ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مجلس
تکنولوژی

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس: احتمال تغییرات اساسی در طرح موسوم به صیانت وجود دارد

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه طرح اولیه مجلس درباره کاربران فضای مجازی تغییرات اساسی داشته است، عنوان کرد احتمال بازبینی و حذف بسیاری از پیشنهادهای مندرج در طرح اولیه در بررسی‌های کمیسیون مشترک، ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه طرح اولیه مجلس درباره کاربران فضای مجازی تغییرات اساسی داشته است، عنوان کرد احتمال بازبینی و حذف بسیاری از پیشنهادهای مندرج در طرح اولیه در بررسی‌های کمیسیون مشترک، از سوی کارشناسان این حوزه و نمایندگان وجود دارد.

در حالی که روز گذشته عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در گفت‌وگو با دیجیاتو از احتمال تغییرات جزئی در طرح صیانت خبر داده بود، اما به نظر می‌رسد این امکان وجود داشته باشد که شاهد تغییرات بیشتری در این طرح باشیم.

«مجید انصاری» در گفت‌وگو با ایرنا به بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، موسوم به صیانت، اشاره کرده و گفت:

«تغییرات اساسی در این طرح ایجاد شده است. ممکن است بسیاری از پیشنهادهای طرح اولیه در بررسی‌های کمسیون مشترک، از سوی کارشناسان این حوزه و نمایندگان بازبینی و حتی حذف شود. همچنین پیشنهادهای مندرج در این طرح به منزله قانون نیست و این طرح پس از بررسی در جلسات مختلف از سوی اعضای کمیسیون مشترک و اعلام نظر شورای نگهبان به قانون تبدیل می‌شود.»

وی اعتقاد دارد فضایی که درباره این طرح ایجاد شده به دو موضوع سابقه و موارد مطرح شده در این طرح که قبلا تحت عنوان صیانت بود، برمی‌گردد. اما عنوان طرح از «صیانت» به «حمایت از حقوق کاربران» تغییر کرده که این دو واژه از نظر مفهومی تفاوت زیادی دارند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با رد این موضوع که طرح حمایت از حقوق کاربران منجر به محدودسازی فضای کسب‌وکاری مردم می‌شود، تاکید کرد در این طرح تلاش شده تا این فضا اهمیت بیشتری یابد و ظرفیت اشتغال بیشتری را فراهم کند:

«در پاره‌ای از مواقع ممکن است حقوق کاربران یا حقوق کسانی که در فضای مجازی به کسب و کار مشغول اند مورد تضییع قرار گیرد. از همین روی قانونگذار در طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در پی حمایت از حقوق کاربران و کسانی است که در این فضا به کسب و کار مشغول هستند. این طرح تکالیفی را برای پلتفرم‌هایی که در این فضا فعال هستند مشخص می‌کند و ‌اینگونه نیست که سهم ایجاد کنندگان و کار آفرینان نادیده گرفته شود.»

نگاه طرح صیانت به فضای مجازی مثبت است

انصاری با تاکید بر این که طرح مذکور به دنبال نظام‌مند و قانونی کردن فضای مجازی است، گفت: «اگر چه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی از سوی شورای عالی فضای مجازی در این زمینه وجود دارد، اما این دستورالعمل‌ها اجرایی و عملیاتی نشده است.نظام‌مند کردن دستورالعمل‌ها و پوشاندن لباس قانون به آنها باعث می‌شود در جایگاه برتر قرار بگیرند و دستگاه‌های ذی ربط خود را ملزم به اجرایی کردن این بخش‌نامه و آیین‌نامه‌ها بدانند.»

او با بیان این که نگاه طرح حمایت به فضای مجازی مثبت است، اظهار داشت بایستی منتظر بررسی و تصمیم کمیسیون مشترک در مورد این طرح باشیم:

«نخبگان، صاحب نظران، منتقدین و حتی مخالفین این طرح که احساس می‌کنند جاهایی از این طرح در تعارض با حقوق کاربران است و یا محدودیتی ایجاد خواهد کرد و چنین برداشتی را از این طرح دارند فرصت خوبی است تا در کمیسیون مشترک حضور یافته و نظرات خود را بیان کنند. بر خلاف صحن که غیر از نمایندگان و نماینده دولت کسی نمی‌تواند در صحن حضور پیدا کند، در کمیسیون‌ها فرصت خوبی برای صاحب نظران، کارشناسان، نخبگان و منتقدین فراهم شده که استدلال‌های خود را بیان کنند چه بسا این نوع حضور و نظرات منطقی منتقدین به اصلاح یا حتی حذف یک ماده از طرح منجر شود.»

به گفته انصاری مصوبات کمیسیون مشترک برای مدت زمان‌ آزمایشی تصویب می‌شوند و مانند سایر مصوبات مجلس، نیازمند تایید شورای نگهبان هم هستند. وقتی مصوبات در صحن بررسی می شود زمان و وقت کافی برای بررسی موارد ریز کارشناسی وجود ندارد در حالی که در کمیسیون مشترک موضوعات با فرصت و فراغ بال بررسی می‌شود و امکان جویا شدن نظرات کارشناسان وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از معایب بررسی طرح در کمیسیون مشترک را، عدم اظهار نظر همه نمایندگان دانست و از سوی دیگر افزایش مدت زمان و استفاده از ظرفیت نخبگان در کمیسیون مشترک را یک حُسن تصویب طرح ذیل اصل 85 قانون اساسی می‌داند.

به گفته وی این طرح بعد از بررسی در کمیسیون و رای شورای نگهبان به صورت قانون آزمایشی اجرا می‌شود و با اجرایی شدن می‌توان اصلاحاتی بر روی این طرح انجام داد و حتی ممکن است با توجه به نگاه مجلس به قانون دائمی هم تبدیل نشود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • 68peyman
    68peyman | ۲۳ شهریور ۱۴۰۰

    میگن نگران نباشید اسم طرح رو عوض میکنن مدام میگن این طرح به نفع مصرف کننده اس ولی همه مون میدونیم این طرح برای چی مطرح شده و هدف نهاییش چیه
    محدود کردن نت بین الملل با انواع روشهای مختلف

مطالب پیشنهادی