شرکت کمتر بوده و اصطلاحا «شرکت سهم بیشتری از یک کیک کوچک داشته است»، اما پس از سرمایه‌گذاری تعداد مشتریان شرکت افزایش چشم‌گیری داشته و اکنون شرکت «سهم کمتری از یک کیک بزرگ دارد» و به همین سبب میانگین خرید تجمیعی هر مشتری کاهش یافته است.

لازم به ذکر است، در بسیاری از شرایط با افزایش چشم‌گیر مشتریان نیز ممکن است میانگین خرید دسته‌ها کاهش یابد و این امر لزوما یک اتفاق منفی نیست. چرا که ممکن است پرسونای مخاطبان شما تغییر کرده باشد و لزوما رفتاری شبیه به مشتریان قبلی نداشته باشند. در این شرایط باید پارامترهای دیگری را موردارزیابی قرار دهید.

تبلیغات کلیکی و دیجیتال مارکتینگ

شما به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ یک مجموعه در نظر دارید تا یک کمپین تبلیغاتی اجرا کنید. برای اجرای این کمپین دو روش وجود دارد:

در روش اول (روش تک کلیکی) کاربر با دیدن بنر تبلیغاتی روی آن کلیک می‌کند و به صفحه وب‌سایت هدایت می‌شود. در روش دوم (روش دو کلیکی) کاربر با دیدن بنر و کلیک بر آن، ابتدا به یک صفحه میانی که در آن کلمات کلیدی مختلف و مرتبط با تبلیغ بودند هدایت شده و در صورتی که روی یکی از کلمات کلیدی کلیک کند، به صفحه وب‌سایت موردنظر انتقال داده می‌شود. با توجه به اینکه در روش دو کلیکی مخاطب باید مراحل بیشتری را بگذارند تا وارد صفحه اصلی وب‌سایت شود، پیش‌بینی اولیه این است که در روش دو کلیکی نرخ تبدیل کمتری داشته باشیم، یعنی نسبت کسانی که به وب‌سایت نهایی هدایت می‌شوند به کسانی که تبلیغ را می‌بینند، کاهش یابد. اما از سوی دیگر انتظار داریم که در این روش کاربران باکیفیت‌تری به صفحه وب‌سایت منتقل شوند و بنابراین میزان فروش به ازای هر کاربر افزایش یابد. بنابراین کمپین به روش آزمون A/B اجرا می‌شود و نتایج زیر بدست می‌آید:

روش دو کلیکی  روش دو کلیکی روش تک کلیکی  روش تک کلیکی
درآمد به ازای هرکاربر (دلار)تعداد کاربراندرآمد به ازای هرکاربر (دلار)تعداد کاربران
۱۲.۱۴۱۴۰۱۱.۶۲۵۰

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، نتایج اولیه حاکی از آن هستند که در روش دو کلیکی میزان فروش به ازای هر کاربر بالاتر از روش تک کلیکی است. اما آیا مسئله حل شده است؟ برای اینکه کمی بیشتر مسئله را درک کنیم، یک تفکیک میان کاربران انجام می‌دهیم و آن‌ها را به دو دسته‌: ۱- کاربران داخل آمریکا ۲- کاربران خارج آمریکا تقسیم می‌کنیم. بدین ترتیب جدول داده‌ها به شرح زیر خواهد بود:

روش دو کلیکی  روش دو کلیکی روش تک کلیکی  روش تک کلیکی  
درآمد به ازای هرکاربرتعداد کاربراندرآمد به ازای هرکاربرتعداد کاربران 
۲۴ دلار۵۰۲۵.۷۱ دلار۷۰داخل آمریکا
۵.۵۶ دلار۹۰۶.۱۱ دلار۱۸۰خارج آمریکا
۱۲.۱۴ دلار۱۴۰۱۱.۶ دلار۲۵۰کل

اتفاق شگفت‌انگیری در حال رخ دادن است. در روش تک کلیکی میانگین خرید کاربران چه در داخل آمریکا و چه خارج از آمریکا از روش دو کلیکی بیشتر است. دانستن این موضوع برای یک مدیر دیجیتال مارکتینگ بسیار حیاتی است!

متغیر پنهان در این مسئله تفاوت رفتار کاربران مناطق مختلف است. به‌طور کلی کاربران آمریکایی سرانه درآمد بالاتری دارند و به همین‌دلیل مصرف‌گرایی و خرید کردن میان آنان شایع‌تر است. همین امر و تفاوت فاحش میانگین خرید کاربران آمریکایی و غیرآمریکایی باعث شده که وقتی تجمیعی به این مسئله نگاه کنیم، میانگین خرید کاربران در روش دو کلیکی بالاتر باشد.

 در اینجا یک بحث قابل توجه نیز برای مدیران محصول و بازاریابی مطرح است. به‌طور کلی اگر قرار باشد شما به ازای هر کاربری که از طریق بنر تبلیغاتی وارد وب‌سایت شما شده‌ مبلغی پرداخت کنید، بدیهی است که این مبلغ در روش دو کلیکی بیشتر خواهد بود. به‌طور مثال اگر شرکتی که به آن تبلیغات داده‌اید به ازای هر کاربری که در روش یک کلیکی از طریق بنر وارد وب‌سایت شود مبلغ ۱ دلار دریافت کند، این عدد در روش دو کلیکی حداقل ۱.۵ دلار خواهد بود. بنابراین استفاده از روش دو کلیکی نه‌تنها باعث می‌شود که درآمد بالقوه بیشتری را از دست بدهید، بلکه باید هزینه گزاف‌تر نیز بپردازید.

تبعیض جنسیتی در دانشگاه UC Berkeley

در سال ۱۹۷۳ عده‌ای از فعالان حقوق زنان از دانشگاه UC Berkeley آمریکا که جزو ۱۰ دانشگاه برتر جهان است، شکایتی را ثبت کردند. آن‌ها مدعی بودند که این دانشگاه در پذیرش دانشجو تحصیلات تکمیلی، میان مردان و زنان تبعیض قائل می‌شود و درصد بیشتری از مردان را قبول می‌کند. آن‌ها برای ادعای خود جدول زیر را ارائه دادند:

              زنان              زنان            مردان          مردان کل کل 
درصد قبولیمتقاضیدرصد قبولیمتقاضیدرصد قبولیمتقاضی 
۳۵ ٪۴۳۲۱۴۴ ٪۸۴۴۲۴۱ ٪۱۲۶۷۳مجموع

در نگاه اول به‌نظر می‌رسید که یک تبعیض جنسی ۹ درصدی میان متقاضیان آقا و خانم در دانشگاه برکلی وجود دارد. اما هنگامی که پژوهشگران این نتایج را تفکیک شده و دانشکده به دانشکده بررسی کردند، نتایج جالبی بدست آمد. در میان ۸۵ دانشکده این دانشگاه، ۶ دانشکده به‌طور قابل توجهی در برابر مردان مغرضانه عمل می‌کند. این در حالی است که تنها ۴ دانشکده علیه زنان سوگیری داشته است. اکنون اطلاعات ۶ دانشکده بزرگ این دانشگاه را نمایش می‌دهیم و اطلاعات آن را تفکیک شده بررسی می‌کنیم:

زنان مردان  کلدانشکده
درصد قبولیمتقاضیدرصد قبولیمتقاضیدرصد قبولیمتقاضی 
۸۲ ٪۱۰۸۶۲ ٪۸۲۵۶۴ ٪۹۳۳A
۶۸ ٪۲۵۶۳ ٪۵۶۰۶۳ ٪۵۸۵B
۳۴ ٪۵۹۳۳۷ ٪۳۲۵۳۵ ٪۹۱۸C
۳۵ ٪۳۷۵۳۳ ٪۴۱۷۳۴ ٪۷۹۲D
۲۴ ٪۳۹۳۲۸ ٪۱۹۱۲۵ ٪۵۸۴E
۷ ٪۳۴۱۶ ٪۳۷۳۶ ٪۷۱۴F

همان‌طور که مشخص است، در میان این ۶ دانشکده بزرگ ۴ دانشکده درصد بیشتری از خانم‌ها را نسبت به آقایان پذیرفته است. حتی در یک مورد (دانشکده A) اختلاف ۲۰ درصدی میان درصد پذیرش خانم‌ها و آقایان وجود دارد و احتمالا نسبت به پذیرش آقایان برخورد جهت‌گیرانه صورت گرفته است.  بنابراین اعتراض فعالان حقوق زنان وارد نبوده و اساسا اگر قرار بر اعتراض باشد، باتوجه به این نتایج جامعه مردان می‌توانست مدعی ناعدالتی و تبعیض باشد!

حال به سراغ علت این پارادوکس می‌رویم. به‌نظر شما چه دلیل سبب شده باوجود آن‌که در اکثر دانشکده‌ها درصد پذیرش خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر بوده، وقتی تجمیعی به این بحث نگاه کنیم درصد پذیرش آقایان حدودا ۱۰ درصد بیشتر از بانوان است؟

علت رخ دادن پارادوکس سیمپسون در این مسئله نوع متقاضیان است. تعداد زیادی از خانم‌ها، متقاضی حضور در دانشکده‌هایی هستند که درصد پذیرش اندکی دارند و رقابت بیشتری در آن‌جا وجود دارد. (به‌طور مثال دانشکده زبان انگلیسی) در حالی که بیشتر مردان متقاضی حضور در دانشکده‌هایی هستند که درصد پذیرش بیشتری دارند و طبعا رقابت برای حضور در آن دانشکده نیز کمتر است. (به‌طور مثال دانشکده فنی-مهندسی) در جدول نیز مشخص است، برای دانشکده A که دانشکده بزرگی است ۸۲۵ مرد متقاضی بودند در حالی که تنها ۱۰۸ خانم متقاضی حضور در آن‌جا بوده‌اند.

کمی ریاضیات!

حال پس از بررسی چندین مسئله و مدل‌های مختلف پارادوکس سیمپسون، بد نیست کمی ریاضیاتی به این موضوع نگاه کنیم و شرط لازم برای رخ دادن «پارادوکس سیمپسون» را از زبان ریاضی بیان کنیم.

فرض کنید احتمال رخداد مجموعه A را PA بنامیم. اکنون A را به n دسته تقسیم می‌کنیم و احتمال موفقیت هر کدام را PA می‌نامیم. در نظر داریم که i در محدوده صفر و n است.

حال به طریق مشابه فرض کنید احتمال رخداد مجموعه B را PB بنامیم. اکنون B را به n دسته تقسیم می‌کنیم و احتمال موفقیت هر کدام را PB می‌نامیم. درنظر داریم که i در محدوده صفر و n است. پارادوکس سیمپسون در صورتی رخ می‌دهد که داشته باشیم:

بیان این عبارت به زبان ساده دقیقا همان چیزی است که در این مقاله بررسی کردیم. یعنی شرایطی که احتمال وقوع یک رخداد در حالت کلی بالاتر از حالت دیگر است، اما وقتی آن رویداد را تفکیک می‌کنیم و دسته‌های تفکیک شده را باهم بررسی می‌کنیم، احتمال رخ دادن دسته‌ها از حالت اولیه پیروی نمی‌کند.

اکنون به پایان این مقاله رسیده‌ایم، همان‌طور که متوجه شدید دامنه گستردگی پارادوکس سیمپسون بسیار وسیع است. بنابراین لازم است که برای اخذ تصمیمات داده‌محور، از تمام جوانب جمع‌آوری آن داده‌ها باخبر باشیم و روابط علت و معولی پشت پرده آن رویداد را بدانیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • mehrdad_sajjadie
    mehrdad_sajjadie | ۶ شهریور ۱۴۰۰

    براتون سوال نشده که چرا اینقدر تعداد کامنت ها کم و بعضا صفره ؟ چرا کاربرا مشارکت نمیکنند و نظر نمیزارن؟ اصلا چیزی به اسم اتاق فکر دارید؟

  • mehrdad_sajjadie
    mehrdad_sajjadie | ۶ شهریور ۱۴۰۰

    نگاه کن تو رو خدا ببین برا یه تشکر ساده چند مرحله باید طی کنیم . چرا درست نمیکنید این سیستم نظرات چرت و آشغال رو؟ هفت خان رستم کمتر وقت میگیره

    • جلیل علیزاده
      جلیل علیزاده | ۷ شهریور ۱۴۰۰

      مهرداد جان امیدوارم که همیشه موفق باشید، به نظرم اگر پیشنهادی دارید، بهتره که شفاف‌تر بیانش کنید و توهین کردن کار خاصی رو از پیش نمی‌بره. درباره سیستم نظردهی هم مدیران مجموعه باید تصمیم‌گیری کنند. اما تا جایی که من متوجه شدم کافیه لاگ این کنید و بعد نظر بدید، نظرتون بلافاصله منتشر میشه.

  • hameds1
    hameds1 | ۶ شهریور ۱۴۰۰

    یه چیزی که توی این پارادوکس نادیده گرفته میشه تعداد آرا توی رای گیریه!
    مثلا توی مثال رستوران 80 درصد رضایتی که از 250 رای بدست میاد با ارزش تر از 90 درصدیه که از 40 تا رای بدست میاد ولی تو این پارادوکس بش توجه نمیشه!
    کلا ماهیت این پارادوکس بنظرم اشکال داره

    • جلیل علیزاده
      جلیل علیزاده | ۷ شهریور ۱۴۰۰

      ممنون از نظر شما دوست عزیز، ببینید این ارزش گذاری بر چه مبنایی انجام میشه؟ من کلیت حرف شما رو می‌فهمم کامل ولی این ارزش گذاری که میگید آیا مبنای علمی یا ... داره؟ این قضیه بیشتر شهود و حس ما نسبت به این ماجراست. ولی به طور کلی قبول دارم که پارادوکس سیمپسون گاهی وقتا چیزهایی رو به ما نشون میده که با فضای معمول ذهن ما سازگاری نداره.

  • GT
    GT | ۶ شهریور ۱۴۰۰

    آقای علیزاده مقاله های شما بهترینه😍

    • جلیل علیزاده
      جلیل علیزاده | ۷ شهریور ۱۴۰۰

      ممنونم از شما دوست عزیزم، باعث خوشحالی من هستش که مقالات من نظرتون رو جلب کرده، سپاسگزارم.

  • samir1374
    samir1374 | ۵ شهریور ۱۴۰۰

    جالب بود 👍

    • جلیل علیزاده
      جلیل علیزاده | ۷ شهریور ۱۴۰۰

      ممنون از شما سمیرجان، سپاس بابت وقتی که گذاشتید.

مطالب پیشنهادی