ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

منشا کرونا
علمی

شناسایی گونه جدید ویروس کرونا با جهش‌های مختلف در آفریقای جنوبی

دانشمندان در آفریقای جنوبی گونه جدیدی از ویروس کرونا را شناسایی کرده‌اند که حاوی چندین جهش است. با وجود این موضوع، هنوز اطلاعی از قدرت سرایت‌پذیری و همچنین امکان دور زدن مصونیت ناشی از ابتلای ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

دانشمندان در آفریقای جنوبی گونه جدیدی از ویروس کرونا را شناسایی کرده‌اند که حاوی چندین جهش است. با وجود این موضوع، هنوز اطلاعی از قدرت سرایت‌پذیری و همچنین امکان دور زدن مصونیت ناشی از ابتلای قبلی یا واکسیناسیون توسط این سویه جدید نداریم.

این گونه جدید ویروس کرونا که با نام C.1.2 شناخته می‌شود، اولین بار در ماه مه شناسایی شد اما طبق پژوهشی که هنوز مورد داوری قرار نگرفته، اکنون در حال گسترش در اکثر مناطق آفریقای جنوبی و همچنین ۷ کشور دیگر در آفریقا، اروپا، آسیا و اقیانوسیه است.

در این گونه با جهش‌های مختلفی روبه‌رو هستیم که در گذشته توانسته‌اند قدرت سرایت گونه‌های دیگر را افزایش دهند و البته میزان حساسیت به آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده را هم کم کنند. با این وجود، هنوز دانشمندان درباره تاثیرگذاری این جهش‌ها روی گونه جدید مطمئن نیستند و آزمایش‌ها درباره تاثیرگذاری آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده روی این سویه در جریان هستند.

آفریقای جنوبی اولین کشوری بود که گونه بتا را شناسایی کرد و این گونه توانست نگرانی‌های زیادی در جهان ایجاد کند. این سویه با سرعت بالاتری نسبت به گونه اصلی سرایت می‌کرد و همچنین طبق برخی پژوهش‌ها، واکسن‌ها روی آن کارایی کمتری داشتند. با این وجود، هم اکنون اکثر کشورهای دنیا درگیر سویه دلتای کرونا شده‌اند.

به گفته «ریچارد لسلز»، متخصص بیماری‌های عفونی و یکی از نویسندگان پژوهش مربوط به C.1.2، ظهور این گونه نشان می‌دهد که تا پایان همه‌گیری کرونا هنوز فاصله زیادی داریم و ویروس همچنان به دنبال راه‌هایی برای بهبود نحوه ابتلای انسان‌هاست.

به گفته لسلز، مردم در حال حاضر نباید بیش از حد درباره گونه جدید نگران باشند و در دوران همه‌گیری گسترده، امکان ظهور سویه‌های مختلف با جهش‌های متنوع وجود دارد.

طبق داده‌های توالی ژنومی از آفریقای جنوبی، گونه C.1.2 هنوز نتوانسته جایگزین سویه دلتا در این کشور شود و فاصله زیادی تا انجام چنین کاری دارد. سهم C.1.2 در ژوئن برابر ۱ درصد و در ژوئیه برابر ۳ درصد بوده، با این حال دلتا به ترتیب سهم ۶۷ و ۸۹ درصدی داشته است.

با وجود چنین موضوعی، به تحقیقات بیشتری درباره C.1.2 نیاز است و شاید پس از دلتا، این گونه با دور زدن مصونیت ناشی از ابتلای قبلی یا واکسیناسیون، جهان را دچار شوک جدیدی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی