ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مساله حذف پلتفرم‌های صوت و تصویر در سطح بین‌المللی توسط ساترا پیگیری می‌شود

ساترا خبر از پیگیری مساله حذف پلتفرم‌های صوت و تصویر مانند روبیکا، آپارات و فیلیمو از مارکت‌ اندرویدی گوگل پلی داده است. چند پیش دو اپلیکیشن فیلیمو و آپارات از مارکت اندرویدی گوگل پلی به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۹

ساترا خبر از پیگیری مساله حذف پلتفرم‌های صوت و تصویر مانند روبیکا، آپارات و فیلیمو از مارکت‌ اندرویدی گوگل پلی داده است.

چند پیش دو اپلیکیشن فیلیمو و آپارات از مارکت اندرویدی گوگل پلی به خاطر تحریم‌ها حذف شدند و مدیرعامل این دو مجموعه از دولت خواست که به این مساله واکنش نشان دهد. حال بخشی از بدنه حاکمیت یعنی ساترا اعلام کرده که پیگیر این موضوع خواهد بود.

روابط عمومی ساترا گزارش داده این رویه غیر منطقی گوگل پلی که از ماه گذشته با حذف پلتفرم روبیکا و ذره‌بین شروع شد ادامه دار شده و هدف آن را تضعیف حاکمیت رسانه‌ای کشور اعلام کرده است. ساترا در اینباره چنین توضیح داده است:

«علی‌رغم گمانه‌زنی‌های اولیه مبنی بر وجود منشأ داخلی برای آن، در هفته گذشته به سایر پلتفرم‌ها از جمله پلتفرم‌های مطرح دیگری در حوزه صوت و تصویر فراگیر رسید. این اقدام، عملی غیر حرفه‌ای و نشان‌دهنده رویکرد جانبدارانه علیه مسیر پیش‌رونده صنعت بومی تکنولوژی‌های ارتباطی و رسانه‌ای و با هدف تضعیف حاکمیت رسانه‌ای کشور است.»

ساترا تاکید کرده حوزه فناتحریم (Tech Sanction) که در تضاد با اصل بی‌طرفی (Neutrality) به عنوان پایه توسعه اکوسیستم مبتنی بر اینترنت است، فقط با توجیه سیاسی در حال پیگیری است و هیچ‌گونه توجیه فنی، حقوقی و عرفی قابل دفاعی ندارد.

بنا به بیانیه‌ای که ساترا منتشر ساخته، این اقدامات را غیرمرتبط با مسائل داخلی خوانده و تاکید داشته که یک اتحاد و هم‌افزایی عمومی برای مقابله با آن نیاز است: «رویه محدود کننده در برابر اپلیکیشن‌های ایرانی، مساله‌ای غیر مرتبط با مسائل داخلی است که مقابله با آن اتحاد و هم‌افزایی و همکاری عمومی را می‌طلبد. روشن است بهره‌برداری از این مساله جهت استفاده له یا علیه موضوعات داخلی رویکردی اشتباه و هزینه‌زاست.»

ساترا این اقدام را محکوم کرده و گفته که این ماجرا را به صورت جدی پیگیر می‌کند.

برخی از اپلیکیشن‌های حذف شده از گوگل پلی نیز مربوط به پلتفرم‌های صوت و تصویر نیستند و مواردی مانند بلد و علی بابا و... نیز دچار این مشکل شده‌اند. ساترا به همین دلیل اعلام کرده که قصد دارد از ظرفیت دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در اینباره بهره ببرد تا بتواند این ماجرا را جدی‌تر پیگیری کند. بنا به گزارش این سازمان نهادهایی چون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور خارجه، معاونت حقوقی رئیس جمهور و مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه با ساترا همکاری خواهند کرد.

در اولین اقدام واحد بین‌الملل ساترا با شروع پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی، نامه‌نگاری‌های خود را با نهادهای رگولاتوری و قضایی بین‌المللی آغاز کرده است و در روزهای آینده نیز اقدامات مقتضی در این خصوص در دستور کار ساترا قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • herogame
    herogame | ۲۱ شهریور ۱۴۰۰

    به درک که تحریم کردن اصلا همه پلتفریم های حکومتی باید تحریم بشن چرا باید توی گوگل پلی باشن اصلا همون بازار و اینا براتون زیادیم هست، این همه مردم تحریم شدن زیر این تحریم استخوناشون شکست شما خندیدین و گفتین تحریما هیچ اثری نداره، یکمم شما تحریم شین ما بخندیم بهتون

  • J.A.R.V.I.S
    J.A.R.V.I.S | ۲۱ شهریور ۱۴۰۰

    در ابتدا: زارررررررررررررررررررررررررررررررررررت
    و اما بعد:
    ببینید کی از بی طرفی شبکه و فنا تحریم و بگیر و ببند بی منطقه حرف میزنه خب بزرگوار تو جمع تمام این عوضی بازی ها هستی.
    بی طرفی شبکه از نظر شما یعنی ترافیک داخلی یک چهارم اینترنت خارجی
    فناتحریم از نظر شما یعنی خارجی رو تحریم کن تا داخلی انگل وار رشد کنه مثل اپارات
    پایه و اساس بگیر و ببند و منطق تون تو فیلتر هم همون که زیر ابی 99 درصد اینترنت و حتی ساده ترین سایت ها رو هم فیلتر کردین.


    مراجع بین المللی هم برای امریکا یا هیچ ابر قدرت دیگه ملاک نیست و همه رای ها و حکماشون رو به یک پهلوشون میگیرن

مطالب پیشنهادی