ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقایسه آمار صادرات خودرو ترکیه ایران
اخبار خودرو

درآمد خودروسازان ترکیه ۴.۵ برابر درآمد نفتی ایران؛ نگاهی به صنعت خودروسازی همسایه شمال غربی

مقایسه آمار صادرات خودرو بین دو کشور ایران و ترکیه نشان می‌دهد که خودروسازان ترکیه‌ای در عرضه جهانی بسیار موفق عمل کرده‌‌اند و درآمد حاصل از صادرات خودرو در این کشور تنها در سال گذشته ۱۰۰۰ ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

مقایسه آمار صادرات خودرو بین دو کشور ایران و ترکیه نشان می‌دهد که خودروسازان ترکیه‌ای در عرضه جهانی بسیار موفق عمل کرده‌‌اند و درآمد حاصل از صادرات خودرو در این کشور تنها در سال گذشته ۱۰۰۰ برابر خودروسازان ایرانی بوده است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که سال گذشته خودروسازان کشورمان موفق شده‌اند ۱۳۰۰ دستگاه خودرو را صادر کرده و به این واسطه ۵.۷ میلیون یورو ارز را به چرخه اقتصادی کشورمان وارد کنند. این در حالی است که خودروسازان ترکیه‌ای تنها در ظرف ۷ ماه گذشته چیزی در حدود ۵.۵ میلیارد دلار خودرو به بازار جهانی صادر کرده‌اند و این درآمد تقریبا ۴.۵ برابر درآمد نفتی کشور ما طی سال گذشته محسوب می‌شود.

هرچند خودروسازان ایرانی در طی چند سال اخیر و با وجود ممنوعیت واردات موفق شده‌اند زنجیره صادرات خودرو را همچنان حفظ کنند اما واقعیت آن است که با توجه به وضعیت ملتهب صنعت خودروسازی کشورمان کاملا طبیعی است که خودروسازان ایرانی توان بالایی برای صادرات نداشته باشند. شورای رقابت بارها تاکید کرده است که یکی از مهم‌ترین دلایل نابه‌سامانی بازار خودرو کشورمان کمبود عرضه است و تا زمانی که تولید و عرضه خودرو در بازار افزایش نیابد نمی‌توان انتظار بهبود اساسی وضعیت بازار خودرو را داشت.

مقایسه آمار صادرات خودرو ترکیه ایران
خودرو برقی ساخت ترکیه که قرار است ظرف سال‌های آتی به تولید انبوه برسد و براساس یک پلت‌فرم خریداری شده از کمپانی پنین فارینا شکل گرفته‌است.

نگاهی اجمالی به صنعت خودروسازی ترکیه

بر اساس داده‌های انجمن صادرکنندگان صنایع خودروسازی ترکیه، خودروسازان این کشور در بازه زمانی ژانویه تا ماه جولای امسال به بیش از ۱۰۰ کشور، منطقه خودمختار و آزاد خودرو صادر کرده‌اند.

خودروهای تولیدی در خطوط خودروسازی ترکیه راهی کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، بریتانیا، لهستان، مصر، اسلوونی و آمریکا می‌شوند. کشورهای تونس، عراق، ژاپن، لبنان، پلی‌نزی و مولداوی نیز از دیگر مقاصد صادراتی ترکیه محسوب شده که اتفاقا صادرات خودرو به این مناطق نیز در طی یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد را تجربه کرده‌است.

میزان ارزآوری حاصل از صادرات خودرو در ترکیه در طی یک سال گذشته حدود ۸ درصد رشد یافته. پیش از این خودروسازان این کشور موفق شده بودند در حدود ۵.۱ میلیارد دلار خودرو به بازار جهانی صادر کنند.

گفتنی است صنعت خودروسازی ترکیه یکی از سه صنعت اصلی این کشور محسوب شده و عمده سرمایه موردنیاز برای توسعه این صنعت نیز از طریق شرکای خارجی تامین شده است.

خودروسازی ترکیه برخلاف ایران براساس ساخت برند ملی استوار نشده است و قطعه سازان و تولید کنندگان این کشور تمرکز زیادی بر ساخت زنجیره قطعات برای شرکت‌هایی مانند رنو و فیات دارند. در واقع اگر قرار بر قیاس بین صنعت دو کشور باشد باید گفت که اختلافی ۱۸۰ درجه‌ای بین استراتژی ایران و ترکیه در زمینه صنعت خودروسازی وجود دارد و ترکیه برخلاف ایران کاملا در بازار جهانی صنعت خودروسازی نقش بازی می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Sae77
    Sae77 | ۸ شهریور ۱۴۰۰

    "اما واقعیت آن است که با توجه به وضعیت ملتهب صنعت خودروسازی کشورمان کاملا طبیعی است که خودروسازان ایرانی توان بالایی برای صادرات نداشته باشند. "
    بله به نظر من هم مشکل فقط عرضه کم خودروسازان هست. وگرنه کشورهای اروپایی مثل خیلی موارد دیگه در مورد خودرو هم تماس گرفتن و گفتن ما فقط خودروهای شما رو میخوایم چرا تولید نمیکنید (احتمالا برای موزه ها نیاز دارن 😂 )

  • Mohsen
    Mohsen | ۷ شهریور ۱۴۰۰

    حکومت کجا درست عمل کرده که توی خودرو انتظار داشته باشیم درست عمل کنه؟
    یه جا رو شما بگید طی ۴۰ سال گذشته اینا بهش گند نزده باشن!

  • GT
    GT | ۷ شهریور ۱۴۰۰

    وقتی نظارت باشه دست همه برای کار باز باشه همینه

  • Seyed Amin
    Seyed Amin | ۷ شهریور ۱۴۰۰

    تفاوت یک کشور نرمال قدرتمند و یک کشور غیر نرمال ضعیف

  • sina
    sina | ۷ شهریور ۱۴۰۰

    مدیران نالایق

مطالب پیشنهادی