ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مخالفت کمیته مشورتی FDA با تزریق دوز سوم واکسن کرونا به عموم مردم

یک کمیته مشورتی تاثیرگذار سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) پیشنهاد توزیع دوز تقویتی واکسن فایزر برای همگان را رد کرد، اما این کمیته به‌صورت متفق‌القول توصیه کرده که افراد آسیب‌پذیر و مسن‌تر از ۶۵ ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

یک کمیته مشورتی تاثیرگذار سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) پیشنهاد توزیع دوز تقویتی واکسن فایزر برای همگان را رد کرد، اما این کمیته به‌صورت متفق‌القول توصیه کرده که افراد آسیب‌پذیر و مسن‌تر از ۶۵ سال دوز سوم را دریافت کنند.

کمیته مشورتی FDA همچنین توصیه کرده که کادر درمان و سایر مشاغل در معرض خطر ویروس مثل معلمان هم در برنامه تزریق دوز تقویتی قرار بگیرند. «کوین مونوز»، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید: «امروز گام مهمی برداشتیم تا از آمریکایی‌ها در برابر کووید-۱۹ محافظت کنیم. تا چند روز دیگر منتظر اعلام نتیجه‌گیری نهایی می‌مانیم تا دوز تقویتی را به دست مردم برسانیم.»

سازمان غذا و دارو به‌زودی تصمیم نهایی خود را برای دوز سوم واکسن کرونا اعلام می‌کند. این تصمیم وابسته به توصیه کمیته مشورتی نیست اما پیشنهاد آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد. دکتر «اوفر لوی»، متخصص واکسن و بیماری‌های عفونی بیمارستان کودکان بوستون می‌گوید: «به نظر من این پیشنهاد برای مسن‌ترها مفید خواهد بود و شاید در نهایت برای عموم مردم اجرا شود. ولی فکر نمی‌کنم که از نظر اطلاعات کافی هنوز به شرایط مناسب رسیده باشیم.»

کمیته مشورتی FDA پیش از این توصیه با اکثریت قاطع آرا به واکسیناسیون شهروندان ۱۶ سال و بالاتر رای داده بود. آن‌ها در ادامه اعلام کردند که سالمندان و افراد در معرض خطر از جمله بیماران دیابتی، قلبی، افراد مبتلا به چاقی و کسانی که به‌طور همزمان به چند بیماری مبتلا هستند، باید در برنامه تزریق دوز سوم قرار بگیرند.

توصیه امروز در شرایطی اعلام می‌شود که دولت بایدن گفته بود مشروط به صدور مجوزهای لازم از ارگان‌های بهداشتی می‌خواهد از هفته آینده تزریق دوز سوم واکسن به عموم مردم را آغاز کند. همان طور که گفتیم، سازمان غذا و دارو همیشه از توصیه کمیته مشورتی خود پیروی نمی‌کند، ولی اغلب اوقات نظرات آن‌ها را در نظر می‌گیرد. با این حال، هنوز باید منتظر بمانیم تا رای نهایی FDA در خصوص تزریق دوز سوم منتشر شود.

در حالی که کشورهای ثروتمند می‌خواهند به شهروندانشان دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند، کشورهای کم‌درآمد و فقیر بخصوص کشورهای آفریقایی هنوز در تزریق دو دوز موردنیاز هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. آنطور که سازمان بهداشت جهانی در گذشته گفته، چنین رویکردی به طولانی‌تر شدن همه‌گیری کرونا منجر می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۲۷ شهریور ۱۴۰۰

    سلام
    1. حتیٰ اگر واکسنی که می‌زنید درست حسابی باشد باز کرونا با واکسن ریشه‌کن نمیشود؛ چون از خانوادۀ آنفولانزاست که دائم در حال به‌روزشدن (جهش) است پس تأثیر واکسنش فصلی است: یعنی همانطور که واکسن آنفولانزای پارسال به درد پائیز امسال نمی‌خورد، واکسن فعلی نیز با جهش بعدی کرونا، کارایی خود را تا حدّی از دست میدهد که باید به فکر واکسن جدید افتاد.
    حال اینکه واکسنهای هولکی چه بسا باعث جهشهای روز به روز خطرناکتر شده و می‌بینیم شمار دوزها به عدد پیکها و جهشها مربوط گشته که خدا میداند تا کی ادامه دارد. آن تأثیر اندکی هم که داشته به قیمت ریسک افزایش پروتئینهای ناتراز و عوارض جانبی است که میتواند باعث تصلّب شرائین/ سکته شود یا زمینه را برای بروز بیماریهای خطرناکتری مثل قارچ سیاه فراهم آورد.
    2. پیشنهاد: بجای تکرار همان واکسن [در صورت لزوم برای یادآوری] هربار از برند متفاوتی استفاده شود. اینکار اگر نفعی نداشته باشد هم، لا اقل ضرری ندارد.
    3. امّا بجای رویکرد انفعالی میتوان با داروی گیاهی کرونا -که تأییدیۀ FDA امریقا و کانادا را دارد- ایمنی بدن را چنان تقویت نمود که دربرابر جنگولک‌بازی امثال کرونا هم [تا چندسال] پایدار باشد.
    پس اگر میخواهید مشکل برطرف شود، پس از آزمایش آنرا را وارد کنید. منم اوّلین داوطلب.
    اتفاقاً شرکتش در لبنان است و میتوانید با نفت در برابر دارو معامله کنید ...
    4. انتخاب روش درمان یکی از حقوق اوّلیۀ بیمار است که در منشور پزشکی ذکر شده: یعنی شهروند حق دارد با روشهای دیگری مثل طبّ گیاهی خود را مصون نگهدارد. دولتها و نهادها هم حق دارند رعایت دستورالعملهای بهداشتی و تست منفی کرونا مطالبه کنند ولی حق اجباری نمودن واکسناسیون را ندارند (منوط نمودن برخورداری از حقوق شهروندی به داشتن کارت واکسیناسیون و تزریق N بار واکسن).
    و السلام

    • hameds1
      hameds1 | ۲۸ شهریور ۱۴۰۰

      اینجاست که تفاوت علم و خرافات مشخص میشه دوست عزیز. علم میگه هر روشی که بهترین بازدهی رو داره باید انجام بشه و تا حالا هیچ روشی ایمن تر و موثر تر از واکسن نبوده. بقول شما اگر تو کوه های لبنان گیاهی پیدا کردن که زرتی کرونا رو درمان میکنه باشه بیارنش تست کنن، نتیجه تحقیقات رو به سازمان های جهانی بفرستن اگر واقعا موثر بود چرا که نه!! ولی تا وقتی یه طرف واکسن (که تمام کارآزمایی هاش رو انجام داده) قرار داره و طرف دیگه چیزایی مثل ادرار شتر، روغن بنفشه و گیاهان لبنانی که چهار تا آدم خرافاتی پیداشون کردن بذارید علم کار خودشو بکنه. سنگ اندازی نکنید لطفا

مطالب پیشنهادی