ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کارت گرافیک AMD رادئون RX 6900 XTX با حافظه سریع‌تر و فرکانس بالاتر می‌آید

شرکت AMD ظاهرا در حال کار روی سریع‌ترین کارت گرافیک از سری Big Navi 21 موسوم به Radeon RX 6900 XTX است که طبق گزارشی تازه، احتمالا حافظه سریع‌تر و فرکانس بالاتری خواهد داشت. منبع ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

شرکت AMD ظاهرا در حال کار روی سریع‌ترین کارت گرافیک از سری Big Navi 21 موسوم به Radeon RX 6900 XTX است که طبق گزارشی تازه، احتمالا حافظه سریع‌تر و فرکانس بالاتری خواهد داشت.

منبع معتبری به نام CyberPunkCat می‌گوید رادئون 6900XT دو مدل دارد: مدل استاندارد مبتنی بر Navi 21 XT GPU است و مدل دوم از Navi 21 XTXH GPU بهره می‌برد. هر دو گرافیک با نام رادئون RX 6900 XT شناخته می‌شوند. با این حال، ممکن است مدل سومی از نوع Navi 21 XTXH GPU با حافظه سریع‌تر هم در کار باشد که قدرتی بیشتر از انویدیا جی‌فورس RTX 3090 ارائه کند.

طبق اطلاعات جدید، رادئون RX 6900 XTX معادل ۲۴.۹۳ ترافلاپس توان دارد. ولی رادئون RX 6900 XT به ۲۳.۰۴ ترافلاپس توان با سرعت کلاک ۲۲۵۰ مگاهرتز دسترسی پیدا می‌کند. چنان‌چه Navi 21 XTXH GPU روی رادئون RX 6900 XTX به کار گرفته شود، سرعت کلاک این پردازنده به ۲۴۳۵ مگاهرتز می‌رسد. یعنی سرعت کلاک و توان ۸ درصد افزایش می‌یابد.

تغییر بعدی در بخش حافظه رخ می‌دهد. رادئون RX 6900 XT احتمالا حافظه‌ای با سرعت ۱۸ گیگابیت بر ثانیه خواهد داشت. البته این کارت گرافیک همچنان از حافظه ۱۶ گیگابایتی GDDR6 استفاده می‌کند اما پهنای باند آن با افزایش ۱۲.۵ درصدی تا ۵۷۶ گیگابایت بر ثانیه بالا می‌رود. مدل مرجعی که مبتنی بر Navi 21 XT ساخته شده از مجموع توان گرافیکی ۳۰۰ وات برخوردار است، بنابراین مدل نهایی این کارت گرافیک می‌تواند توانی معادل ۳۵۰ وات را طلب کند.

سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که چون همین حالا هم کارت‌های گرافیک با Navi 21 XTXH در بازار وجود دارند، چرا AMD باید دوباره چنین پردازشگری بسازد. رادئون RX 6900 XTX احتمالا فقط برای تولیدکنندگان سخت‌افزار ساخته می‌شود. در تصویر اسلایدی که لو رفته است، گفته شده AMD می‌خواهد خانواده RDNA را توسعه دهد، در نتیجه می‌توانیم انتظار یک عرضه اختصاصی و مناسب را داشته باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمد رضوی
    محمد رضوی | ۱۲ شهریور ۱۴۰۰

    زیاد خوشحال نباش amd چون nvidia rtx 3090 ti داره میاره

مطالب پیشنهادی