ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان از کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ با مصرف داروی پوکی استخوان خبر می‌دهند

محققان دانمارکی در مطالعه جدیدی با بررسی سوابق پزشکی صدها هزار نفر، به ارتباط میان مصرف داروی ارزان قیمت پوکی استخوان به نام «آلندرونات» و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ پی بردند. افرادی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۶ مهر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

محققان دانمارکی در مطالعه جدیدی با بررسی سوابق پزشکی صدها هزار نفر، به ارتباط میان مصرف داروی ارزان قیمت پوکی استخوان به نام «آلندرونات» و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ پی بردند.

افرادی که در این مطالعه به دلیل ابتلا به پوکی استخوان داروی آلندرونات مصرف می‌کردند، کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار داشتند. پزشکان مدت‌هاست متوجه ارتباط بین پوکی استخوان و دیابت شده‌اند. این در حالی است که افراد مبتلا به هر دو دیابت نوع ۱ و نوع ۲ در معرض خطر بالاتری از شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان هستند، اما دلیل دقیق این امر هنوز مشخص نیست.

در این تحقیق، روی دارویی به نام آلندرونات از گروه داروهای «بیس فسفونات» بررسی‌هایی انجام شد. این داروها برای کاهش روند پوکی استخوان و کند کردن تجزیه بافت استخوانی استفاده می‌شوند.

محققان با بررسی برخی عوامل دیگر از جمله چاقی، میزان درآمد و حتی وضعیت سیگار کشیدن در افراد تحت بررسی، دریافتند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که آلندرونات مصرف کرده بودند ۳۴ درصد کمتر از افرادی بود که از آلندرونات استفاده نمی‌کردند. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که هرچقدر مدت زمان مصرف آلندرونات در فرد بیشتر باشد، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمتر خواهد شد. به نظر می‌رسد افرادی که بیش از هشت سال از این دارو استفاده می‌کنند، ۵۳ درصد کمتر از افرادی که از این دارو استفاده نمی‌کنند، در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.

«ریکا ویگرز» از بیمارستان دانشگاه آلبرگ دانمارک با بررسی وضعیت بیماری دیابت در افرادی که تحت درمان پوکی استخوان قرار دارند، به رابطه بین این دو بیماری توجه بیشتری نشان داد. ویگرز و همکارانش با الهام از مطالعات حیوانی که نشان می‌دهد تنظیم میزان قند توسط برخی داروهای پوکی استخوان بهبود پیدا می‌کند،‌ پرونده‌های سلامت بیش از نیم میلیون نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

یافته‌های جدید هنوز در مجله‌ای به صورت رسمی منتشر نشده، با این وجود در ۵۷امین نشست سالانه انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت ارائه شده. چندین مطالعه قدیمی مشابه نیز یافته‌های جدید را تایید می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی