ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

Czinger 21C در کالیفرنیا معرفی شد؛ فراتر از یک ابرخودرو با قطعات چاپ 3 بعدی و تکنولوژی فرمول یک

Czinger 21C ابرخودرو جدید شرکت زینگر ساکن کالیفرنیا آمریکا است که از نظر طراحی، مشخصات فنی، نحوه تولید و عملکرد یکی از هیجان انگیز ترین ابرخودروهایی است که در سال جاری میلادی معرفی شده است. ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

Czinger 21C ابرخودرو جدید شرکت زینگر ساکن کالیفرنیا آمریکا است که از نظر طراحی، مشخصات فنی، نحوه تولید و عملکرد یکی از هیجان انگیز ترین ابرخودروهایی است که در سال جاری میلادی معرفی شده است.

این شرکت توسط کوین و لوکاس زینگر که یک پدر و پسر ساکن کالیفرنیا هستند تاسیس شده است.

پیش از این شرکت زینگر ابرخودرو Blade را در سال 2015 به نمایش گذاشته بود. گرچه مدل Blade  در حد یک نمونه تحقیقاتی باقی ماند اما نقشه راه این استارتاپ کوچک برای آینده آن شد. 21C نیز ساختار مشابهی با مدل Blade دارد.

به طور مثال راننده در مرکز خودرو قرار دارد و سرنشین در پشت سر راننده قرار می‌گیرد که این حالت الهام گرفته شده از هواپیمای جاسوسی SR-71 است. درب های پروانه‌ای نیز از دیگر شاهکارهای طراحی این ابرخودرو است.

ابر خودرو پیشین این شرکت یعنی Blade از ساختار موتور وسط بهره می‌برد و از موتور تقویت شده 4 سیلندر میتسوبیشی لنسر اوولوشن مجهز به توربوشارژر نیرو می‌گرفت.

زینگر برای ابرخودرو جدید خود یک موتور کاملا جدید را تدارک دیده است.

این ابرخودرو از یک موتور 2.9 لیتری V8 دو توربوشارژر مجهز به میل لنگ تخت بهره می‌برد که توانایی تولید 950 اسب بخار قدرت در حداکثر دور موتور 10.500 rpm دارد. این موتور قابلیت استفاده از بنزین با درجه اکتان مختلف و همینطور سوختE85  و کربن بازیافت شده از متانول را دارد.

این موتور به یک گیربکس هیدرولیکی 7 سرعته سکوئنشال کوپل شده است. این گیربکس توسط خود شرکت زینگر توسعه داده شده است و توانایی تعویض دو دنده در یک لحظه را همانند گیربکس های دو کلاچه دارد. وزن این گیربکس اما در حدود 27 کیلوگرم به نسبت نمونه مشابه دو کلاچه کم‌تر است.

زینگر از یک سیستم بازیافت انرژی جنبشی مشابه با خودروهای فرمول یک و لمانز نیز استفاده کرده است. این سیستم امکان افزایش قدرت تا 100 اسب بخار را فراهم می‌کند. موتور الکتریکی با حداکثر قدرت 160 اسب بخار در محور جلو قرار دارد که هر چرخ به صورت مجزا مجهز به یک موتور الکتریکی است.

در نتیجه حداکثر قدرت ترکیبی به 1350 اسب بخار می‌رسد. بسته باتری به ظرفیت 2.8 کیلووات ساعت نیز وظیفه تامین نیرو را بر عهده دارد.

این ابرخودرو برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به تنها 1.9 ثانیه زمان احتیاج دارد و توانسته رکورد 1:25.44 ثانیه را در پیست لاگونا سکا کالیفرنیا به ثبت برساند. پیش از این رکورد این پیست متعلق به مک لارن سنا با ثبت زمان 1:27.62 ثانیه بوده است.

وزن این ابرخودرو نیز برابر با 1315 کیلوگرم است. زینگر برای کاهش هرچه بیشتر وزن این ابرخودرو از چاپ 3 بعدی فلزات به طور گسترده‌ای بهره برده است. این قطعات 3 بعدی متصل شده به بخش کربنی شاسی، امکان تولید راحت‌تر را فراهم می‌کند.

گرچه همچنان امکان تولید شاسی با لوله فلزی معمولی بدون پیچیدگی های چاپ 3 بعدی وجود دارد اما در اینجا فانتزی بودن و استفاده از بروزترین فن آوری موجود برای تولید یک ابرخودرو حائز اهمیت بوده است.

این شرکت از چاپ 3 بعدی با استفاده از هوش مصنوعی بهره برده است تا امکان استفاده از انواع و اقسام فلزات در کنار یکدیگر را فراهم کند و با توجه به بیشمار پارامتر موجود قطعه نهایی بدین شکل در بیاید.

در طی تولید این ابرخودرو حداقل از 450 ثبت اختراع موجود در این زمینه استفاده شده است.

از جمله نمونه قطعاتی که بر این اساس تولید شده‌اند می‌توان به ورودی هوای موتور، فرمان و محور فرمان خودرو، محافظ حرارتی خروجی اگزوز اشاره کرد.

ساب فریم یا همان زیر شاسی خودرو نیز قطعات تولید شده با چاپ 3 بعدی را به خوبی نشان می‌دهد.

در اینجا دیگر نیازی به تغییر روش تولید و استفاده از انواع و اقسام جوشکاری نیست و همه چیز به یکدیگر پیچ و مهره می‌شود تا یک ساختار کاملا جدید و دست ساز را به وجود بیاورد. در نتیجه خط تولید این ابرخودرو به اندازه یک زمین بسکتبال است.

تلوارانس قطعات بر حسب میکرون است که مشابه با دقت قطعات صنعت هوافضا است. برچسب قیمتی این ابرخودرو برابر با 2 میلیون دلار است و تنها 80 نمونه از آن تولید خواهد شد.

زینگر یادآور ابرخودروساز شهیر ایتالیایی یعنی پاگانی است که به استفاده از قطعات مواد خاص مشهور است. در حال حاضر شرکت پاگانی به مدد سرمایه گذاری جدید توسعه صندوق سرمایه گذاری عربستان قصد دارد تا محصول کاملا جدیدی را طراحی و تولید کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sampple
    sampple | ۸ شهریور ۱۴۰۰

    من همچنان کونگزگ رو ترجیح میدم

مطالب پیشنهادی