ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه به صورت آنلاین اعتبار دفترچه بیمه تامین اجتماعی را استعلام کنیم؟

افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی برای برخورداری از خدمات این سازمان در هنگام مراجعه به پزشک یا خرید دارو، بایستی از اعتبار دفترچه بیمه خود اطمینان حاصل کنند. موضوعی که با توجه به حذف ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۵

افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی برای برخورداری از خدمات این سازمان در هنگام مراجعه به پزشک یا خرید دارو، بایستی از اعتبار دفترچه بیمه خود اطمینان حاصل کنند. موضوعی که با توجه به حذف دفترچه‌های چاپی بیش از پیش اهمیت یافته است.

جهت استعلام اعتبار دفترچه بیمه لازم نیست به صورت حضوری به مراکز تامین اجتماعی مراجعه کنید، بلکه به صورت غیرحضوری می‌توانید با شماره‌گیری کد دستوری USSD یا از طریق اینترنت و سامانه مربوطه، اعتبار دفترچه بیمه‌تان را استعلام کنید.

استعلام از طریق سامانه اینترنتی

به منظور تسهیل در ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان و افراد تحت تکفل آنان در کلیه مراکز درمانی، داروخانه ها، پزشکان طرف قرارداد و همچنین جلوگیری و کاهش مراجعه مخاطبین سازمان تامین اجتماعی به واحدهای اجرایی، امکان استعلام استحقاق درمان (اعتبار دفترچه درمانی) از طریق دو سامانه فراهم شده است.

در روش اول می‌توانید به سامانه «استعلام برخورداری از حمایت‌های درمانی سازمان تامین اجتماعی» مراجعه کنید.

سپس با وارد کردن کد ملی خود در کادر مشخص شده و انتخاب گزینه «استعلام» می‌توانید از اعتبار دفترچه بیمه‌تان مطلع شوید. اگر از اتباع خارجی هستید بایستی ابتدا گزینه «شناسه اتباع خارجی» را انتخاب و پس از ثبت آن، روی استعلام بزنید. آن طور که سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است، در ماه‌های آغازین این طرح به جهت جلوگیری از پیچیدگی‌های اجرایی، امکان استعلام به شکل نامحدود برقرار شده است.

لازم به ذکر است در حال حاضر صرفا اعتبار یا عدم اعتبار دفترچه اعلام شده و مدت زمان آن تعیین نمی‌شود.

اما این سرویس در آینده‌ای نزدیک به نسخه کاملتر ارتقا خواهد یافت. از همین روی در ادامه روش کار با نسخه جدید سرویس را نیز آموزش خواهیم داد.

برای استفاده از نسخه جدید کافی است گزینه «ارتقای سرویس» که در قسمت پایین و سمت چپ صفحه قرار دارد را انتخاب کنید. در صفحه جدید بایستی با وارد کردن شماره تلفن همراه خود و انتخاب گزینه «دریافت کد اعتباری»، یک کد اعتباری را از طریق پیامک دریافت کنید.

شماره‌گیری کد دستور #99*1420*4* با گوشی تلفن همراه‌تان یکی دیگر از راه‌های دریافت کد اعتباری است که پس از گرفتن این کد دستور، کد اعتباری روی گوشی‌تان نمایش داده می‌شود و می‌توانید با انتخاب گزینه «دارای کد اعتباری می‌باشم» و سپس درج کد مربوطه، وارد سامانه شوید.

در صفحه جدید شماره تلفن و میزان اعتبار درخواست‌های‌تان را نمایش می‌دهد. به تعداد استعلام انجام شده از عدد میزان اعتبار کد فعلی کاسته می‌شود. کد اعتباری فعلی، تا زمانی که عدد میزان اعتبار درخواست، صفر شود معتبر است.

حال کافی است با وارد کردن کد ملی یا شناسه اتباع خارجی و انتخاب گزینه «استعلام»، از اعتبار دفترچه بیمه‌تان مطلع شوید.

لازم به ذکر است این استعلام صرفا خدمات غیر بستری سازمان تامین اجتماعی را شامل می‌شود.

روش دوم مراجعه به نسخه وب اپلیکیشن سازمان تامین اجتماعی است. اگر با گوشی به این وبسایت مراجعه کنید می‌توانید از طریق اسکن بارکد دفترچه بیمه‌تان، از اعتبار آن آگاه شوید. در غیر این صورت با انتخاب تب «ورود اطلاعات» با ثبت کد ملی یا شناسه اتباع خارجی و کلیک روی «استعلام وضعیت» می‌توانید اعتبار دفترچه بیمه‌تان را جویا شوید.

در صورت داشتن اعتبار، پیام «از حمایت‌های درمانی برخوردار می‌باشید» برایتان نمایش داده می‌شود. این سامانه در نسخه‌های بعدی خود امکانات بیشتری را در اختیار کاربرانش قرار خواهد داد.

استعلام با کدد USSD

اگر گوشی هوشمند ندارید یا اتصال به اینترنت برایتان میسر نیست، می‌توانید جهت استعلام دفترچه بیمه خود، کد دستوری #1*1420*4* را شماره‌گیری کنید.

سپس بایستی کد ملی یا شناسه اتباع خارجی فردی را که می‌خواهید اعتبار دفترچه بیمه او را استعلام کنید، وارد سازید.

در نهایت نتیجه استعلام روی گوشی شما نمایش داده می‌شود.

در صورتی که دفترچه بیمه‌تان اعتبار داشته باشد، پیام «از حمایت درمانی برخوردار می‌باشید» نمایش داده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی