ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

اجاره دادن کاتالیست برای دریافت معاینه فنی جرم انگاری می‌شود

هر سال با فرا رسیدن سال نو، نرخ معاینه فنی برای خودروهای سواری تغییر می‌کند و نرخ جدید از سوی سازمان‌های مربوطه، اعلام می‌گردد. در خصوص سال 1400 حسین مقدم، مدیر عامل شرکت ستاد مرکزی ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

هر سال با فرا رسیدن سال نو، نرخ معاینه فنی برای خودروهای سواری تغییر می‌کند و نرخ جدید از سوی سازمان‌های مربوطه، اعلام می‌گردد. در خصوص سال 1400 حسین مقدم، مدیر عامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، گفته که امسال مراجعه اول تاکسی‌ها در پنج مرکز منتخب معاینه فنی تهران، رایگان خواهد بود و نرخ خدمات معاینه فنی به خودروهای سواری معمولی به ۴۷ هزارتومان افزایش یافته است. همچنین دو سامانه نوبت دهی اینترنتی و وب سایت رسمی معاینه فنی برای آگاهی بخشی به شهروندان برای مراجعه به مراکز معاینه فنی خلوت ایجاد شده است.

اجاره دادن کاتالیست برای دریافت معاینه فنی جرم انگاری می‌شود [به روز رسانی] - مهر ۱۴۰۰

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست از برخورد جدی با اجاره‌دهندگان کاتالیست برای دریافت معاینه فنی خبر داد و گفت: «اگر نظارت درستی نسبت به کارکرد خودروهای در حال تردد نداشته باشیم، خودروها از استاندارد خارج می‌شود و اصل قضیه به نظارت در مراکز فنی باز می‌گردد.»

داریوش گلعلی زاده درباره اجاره کاتالیست از سوی خودروها برای دریافت معاینه فنی اظهار کرد: «این موضوع مستقیما به استفاده‌کنندگان و مالکان خودرو باز می‌گردد و در این میان بحث نظارت مطرح است.»

وی افزود: «اگر نظارت درستی نسبت به کارکرد خودروهای در حال تردد نداشته باشیم، خودروها از استاندارد خارج می‌شود و اصل قضیه به نظارت در مراکز فنی باز می‌گردد.»

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه همچنین باید نسبت به افرادی نظارت داشت که به صورت علنی کاتالیست را اجاره می‌دهند و باید برخوردهای جدی تری نسبت به این مسئله صورت گیرد، گفت:‌ «در این صورت می‌توان میزان تخلف را به حداقل رساند. از طرفی طی چهار سالی که خودروها معافیت دارند، باید در پی انطباقِ میزان زمان معافیت و گارانتی خودرو باشیم.»

وی تصریح کرد: «اجاره کاتالیست اولا به مسئولیت اجتماعی خودروساز باز می‌گردد، ولی ما باید از خودرویی در داخل استفاده کنیم که کیفیت آن باعث حفظ آبرو و جان شهروندان شود. وقتی کاتالیست خودرو از بین برود، در بسیاری موارد قابل یافت در بازار نیست و اتفاقا این باعث خنده خودروساز است که یک شهروند دنبال کاتالیست بگردد. در این میان یکسری باند و گروه خلاف به وجود آمده است و از آنجا که معاینه فنی یک آزمایشگاه ساده است، نمی‌تواند اجاره‌ای بودن کاتالیست را تشخیص دهد.»

ساعت‌ کاری معاینه‌فنی در تهران از فردا تغییر می‌کند [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران اعلام کرد:

ساعت آغازین فعالیت معاینه فنی از ساعت ۷:۳۰ و به ۶:۳۰ تغییر یافت و همچنین ساعت پایانی این مراکز نیز بین ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ خواهد بود.

خودروهای فاقد معاینه‌ فنی توسط دوربین‌های برون‌ شهری جریمه می‌شوند [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور اعلام کرد:

خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین‌های نظارتی برون شهری رصد و به دنبال آن جریمه می‌شوند. چنانچه هر خودرویی پس از ۲ دوره متوالی مطابق آیین‌ نامه یاد شده نتواند گواهی معاینه فنی معتبر اخذ کند، مشمول محدودیت‌های ماده (۸) قانون فوق الذکر خواهد شد.

افزایش دو برابری خودروهای معیوب در سطح شهر [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

حسین مقدم افزود: «در حال حاضر روزانه 5000 دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می‌کنند و وضعیت مراجعات در شرایط عادی قرار دارد و مراکز فاقد صف انتظار هستند.»

وی ادامه داد: «از آمار اعلامی 353 هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات  اول  بوده که 14 درصد از آن در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز، 9 درصد در آزمون همراستایی چرخ ها، چهار درصد کمک فنر، 11 درصد تست ترمز و 13 درصد عیوب ظاهری مردود شده‌اند. در مجموع 30 درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند.»

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران افزود: «در این سه  ماه 336 هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد 72481 گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع در حدود 22 درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.»

مقدم تاکید کرد: «در خرداد ماه 12 هزار دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه و تقریبا شهروندان از 50 درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی استفاده کرده‌اند.»

معاینه فنی تاکسی های اینترنتی

وی در ادامه گفت: «شهروندان جهت اطلاع از آخرین وضعیت کاری مراکز، قبل از مراجعه به سایت رسمی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران مراجعه کنند. ضمنا در مدت زمان اداری می‌توانند در صورت هر گونه سئوال با سامانه پاسخگو 96006000 تماس حاصل کنند.»

مقدم در خصوص خودروهای مشمول معاینه فنی در سال 1400 اظهار کرد: «طبق قانون هوای پاک مجلس شورای اسلامی دوره معافیت انجام معاینه فنی،از زمان تولید، برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی چهار سال و برای وسایل نقلیه عمومی یک سال است. بدیهی است رانندگان محترم بایستی براساس زمان تعیین شده در این قانون نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند. به عنوان نمونه در حال حاضر با لحاظ عمر چهار سال از زمان تولید خودروهای شخصی تولید خرداد ماه 1396 و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند.»

وی ادامه داد: «از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی‌های شهر تهران در پنج مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند، چمران، نیایش رایگان است. خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است ، می‌توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده کنند.»

مقدم در پایان اظهار کرد: «هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ 47 هزار تومان است و خودروهای تاکسی با عمر 10 سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت بایستی هر 6 ماه یکبار و خودروهای تاکسی با عمر بالای 10 سال هر سه ماه یکبار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند. ضمنا تاکید می‌شود پذیرش خودروهای تاکسی در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می‌شود و رانندگان محترم تاکسی در صورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها بایستی به یکی از پنج مرکز اعلامی مراجعه کنند.»

مراکز معاینه فنی خلوت را چطور پیدا کنیم؟ [به روز رسانی] - اردیبهشت 1400

حسین مقدم درباره مراجعات خودروهای شهر تهران به مراکز معاینه فنی، اظهار کرد: «257 هزار و 195 دستگاه از ابتدای فروردین تا 19 اردیبهشت ماه 1400 به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد افزایش داشته است.»

وی در ادامه با اشاره به واحدهای تعمیرگاهی در برخی از مراکز معاینه فنی اشاره کرد و گفت: «این واحدهای تعمیرگاهی که متعلق به بخش خصوصی است به شهروندان خدمات سطحی ارائه می‌دهند اما این امر کاملا اختیاری است و آن را از طریق بنرهای محیطی هم اعلام کرده ایم.»

مقدم تصریح کرد: «توصیه ما این است هر خودرویی به خدمات پس از فروش شرکت تولید کننده خود، مراجعه کند چراکه قاعدتا علم تعمیرات هر خودرویی نزد همگان نیست با این حال تعرفه خدمات تعمیرگاه های مذکور که زیر نظر اتحادیه تعمیرگاه هاست را روی دیوار محوطه نصب کرده ایم تا شهروندانی که تمایل به استفاده از این تعمیرگاه ها را دارند، از نرخ ها مطلع باشند؛ بنابراین اگر فراتر از نرخ اعلام شده از مراجعان دریافت شود، شهروندان می توانند با در دست داشتن فاکتور به مدیر یا ناظر مرکز معاینه فنی مراجعه و طرح موضوع کنند چراکه به طور قطع با آنها برخورد خواهد شد.»

وی افزود: «برخی از مشتریان تصورشان این است که باید به این تعمیرگاه ها مراجعه کنند، خدمات آنها متعلق به ستاد معاینه فنی است یا با آنها دادوستدی داریم در حالی که اصلا اینطور نیست و آنها مستأجر ما هستند، ما نیز یک نظارت کلی بر آنها داریم تا در صورت اعتراض مراجعان بتوانیم به موضوع رسیدگی کنیم.»

مقدم همچنین درباره نوبت دهی مراکز معاینه فنی به مراجعان، اظهار کرد: «دو سامانه در ستاد معاینه فنی برای توزیع مناسب تقاضای انجام معاینه فنی وجود دارد؛ یکی از آنها سامانه نوبت اینترنتی است که شهروندن در صورت مشاهده تکمیل بودن ظرفیت یک مرکز می توانند از ظرفیت خالی سایر مراکز استفاده کنند اما برخی شهروندان این کار را انجام نمی دهند، بنابراین ظرفیت برخی مراکز خالی می ماند و چندین ساعت در انتظار می مانند.»

وی ادامه داد: «در سایت رسمی ستاد معاینه فنی خودرو سامانه دیگری به نام «مدت انتظار» وجود دارد که روی نقشه تهران همه مراکز معاینه فنی و  برآورد زمانی که باید منتظر باشند با رنگ آمیزی مشخص شده است و در نگاه کلی می توان متوجه شد کدام مراکز شلوغ یا خلوت هستند به عنوان مثال رنگ قرمز نشان می دهد زمان انتظار بیش از 2 الی 3 ساعت است و شهروندان میتوانند مراکز خلوت را انتخاب کنند تا در کمترین زمان ممکن معاینه فنی را انجام دهند.»

رئیس ستاد مرکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: «متأسفانه واقعیت تلخی است که برخی 3 ساعت در صف انتظار معطل می شوند ولی از این امکانات برای مراجعه به مرکزی که بدون صف معاینه را انجام می دهد، استفاده نمی کنند.»

افزایش ساعات کاری مراکز معاینه فنی تهران [به روز رسانی] - اردیبهشت 1400

با فرا رسیدن سال نو؛ میزان مراجعات مردم به مراکز معاینه فنی برای تمدید یا گرفتن گواهی؛ افزایش می‌یابد. به همین دلیل؛ ازدحام در این مراکز به شدت بالا می‌رود و گرفتن نوبت و بررسی خودرو؛ تبدیل به فرایندی زمان بر و دشوار می‌گردد. حال روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران؛ از تغییر ساعت کاری مراکز این شهر در اردیبهشت ماه خبر داده است.

بنا بر اعلام ستاد معاینه فنی؛ از روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰؛ ساعات کاری دو مرکز آبشناسان و الغدیر به میزان حداقل ۲ ساعت افزایش می‌یابد. برای اطلاع از وضعیت ساعات کاری سایر مراکز معاینه فنی و واحدهای سیار در اردیبهشت ماه 1400 نیز بهتر است به جدول ذیل توجه داشته باشید:

ساعت کاری مراکز معاینه فنی اردیبهشت 1400

خودروهای مدل 95 به قبل مشمول اخذ معاینه فنی در سال 1400 هستند

در آزمون‌های تست آلایندگی گازهای خروجی اگزوز، تست هم راستایی چرخ‌ها، تست کمک فنر، تست ترمز و تست عیوب ظاهری، به ترتیب، 17، 11، 4، 13 و 16 درصد خودروها مردود شده اند که با یک جمع بندی، 36 درصد از خودروهای شرکت کننده را می‌توان در دسته مردودی‌های مراجعه اول قرار داد.

مقدم در ادامه، تعداد گواهی‌های معاینه فنی صادر شده در سال 99 را حدودا 1 میلیون و 133 هزار مورد برشمرد که از این تعداد، 283 هزار گواهی را معاینه فنی‌های برتر تشکیل می‌دادند. از مجموع خودروهای مراجعه کننده، تنها 24 درصد موفق به دریافت معاینه فنی برتر شده اند که از این بابت می‌توانند از تخفیف 30 درصدی ورود به مناطق تحت پوشش طرح‌های ترافیک و کاهش آلودگی هوا، استفاده کنند.

همچنین به دلیل مشمول شدن خودروهای ساخت سال 95، میزان مراجعات افزایش یافته و اکنون روزانه چیزی بالغ بر 6500 دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی تهران، مراجعه می‌کنند. مقدم اقدامات صورت گرفته همچون افزایش خطوط معاینه فنی، افزایش ساعات کاری، فعالیت مراکز در ایام تعطیلات و ایجاد سامانه اینترنتی نوبت دهی را در تسریع خدمت رسانی به مردم مفید دانسته و مدعی است که اکنون حتی در مراکز شلوغ همچون بیهقی و نیایش هم می‌توان در کمتر از یک ساعت، اقدام به اخذ گواهی معاینه فنی کرد.

معاینه فنی تاکسی های اینترنتی

حسین مقدم، مردم را به مراجعه به مراکز خلوت‌تر تشویق کرده و گفته که آنها از طریق سایت ستاد معاینه فنی می‌توانند زمان تقریبی انتظار در صفوف مراکز مختلف را مشاهده کنند. او خاطر نشان کرده که مراجعه اول برای راننده‌های تاکسی رایگان است و آنها می‌توانند برای این امر، به مراکز بیهقی، شقایق، دماوند، چمران و نیایش بروند. مقدم در انتها به هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سواری سبک اشاره کرده که 47 هزار تومان است. او یادآور شده تاکسی‌های با عمر 10 سال و کمتر، باید هر شش ماه یک بار و تاکسی‌های با عمر بیشتر از 10 سال، هر سه ماه یک بار باید برای تمدید گواهی معاینه فنی خود، مراجعه داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی