ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

خداحافظی فولکس واگن با گیربکس‌های دستی

بر اساس گزارشی جدید، فولکس واگن قصد دارد تا سال 2030 استفاده از گیربکس‌های دستی را بطور کامل کنار بگذارد. این کمپانی برنامه گسترده‌ای را برای برقی‌سازی مدل‌های تولیدی خود تدوین کرده و می‌خواهد تا ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

بر اساس گزارشی جدید، فولکس واگن قصد دارد تا سال 2030 استفاده از گیربکس‌های دستی را بطور کامل کنار بگذارد. این کمپانی برنامه گسترده‌ای را برای برقی‌سازی مدل‌های تولیدی خود تدوین کرده و می‌خواهد تا پایان دهه کنونی به یک برند تمام الکتریکی در اروپا تبدیل شود. از آنجایی که مدل‌های برقی فولکس واگن فاقد گیربکس دستی هستند، نشریه اتو موتور اند اسپرت پیش‌بینی می‌کند از سال 2030 این کمپانی خودرویی دستی روی خطوط تولید خود نخواهد داشت.

اگرچه گیربکس‌های دستی کماکان در اروپا از محبوبیت زیادی برخوردار هستند، ولی گفته می‌شود نسل بعدی تیگوان در سال 2023 فقط با گیربکس خودکار به فروش خواهد رسید. در این سال پاسات نیز با نسخه دستی خود وداع خواهد کرد تا این سدان پرفروش نیز فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه شود. آنطور که نشریه اتو موتور اند اسپرت پیش‌بینی کرده، این حرکت منحصر به محصولات برند فولکس واگن نبوده و سایر زیرمجموعه‌های این گروه خودروسازی بزرگ را نیز در بر خواهد گرفت. چنانچه این امر صحت داشته باشد، محصولات برندهای دیگری مثل اشکودا، سئات و آئودی هم بدون گیربکس دستی تولید خواهند شد.

گیربکس‌های دستی مدت‌هاست که بخاطر مسائلی مثل اجباری شدن برخی استانداردها و سیستم‌های ایمنی با خطر حذف شدن روبرو هستند. هر چند این یک خبر ناراحت‌کننده برای دوستداران لذت رانندگی است، ولی کماکان مدل‌هایی مثل گلف GTI و گلف R در دسترس این افراد قرار دارند.

از بین دو مدل مذکور گلف R بیشتر در کانون توجه بوده، چرا که موتور 2 لیتری توربوشارژ آن در نسخه مجهز به گیربکس DSG دوکلاچه توانایی تولید 315 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور را دارد. در مدل مجهز به گیربکس شش سرعته دستی، میزان گشتاور در 380 نیوتن متر محدود شده است. این خودرو به سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ 4Motion و فناوری توزیع گشتاور برداری در محور عقب نیز مجهز است و از یک حالت اختصاصی برای انجام حرکت دریفت سود می‌برد.

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد ظهور سیستم‌های ایمنی پیشرفته، باعث مرگ زودرس گیربکس‌های دستی می‌شود. ترمز خودکار و دیگر سیستم‌های ایمنی فعال اصلی‌ترین عوامل این مساله هستند که در صورت اجباری شدن آنها، آخرین میخ‌ها بر تابوت گیربکس دستی کوبیده خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی