ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی کیبورد گیمینگ مکانیکی ای‌دیتا XPG Summoner [تماشا کنید]

این روزها ساختن کیبورد گیمینگ مکانیکی که بتواند سری بین سرها بلند کند کار ساده‌ای نیست، اما از آن سخت‌تر انتخاب یک کیبورد مکانیکی است که هم برای کارهای عمومی مثل تایپ مناسب باشد، هم ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

این روزها ساختن کیبورد گیمینگ مکانیکی که بتواند سری بین سرها بلند کند کار ساده‌ای نیست، اما از آن سخت‌تر انتخاب یک کیبورد مکانیکی است که هم برای کارهای عمومی مثل تایپ مناسب باشد، هم دکمه‌های کافی برای کنترل مدیا در اختیار شما بگذارد و هم برای گیمینگ کم نیاورد. همین حالا برندهای پرشماری در بازار محصولات گیمینگ ایران و به‌ویژه کیبورد حضور دارند؛ ریزر، کورسیر، لاجیتک، گلوریس، هایپرایکس، استیل سریز، کولر مستر و ردراگون تنها بخشی از این برندهای مطرح هستند. ای‌دیتا هم با برند XPG مدتیست به این حوزه قدم گذاشته و کیبورد گیمینگ Summoner را روانه بازار کرده است که در این مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت.

کیبورد XPG Summoner یک کیبورد گیمینگ مکانیکی با ابعاد کامل (۱۰۰ درصد) و قابلیت نورپردازی فول RGB محسوب می‌شود، یعنی هر کلید می‌تواند تمامی رنگ‌ها را نمایش دهد. ای‌دیتا برای ساخت این محصول از سوئیچ‌های مکانیکی محبوب گیمرها یعنی چری ام‌ایکس در سه رنگ قرمز، آبی و نقره‌ای استفاده کرده که مدل آخر به دست ما رسیده است. در ویدیوی زیر بیشتر با این محصول آشنا شوید.

بررسی ویدیویی کیبورد گیمینگ مکانیکی ای‌دیتا XPG Summoner

تماشای ویدیو از آپارات

تماشای ویدیو از یوتوب

مشخصات کیبورد گیمینگ مکانیکی XPG Summoner

  • کیبورد گیمینگ مکانیکی با کلیدهای کامل
  • سوئیچ مکانیکی چری ام‌ایکس (قرمز / آبی / نقره‌ای)
  • نورپردازی RGB
  • اتصال سیمی با دو کابل USB-A
  • درگاه USB روی کیبورد
  • نرخ نمونه‌گیری ۱۰۰۰ هرتز
  • جنس بدنه از آلومینیوم و پلاستیک
  • وزن ۹۵۱ گرم
  • قیمت حدود ۳ میلیون تومان
  • گارانتی ۲ ساله شرکت آونگ

طراحی و کیفیت ساخت

کیبورد گیمینگ XPG Summoner بدنه خوش‌ساخت و جمع و جوری دارد. روی بدنه آلومینیوم برس خورده خاکستری قرار گرفته و مابقی بدنه از پلاستیک ساخته شده است. لوگوی بزرگ، برجسته و براق XPG بالای کلیدهای جهت‌دار دیده می‌شود. تمام کلیدهای کیبورد مشکی هستند و از پلاستیک ABS ساخته شده‌اند. برای کنترل مالتی‌مدیا هم فقط یک دکمه قطع صدا (میوت) و یک چرخ فلزی برای کنترل حجم صدا (ولوم) در اختیار دارید.

ای‌دیتا داخل جعبه کیبورد XPG Summoner استراحت‌گاه مچ دست (Wrist Rest) هم قرار داده که به شکل مغناطیسی و بسیار محکم به بدنه متصل می‌شود. این قطعه کمی از فشار وارده به مچ دست می‌کاهد و تجربه تایپ و بازی‌کردن را در درازمدت ساده‌تر می‌کند. جنس این قسمت از چرم مصنوعی است و بسیار نرم طراحی شده، ضمن اینکه به‌خاطر استفاده از مموری فوم، به‌سرعت به حالت عادی برمی‌گردد. البته احتمالا در درازمدت، این اولین قطعه‌ای از کیبورد خواهد بود که خراب می‌شود.

کابل کیبورد بسیار ضخیم و محکم است و روکش بافت‌دار دارد. دلیل اصلی ضخامت زیاد کابل این است که دو کابل USB را در خود دارد. از این دو کابل، یکی برای اتصال خود کیبورد و دیگری برای اتصال لوازم جانبی به کیبورد به‌کار می‌رود. درگاه USB روی کیبورد از نوع USB 2.0 بوده و سرعت قابل قبولی دارد. من هنگام انتقال فایل از طریق فلش و هارد اکسترنال به سرعت میانگین ۳۵ مگابایت بر ثانیه رسیدم. انعطاف‌ناپذیری کابل اما می‌تواند کمی آزاردهنده باشد. این کابل پس از دو هفته استفاده، همچنان شکل اولیه خود را حفظ کرده است. البته می‌توانید آن را به شکل دلخواه خود تا کنید تا مزاحمت زیادی نداشته باشد.

کلیدهای کیبورد طراحی ارگونومیکی دارند و انگشتان دست به‌راحتی روی آنها قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید ظاهر گیمینگ کیبورد را تقویت کنید، ای‌دیتا ۹ کپ قرمز را داخل جعبه قرار داده که جایگزین کلیدهای جهت‌دار، WASD و کلید ویندوز می‌شوند. البته این کپ‌های جایگزین، کیفیت ساخت پایین‌تری نسبت به کپ‌های اصلی دارند.

کارآیی

کیبورد گیمینگ XPG Summoner از سوئیچ‌های مکانیکی محبوب گیمرها یعنی چری ام‌ایکس (Cherry MX) استفاده می‌کند. این کیبورد با سه مدل سوئیچ عرضه می‌شود: مدل اسپید سیلور (نقره‌ای) که به دست ما رسیده، مدل قرمز و مدل آبی. سوئیچ‌های نقره‌ای چری ام‌ایکس یکی از سریع‌ترین سوئیچ‌های مکانیکی دنیا هستند و با حداقل نیرو (۴۵ سنتی‌نیوتن) فعال می‌شوند. فاصله حرکتی این سوئیچ‌ها تا زمان فعال شدن ۱.۲ میلی‌متر و فاصله حرکتی کامل آنها ۳.۴ میلی‌متر است. بدین ترتیب، کیبورد گیمینگ XPG Summoner به کوچک‌ترین اشاره انگشتان شما واکنش نشان می‌دهد. به‌لطف قابلیت آنتی‌گوستینگ ۱۰۰ درصد، فشردن متوالی تعداد زیادی کلید با کمترین فاصله زمانی هم مشکلی ایجاد نمی‌کند و تمام کلیدها ثبت می‌شوند.

البته طبق تجربه من این کلیدها برای تایپ کردن مناسب نیستند، مگر این‌که بسیار حرفه‌ای باشید. با توجه به این‌که کوچک‌ترین لمس کلیدها به فشردن آنها منجر می‌شود، هنگام تایپ با خطاهای متعددی روبرو می‌شوید. بنابراین پیشنهاد می‌کنم اگر از این کیبورد برای تایپ هم استفاده کنید، مدل‌های دیگر آن با سوئیچ‌های قرمز یا آبی را تهیه کنید.

تجربه بازی با کیبورد گیمینگ XPG Summoner کاملاً لذت‌بخش است و می‌توانید برای رقابت‌های سنگین روی آن حساب کنید. استراحت‌گاه مچ دست هم می‌تواند شما را در بازی‌های طولانی یاری کند.

نورپردازی RGB

کیبورد گیمینگ XPG Summoner با نورپردازی RGB زیبایی خاصی به میز شما می‌بخشد، به‌خصوص اگر به بازی کردن در محیط تاریک علاقه‌مند باشید. تمام کلیدهای این کیبورد توانایی نمایش تمام رنگ‌ها را دارند. کیبورد به‌شکل پیش‌فرض ۷ حالت نورپردازی دارد که با ترکیب کلید فانکشن و کلیدهای جهت‌دار راست و چپ تغییر می‌کنند. البته امکان تغییر یا تنظیم نورپردازی با نرم‌افزار XPG Prime نیز وجود دارد.

شدت نورپردازی برای اکثر کاربران کفایت می‌کند، هرچند به‌پای مدل‌های پیشرفته‌تر نمی‌رسد. شدت نور با ترکیب کلید فانکشن و کلیدهای جهت‌دار بالا و پایین تنظیم می‌شود. همچنین با ترکیب کلید فانکشن و کلیدهای F1 تا F5 می‌توانید نورپردازی با رنگ‌های ثابت (به‌ترتیب آبی، نیلی، سفید، سبز، زرد) داشته باشید. توجه کنید که این کیبورد قابلیت نورپردازی به‌ازای هر کلید (Per-Key RGB) ندارد. همچنین پیشنهاد می‌کنم برای تنظیم ساده‌تر نورپردازی کیبورد از نرم‌افزار XPG Prime استفاده کنید. با این نرم‌افزار امکان هماهنگ کردن نورپردازی ماوس، کیبورد و دیگر تجهیزات گیمینگ XPG را به‌شکل همزمان خواهید داشت.

جمع‌بندی

کیبورد گیمینگ XPG Summoner بهترین کیبورد مکانیکی گیمینگ ای‌دیتا محسوب می‌شود و با توجه به مشخصات، قیمت مناسبی هم دارد. از قابلیت‌های مهم کیبورد گیمینگ XPG Summoner می‌توانم به کیفیت ساخت خوب، سوئیچ‌های حرفه‌ای، استراحت‌گاه مچ دست و درگاه USB روی بدنه اشاره کنم. نرم‌افزار XPG Prime نیز برای تنظیم دقیق قابلیت‌های کیبورد از جمله تعریف ماکروها و پروفایل‌های مختلف به‌کار گرفته شود. البته این نرم‌افزار هنوز در ابتدای راه است و به طراحی منسجم‌تر و رابط کاربری ساده‌تری نیاز دارد.

ای‌دیتا و XPG در این حوزه کمی تازه‌وارد محسوب می‌شوند و نمی‌توان انتظار داشت که از همان ابتدا با استقبال قابل توجه کاربران روبرو شوند، به‌خصوص در بازاری که برندهای بسیار بزرگ و شناخته‌شده‌ای دارد. با این حال می‌توان این محصول را به‌عنوان اولین قدم این شرکت در بازار جذاب تجهیزات گیمینگ پذیرفت. گارانتی ۲ ساله آونگ می‌تواند خریدن این محصول را تضمین کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی