ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سازمان بهداشت جهانی گونه نوظهور کرونا با نام «مو» را زیرنظر می‌گیرد

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در حال ارزیابی گونه جدیدی از ویروس کرونا است که با حرف «مو» (Mu) شناخته می‌شود و اولین بار در ماه ژانویه در کشور کلمبیا شناخته شده بود. این سازمان در ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در حال ارزیابی گونه جدیدی از ویروس کرونا است که با حرف «مو» (Mu) شناخته می‌شود و اولین بار در ماه ژانویه در کشور کلمبیا شناخته شده بود.

این سازمان در یادداشتی اعلام کرده گونه مو کرونا با نام علمی B.1.621 را در گروه گونه‌های مظنون قرار داده تا آن را تحت نظر بگیرد. کرونای مو ظاهرا جهش‌هایی دارد که مقاومت ویروس در برابر واکسن را بالا می‌برد. با این حال، گفته شده که برای اظهارنظر قطعی و درک بهتر این گونه هنوز باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

در یادداشت سازمان بهداشت جهانی آمده است: «گونه مو دارای مجموعه‌ای از جهش‌هاست که شاخصه‌های احتمالی گریز از ایمنی را به نمایش می‌گذارد.» با گسترش کرونا دلتا در سراسر جهان و افزایش شمار مبتلایان، موجی از نگرانی نسبت به گونه‌های بعدی این ویروس در میان مردم به وجود آمده است. گونه دلتا به خاطر شیوع سریع و سرعت پیشروی بالا در بدن بسیاری از مبتلایان، به‌خصوص کسانی که واکسن نزده‌اند، افراد را به کام مرگ می‌کشاند.

همه ویروس‌ها از جمله ویروس SARS-CoV-2 که عامل بیماری کووید-۱۹ است، در طول زمان جهش پیدا می‌کنند، ولی اکثر این جهش‌ها هیچ اثری روی ویژگی‌های ویروس ندارند. فقط برخی جهش‌های خاص هستند که بر ویژگی‌های ویروس اثر می‌گذارند و سرعت شیوع، شدت وخامت بیماری و مقاومت در برابر واکسن و داروها را افزایش می‌دهند.

سازمان بهداشت جهانی تاکنون چهار گونه ویروس کرونا را به رسمیت شناخته است. گونه آلفا در ۱۹۳ کشور رویت شده و گونه دلتا هم تاکنون در ۱۷۰ کشور مردم را مبتلا کرده است. سایر گونه‌ها شیوع کمتری داشته‌اند و مو هم یکی از همین گونه‌هاست که حالا تحت نظر این سازمان قرار گرفته است.

کرونا مو اولین بار در کلمبیا کشف شد، اما بعدا از کشورهای جنوب آفریقا و اروپا هم سر درآورد. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید فراگیری جهانی این گونه کمتر از ۰.۱ درصد است، اما نرخ شیوع آن در کلمبیا ۳۹ درصد گزارش شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی