ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

انتقاد WHO از کشورهای ثروتمند: با احتکار واکسن‌، همه‌گیری کرونا بیشتر طول می‌کشد

سازمان بهداشت جهانی (WHO) از کشورهای ثروتمند بخاطر انبار کردن واکسن‌ها، داروها و همچنین تجهیزات محافظتی برای مقابله با کرونا انتقاد کرد. به گفته WHO، چنین رویکردی مانع از توزیع عادلانه منابع در جهان می‌شود ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

سازمان بهداشت جهانی (WHO) از کشورهای ثروتمند بخاطر انبار کردن واکسن‌ها، داروها و همچنین تجهیزات محافظتی برای مقابله با کرونا انتقاد کرد. به گفته WHO، چنین رویکردی مانع از توزیع عادلانه منابع در جهان می‌شود و طولانی‌تر شدن همه‌گیری کرونا را در پی دارد.

این انتقاد از سوی اپیدمیولوژیست‌های برتر سازمان بهداشت جهانی در یک جلسه پرسش و پاسخ آنلاین مطرح شده‌اند. مدت‌هاست WHO درباره توزیع ناعادلانه واکسن‌ها و داروهای مربوط به کووید-۱۹ در جهان هشدار می‌دهد. این سازمان می‌خواهد کشورهای کم‌درآمد هم قادر به دسترسی به منابع باشند.

در حالی سازمان بهداشت جهانی از توزیع عادلانه منابع صحبت می‌کند که کشورهای ثروتمند نه تنها بخش بزرگی از جمعیت‌شان را واکسینه کرده‌اند، بلکه به‌زودی تزریق دوز سوم واکسن را هم شروع می‌کنند.

یکی از کارشناسان برتر WHO به نام دکتر «ماریا ون کرخوو» می‌گوید چنین رویکردی باعث طولانی‌تر شدن همه‌گیری کرونا در جهان می‌شود:

«این رویکرد نه تنها غیرمنصفانه و غیراخلاقی نیست، بلکه مدت زمان همه‌گیری را هم افزایش می‌دهد. این موضوع افزایش شمار قربانیان را در پی دارد و مردم جانشان را از دست می‌دهند.»

دکتر ماریا ون کرخوو

سازمان بهداشت جهانی اوایل ماه گذشته میلادی از کشورهای ثروتمند خواسته بود که تزریق دوز سوم واکسن را حداقل برای دو ماه به تعویق بیندازند تا واکسن‌ها به کشورهای فقیر و کم‌درآمد برسند. اما کشورهای ثروتمند توجهی به این هشدارها ندارند و می‌خواهند هرچه زودتر به مصونیت جمعی دست پیدا کنند و کرونا را تحت کنترل درآورند.

حتی اگر کشورها در رسیدن به چنین هدفی موفق باشند، کرونا در کشورهای کم‌درآمد همچنان شیوع پیدا می‌کند و با جهش‌های جدیدی روبه‌رو می‌شود که نتیجه‌اش ظهور گونه‌های جدید خواهد بود. این گونه‌ها شاید سرعت شیوع بالاتری داشته باشند و حتی مصونیت ایجاد شده توسط واکسن‌ها را هم دور بزنند.

با توجه به این موارد، احتمالا در آینده قادر به ریشه‌کن کردن کرونا نخواهیم بود و همانطور که یکی از مدیران ارشد سازمان بهداشت جهانی گفته، کووید-۱۹ با ما باقی می‌ماند و باید به زندگی با آن عادت کنیم. احتمالا در نهایت با واکسیناسیون سالانه روبه‌رو می‌شویم تا در برابر گونه‌های جدید کرونا مصونیت پیدا کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۱۸ شهریور ۱۴۰۰

    خود سازمان بهداشت جهانی هم مقصر است
    نمیشود نهادی با اسم و رسمی به این عریض و طویلی در عمل هیچکاره باشد
    بودجۀ خرید لیسانس و فرمولاسیون واکسنها و ارائۀ عامّ آنرا را باید از اعضای سازمان ملل بگیرد [متناسب با اقتصادشان] هر که نداد، قطع همکاری و خدمات!
    و السلام

مطالب پیشنهادی