ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازار خودرو هفته آخر تیر
اخبار خودرو

خریدار و فروشنده واقعی در بازار نیست

در شرایط فعلی که بازار آزاد شرایط مطلوبی ندارد، متاسفانه در زمینه قیمت‌ گذاری خودروها در کارخانه نیز چندان موفق عمل نمی‌شود. قیمت‌ گذاری خودروهای داخلی طی سال‎های اخیر با بحث‎ها و چالش‌های فراوانی مواجه ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۵

در شرایط فعلی که بازار آزاد شرایط مطلوبی ندارد، متاسفانه در زمینه قیمت‌ گذاری خودروها در کارخانه نیز چندان موفق عمل نمی‌شود. قیمت‌ گذاری خودروهای داخلی طی سال‎های اخیر با بحث‎ها و چالش‌های فراوانی مواجه بوده است. از طرف دیگر افسار قیمت‌گذاری خودروهای خارجی نیز رها شده است و خودروسازان امید دارند تا دولت سیزدهم سرانجام مجوز آزادسازی قیمت خودرو را صادر نماید. این عوامل در کنار موضوع مهم سرنوشت برجام و تحریم‌ها می‌تواند سرنوشت بازار خودرو کشورمان را به کلی تغییر دهد و دامنه نوسانی از رکورد کاهشی تا جهش و افزایش قیمت‌ها را ظرف شش ماه آتی رقم بزند.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر قیمت خودروهای داخلی در بازار کشورمان:

خریدار و فروشنده واقعی در بازار نیست [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

بازار خودرو همچنان از خریدار و فروشنده واقعی خالی است و قیمت‌ها نیز تابعی از نرخ دلار است. علاوه بر این بازار شاهد افزایش عرضه محصولات از سوی خودروسازان هم نیست.

همچنان در بازار، خریدار رغبتی به خرید خودرو ندارد و از آن طرف فروشنده نیز برای سود بیشتر رقم‌‏‌های بالایی را پیشنهاد می‌کند. هر چند نرخ دلار روند کاهشی داشته است ولی اخبار مختلف از مذاکرات عاملی شده تا همه به نوعی دست از خرید بردارند تا سرنوشت بازار بعد از مذاکرات مشخص شود.

علاوه بر این بازار شاهد افزایش عرضه محصولات از سوی خودروسازان هم نیست. این در حالی است که قرار بود با ورود سازمان بازرسی روند تکمیل خودروهای ناقص آغاز شود.

بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته نوسان داشته است به نحوی که پراید ۱۱۱ به مرز ۱۹۰‌میلیون تومان رسیده و با قیمت ۱۸۸‌میلیون تومان به فروش می‌‏‌رسد.

همچنین رانا ال ایکس با قیمت ۲۴۹‌میلیون تومان، ساینا ۱۹۳‌میلیون تومان، تیبا دو ۱۸۷‌میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای ۱۹۶‌میلیون تومان، پژو۲۰۷اتوماتیک ۵۵۲‌میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار ۳۳۵‌میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۳۳۴‌میلیون تومان و پژو پارس ۲۸۴‌میلیون تومان معامله می‌شود.

علاوه بر این سمند ال ایکس ۲۶۰‌میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس ۲۷۵‌میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۶۸‌میلیون تومان، رانا پلاس ۲۷۳‌میلیون تومان، دنا معمولی ۳۶۲‌میلیون تومان، دنا پلاس دنده‌ای توربو ۴۹۶‌میلیون تومان و پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۳۶۰‌میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قیمت‌ها در پی ریزش نرخ دلار، کاهشی شد [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

چهارشنبه 17 آذرماه قیمت‌های جدید انواع خودرو با رشد میانگین 15 تا 18 درصد اعلام شد؛ با اینکه انتظار می‌رفت که این افزایش قیمت جدید، بازار را تکان بدهد اما بازار واکنش خاصی به این تحولات نشان نداد و تغییر محسوسی در قیمت‌ها مشاهده نشد.

فعالان بازار خودرو در مورد چرایی سکوت بازار در برابر تغییر قیمت‌های کارخانه، اعلام کردند که قیمت‌ها در بازار به قدر کافی رشد کرده و فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار ایجاد شده و دیگر امکان افزایش قیمت‌های فضایی وجود ندارد.

با این حال بررسی بازار خودرو طی روزهای گذشته نشان می‌دهد که با توجه به ریزش نرخ دلار در بازار آزاد، بازار خودرو در واکنش به این اتفاق، روند نزولی به خود گرفته و قیمت‌ها میانگین 2 تا 5 میلیون تومان با کاهش مواجه شده‌اند. در همین ارتباط نیز مصرف کنندگان فعلاً دست از خرید کشیده و بازار به حالت استپ درآمده است.

در این رابطه، سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه نوسانات ارزی و عرضه خودرو به بازار دو عامل اصلی در تعیین قیمت‌ها در بازار خودرو هستند، اظهار کرد: «طی یک هفته اخیر قیمت‌ها در بازار خودرو به دلیل عقب نشینی قیمت دلار، روند کاهشی گرفته‌اند؛ به گونه‌ای که خودروهای داخلی بین 2 تا 5 میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. از سویی دیگر با توجه به کاهش قیمت دلار، مصرف کنندگان نیز دست از خرید کشیده و منتظر تعیین تکلیف قیمت‌ها در بازار ارز هستند.»

وی افزود: «در حال حاضر قیمت پراید 111 معادل 186 میلیون تومان، پراید 131 معادل 168 میلیون تومان، تیبا صندوق دار معادل 183 میلیون تومان، تیبا هاچ بک پلاس معادل 191 میلیون تومان، ساینا معادل 190 میلیون تومان، پژو پارس معادل 278 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 معادل 267 میلیون تومان و سمند LX معادل 258 میلیون تومان است.»

موتمنی در مورد وضعیت عرضه خودرو به بازار، با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تولید و عرضه خودرو پاسخگوی تقاضا نبوده است، گفت: «عرضه کم خودرو به بازار در سال‌های گذشته، منجر به ایجاد یک اختلاف 100 تا 120 درصدی بین قیمت کارخانه و بازار شده است. در شرایط فعلی هم عرضه خاصی به بازار صورت نمی‌گیرد، این در حالیست که تقاضا در بازار خودرو مصرفی است و اگر عرضه افزایش یابد، شاهد نزدیک شدن قیمت‌های بازار با کارخانه خواهیم بود.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با تاکید بر اینکه تولید و عرضه بیشتر منجر به کاهش قیمت بازار می‌شود، اظهار کرد: «اگر قول‌هایی که وزیر صمت و خودروسازان مبنی بر افزایش عرضه و تکمیل 140 هزار خودروی کف پارکینگ داده‌اند عملی و این خودروها به بازار عرضه شوند، بازار متعادل خواهد شد و مصرف کننده نهایی خرید بهتری خواهد داشت.»

موتمنی گفت: «فعلاً قیمت‌ها در بازار ارز کاهشی است بنابراین قیمت‌ها در بازار خودرو نیز روند کاهشی دارند منتهی نمی‌توان این شرایط را ثابت در نظر گرفت و باید دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی در بازار ارز می‌افتد.»

وی تصریح کرد: «همچنین قیمت‌هایی که در فضای مجازی و یا آگهی‌های فروش خودرو درج می‌شود چندان به بازار نزدیک نیست زیرا مشتری قیمت را در کف بازار تعیین می‌کند. از سویی دیگر در حال حاضر خریداری در بازار وجود ندارد.»

قیمت‌ها در حال کاهشی شدن است؛ امیدها به مذاکرات افزایش یافت [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

در سومین هفته از دی ماه سال جاری قیمت خودرو در بازار آزاد در حال کاهشی شدن است و به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی خریداران و فروشندگان امید بیشتری به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات دارند.

با ما باشید تا نگاهی داشته باشیم بر قیمت خودرو در هفته سوم دی‌ماه سال ۱۴۰۰:

خودرو  قیمت (میلیون تومان)
پراید ۱۵۱ مدل ۹۹ ۱۶۲
پراید ۱۳۱ مدل ۹۹ ۱۷۱
ساینا EX مدل ۱۴۰۰ ۱۹۳
تیبا هاچ‌بک مدل ۱۴۰۰ ۱۸۷
کوییک دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ ۱۹۶
۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ ۲۷۰
۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۹ ۳۲۵
۲۰۶ SD مدل ۱۴۰۰ ۳۳۷
۲۰۷ اتوماتیک مدل پانوراما ۱۴۰۰ ۵۵۵
سمند LX مدل ۱۴۰۰ ۲۶۰
پژو ۴۰۵ SLX مدل ۱۴۰۰ ۳۱۵
پژو پارس LX رینگ فولادی ۱۴۰۰ ۳۴۱
دنا معمولی رینگ فولادی ۱۴۰۰ ۳۶۲

بازار خودرو در رکود کامل است؛ خریداران و فروشندگان منتظر نتیجه مذاکرات هستند +‌ جدول [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

در حال حاضر بازار خودرو در یک ثبات نسبی به‌سر‌می‌برد. به نظر می‌رسد اگر خودروسازان به وعده‌های پیشین خود عمل کرده و عرضه خود را افزایش دهند و یا حتی نتیجه مذاکرات وین مثبت اعلام شود بازار جانی دوباره گرفته و قیمت‌ها به سمت کاهشی شدن حرکت خواهند کرد.

جالب است بدانید با وجود آنکه بسیاری معتقد هستند قیمت‌ها در بازار خودرو منطقی نبوده و این بازار در رکود کامل به سر می‌برد اما بررسی آمارهای منتشر شده حکایت از آن دارد که بازار خودرو همچنان از بازار ارز، سکه و مسکن پرسودتر است.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر نوسانات قیمتی بازار خودرو:

خودرو  قیمت (میلیون تومان)
پراید ۱۱۱ مدل ۹۹ ۱۸۸
پراید ۱۳۱ مدل ۹۹ ۱۶۹
ساینا EX مدل ۱۴۰۰ ۱۹۱
تیبا هاچ‌بک مدل ۱۴۰۰ ۱۸۵
کوییک دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ ۱۹۵
۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ ۲۷۵
۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۹ ۳۲۰
۲۰۶ SD مدل ۱۴۰۰ ۳۳۲
۲۰۷ اتوماتیک مدل پانوراما ۱۴۰۰ ۵۵۵
سمند LX مدل ۱۴۰۰ ۲۶۰
پژو ۴۰۵ SLX مدل ۱۴۰۰ ۳۱۳
پژو پارس LX رینگ فولادی ۱۴۰۰ ۳۴۵
دنا معمولی رینگ فولادی ۱۴۰۰ ۳۶۰

قیمت خودرو کاهش یافت +‌ جدول [به روز رسانی] - آذر ۱۴۰۰

با افزایش نرخ ارز در هفته گذشته شاهد یک رشد چند درصدی در قیمت خودروهای موجود در بازار بودیم. افزایش قیمتی که با رکود همراه بوده و عملا سبب قفل شدن بازار خودرو شده بود.

اما حالا و در سومین هفته از آذر ماه سال ۱۴۰۰ شاهد بازگشت بهای ارز به کانال نزولی بوده و همین موضوع سبب شده است که قیمت خودروهای داخلی و خارجی موجود در بازار کاهش جزئی یابد.

البته این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که افزایش بهای کارخانه‌ای خودروها با افزایش عرضه خودرو همراه شده است. اتفاقی که خودروسازان وعده داده بودند در صورت افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها عملیاتی خواهد شد.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر قیمت خودروهای داخلی موجود در بازار در هفته سوم آذرماه سال ۱۴۰۰:

خودرو  قیمت (میلیون تومان)
پراید ۱۱۱ مدل ۹۹ ۱۸۰
پراید ۱۳۱ مدل ۹۹ ۱۶۲
ساینا EX مدل ۱۴۰۰ ۱۹۱
تیبا هاچ‌بک مدل ۱۴۰۰ ۱۸۴
کوییک دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ ۱۹۵
۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ ۲۶۲
۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۹ ۳۱۰
۲۰۶ SD مدل ۱۴۰۰ ۳۲۳
۲۰۷ اتوماتیک مدل پانوراما ۱۴۰۰ ۵۳۵
سمند LX مدل ۱۴۰۰ ۲۵۱
پژو ۴۰۵ SLX ۳۰۳
پژو پارس LX رینگ فولادی ۱۴۰۰ ۳۲۳
دنا معمولی رینگ فولادی ۱۴۰۰ ۳۵۶

رکود شدید در بازار خودرو در پی افزایش مجدد قیمت ارز  +‌ جدول [به روز رسانی] - آذر ۱۴۰۰

همزمان با افزایش نرخ ارز در هفته دوم آذر ماه شاهد افزایش چند میلیون تومانی قیمت خودروها در بازار آزاد هستیم.

با این افزایش قیمت فعلا فروشندگان از فروش دست نگه داشته و خریداران نیز تمایلی برای خرید از خود نشان نمی‌دهند. به همین جهت نیز بازار را دوباره رکود فراگرفته است.

وضعیت به شکلی شده خریداران به دو گروه عمده مصرف کنندگان و سرمایه

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر قیمت خودروهای داخلی موجود در بازار در هفته دوم آذر ماه سال ۱۴۰۰:

خودرو میلیون تومان
پراید ۱۱۱ مدل ۹۹ ۱۷۲
پراید ۱۳۱ مدل ۹۹ ۱۵۴
ساینا EX مدل ۱۴۰۰ ۱۸۰
تیبا هاچ‌بک مدل ۱۴۰۰ ۱۷۸
کوییک دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ ۱۹۰
۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ ۲۶۵
۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۹ ۳۰۵
۲۰۶ SD مدل ۱۴۰۰ ۳۱۰
۲۰۷ اتوماتیک مدل پانوراما ۱۴۰۰ ۵۱۵
سمند LX مدل ۱۴۰۰ ۲۴۸
پژو ۴۰۵ SLX ۲۹۵
پژو پارس LX رینگ فولادی ۱۴۰۰ ۳۳۳
دنا معمولی رینگ فولادی ۱۴۰۰ ۳۴۶

رونق دلال بازی با کد ملی در بازار خودرو  [به روز رسانی] - آذر ۱۴۰۰

با توجه به گفته‌های یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برخی از افراد با سواستفاده از کد ملی شهروندان اقدام به دلالی در بازار خودرو می‌کنند.

خلیل بهروزی‌فر نماینده شفت و فومن در مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش قیمت خودرو گفت: «با شیوه عرضه خودرو با کمک قرعه‌کشی مخالف هستم و معتقدم بازار خودرو باید نیازسنجی شده تا مشخص شود چه کسانی مصرف‌کننده اصلی هستند و محصولات نهایی به آن‌ها تحویل داده شود.»

وی ادامه داد: «تا زمانی که به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری نگاه شود سودجویان پیدا خواهند شد که با کمک کد ملی شهروندان اقدام به دلالی در بازار خودرو کرده تا سود کلان عاید جیب خود کنند.»

پیش از این نیز شایعاتی به گوشی می‌رسید که براساس آن‌ها دلالان با کمک کد ملی افراد خودرو را از کارخانه تحویل گرفته و در بازار آزاد می‌فروشند. با این شیوه یک فرد چندین خودرو تحویل می‌گیرد و می‌فروشد اما برخی حتی یک خودرو را نیز نمی‌توانند خریداری کنند.

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید مجدد بر این نکته که قرعه‌کشی روش مناسبی برای عرضه خودرو در بازار نیست، گفت: «کارشناسان باید بازار خودرو را نیازسنجی کرده و مصرف‌کنندگان واقعی را شناسایی کنند. حذف قرعه‌کشی باید با اتخاذ راهکار جایگزین مناسب همراه باشد. خودرو باید طوری در بازار عرضه شود که به دست مصرف‌کننده واقعی رسیده و دیگر سودی در این بین راهی جیب دلالان نشود. در این حالت دیگر سرمایه‌های سرگردان نیز راهی بازار خودرو نخواهند شد.»

افزایش قیمت خودرو درپی افزایش نرخ ارز و نا امیدی از طرح واردات خودرو مجلس [به روز رسانی] - آذر ۱۴۰۰

بازار خودرو هفته نخست آذر ماه سال ۱۴۰۰ را در حالی آغاز کرد که قیمت محصولات داخلی در این بازار یک شیب صعودی کوچک را پیروی می‌کردند. البته در این بازار قیمت مدل‌های مختلف پراید با ریزش مواجه شده اما سایر محصولات داخلی با افزایش بها دادو‌ستد شدند.

در شرایط فعلی بازار خودرو نه خریداران و نه فروشندگان راضی نبوده و نوسانات قیمتی هر دو طرف را در خرید و فروش دچار تعلل کرده است.

بازار از چهارشنبه ۳ آذر در انتظار تصمیم‌گیری ستاد تنظیم بازار است تا تکلیف قیمت‌ها روشن شود. اخباری منتشر شده که با وجودی که ستاد تنظیم بازار مخالف افزایش قیمت‌ها به خواست و میزان تولیدکنندگان است، اما با افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌های تولیدی موافق است.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم قیمت خودرو در هفته نخست آذر ماه سال ۱۴۰۰:

خودرو

قیمت

ساینا EX مدل ۱۴۰۰

۱۷۹

تیبا هاچ‌بک مدل ۱۴۰۰

۱۸۵

کوییک دنده‌ای مدل ۱۴۰۰

۱۸۵

۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰

۲۶۰

۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹

۳۰۲

۲۰۶ SD مدل ۱۴۰۰

۳۰۶

۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۰

۳۵۲

۲۰۷ اتوماتیک مدل پانوراما مدل ۱۴۰۰

۴۹۵

سمند EF7 مدل ۱۴۰۰

۲۷۵

پژو ۴۰۵ SLX

۲۹۰

پارس LX

۳۲۹

پارس اتوماتیک

۳۹۵

دنا معمولی مدل ۱۴۰۰

۳۴۵

دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۰

۴۷۵

خودرو در بازار نسبت به هفته پیش ارزان شد [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

طبق اعلام رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، در حالی که بازار خودرو در آرامش کامل به سر می‌برد و تقاضای کاذب یا هیجانی در بازار دیده نمی‌شود، از روند افزایشی شدن خود دست کشیده و به سمت‌ و سوی کاهشی شدن حرکت کرده و قیمت‌ها در بازار امروز (شنبه) نسبت به ۱۰ روز اخیر ارزان‌تر قیمت‌ گذاری شده‌اند.

سعید موتمنی در گفت‌وگویی ضمن اعلام این خبر که خودروهای پرتیراژ کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند، اظهار کرد: «بازار خودرو در حال حاضر در وضعیت کاملا آرام قرار گرفته است و قیمت‌ها نسبت به ۱۰ روز گذشته، پایین‌تر آمده است؛ بطور مثال پژو پارس که تا 300 الی 305 میلیون تومان هم پیش رفت، امروز  273 تا 275 میلیون تومان معامله شده است یا سمند EF۷ بنزینی که تا چند روز گذشته در محدوده 300 میلیون قرار داشت، امروز 270 تا 272 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین در محصولات گروه سایپا نیز کاهش دو تا سه میلیون تومانی قیمت‌ها دیده می‌شود.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تاکید کرد: «همچنان مشتری در بازار کم و بازار بر مدار معاملات واقعی برقرار است. مصرف‌کنندگان واقعی که نیاز به خودرو دارند، خرید خود را انجام می‌دهند و تقاضا برای سرمایه‌گذاری و تقاضای کاذب در بازار دیده نمی‌شود.»

وی ضمن اشاره به طرح آزادسازی طرح مشروط واردات خودرو، خاطرنشان کرد: «چنانچه واردات صورت گیرد، تعادل‌سازی در بازار به‌ویژه در مورد خودروهای خارجی صورت خواهد گرفت و از قیمت خودروهای خارجی خواهد کاست اما هنوز به سبب اینکه اتفاقی نیفتاده است، تاثیری نداشته است.»

موتمنی علت اصلی ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو را آزادسازی سند خودروهای در رهن خودروسازان، دانسته و گفت: «برای آن دست افرادی که در طرح‌های فروش خودروسازان به سبب سرمایه‌گذای شرکت کرده بودند، به سبب اینکه سند خودرو به مدت یکسال در رهن خودروساز باقی می‌ماند، امکان فروش وجود نداشت. حال که امکان فک رهن زودتر از موعد خودروها فراهم شده است، این افراد فروشنده شده و خودروی خود را در بازار عرضه کرده‌اند. بنابراین با توجه به اینکه در حال حاضر فروشنده در بازار بیشتر از خریدار است.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تصریح کرد: «طبیعی است که با عرضه متناسب (حتی افزایش جزئی عرضه/ نسبی) فاصله قیمتی کارخانه تا بازار کمتر می‌شود. باتوجه به اینکه در حال حاضر فروش از تقاضا بیشتر شده است و خودروهای در رهن خودروسازان هم آزاد شده و برای فروش به بازار آماده است، قیمت‌ها نسبت به ۱۰ روز گذشته کاهشی شده است.»

کاهش تا 10 میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در بازار [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

بررسی روند قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد در حالی‌ که بازار این هفته را نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته افزایشی آغاز کرد، اما در ادامه از ثبات نسبی برخوردار شد.

بررسی معاملات  بازار خودرو نشان از تثبیت قیمت‌ها نسبت به اوایل هفته داشته و حتی در برخی از خودروها نیز روند قیمت ها کاهشی شده است.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در مورد وضعیت این روزهای بازار خودرو می‌گوید: «به دلیل فک شدن سند خودروهای رهنی از سوی ایران خودرو و سایپا و امکان فروش این محصولات میزان عرضه خودرو به بازار افزایش یافته و لذا با کاهش قیمت در روزهای اخیر مواجه بودیم.»

وی با بیان اینکه هم اکنون فقط افرادی که واقعا نیاز به خودرو دارند اقدام به خرید می‌کنند خاطر نشان کرد: «الان تقاضای کاذب که مبتنی بر سرمایه گذاری در زمینه خودرو باشد در بازار وجود نداشته و همین امر باعث شد تا شاهد ریزش قیمت خودروهای داخلی حتی تا 10 میلیون تومان باشیم.»

وی ادامه داد: «خودرو پژو پارس TU5 که در هفته گذشته با قیمت 350 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد هم اکنون با رقم 335 میلیون تومان هم خریدار ندارد و یا پراید 131 که تا 154 میلیون تومان قیمت را تجربه کرده بود الان با رقم147 میلیون تومان ارائه می شود. همچنین در خودروهایی مانند پژو 206 تیپ 2 و تیپ 5 نیز با کاهش 5 و 10 میلیونی قیمت نسبت به هفته گذشته مواجه بودیم.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در پاسخ به پرسشی در زمینه چگونگی خرید و فروش خودروهای خارجی در بازار گفت: «خودروهای خارجی ماه‌هاست که مشتری ندارند و اگر هم معاملاتی در این حوزه انجام شود مربوط به خودروهایی تا رنج 1 میلیارد و 200 میلیون تومان است.»

وی ادامه داد: «قبلا افراد زیادی این خودروها را برای سرمایه گذاری خریداری می کردند ولی الان با نبود مشتری بیشتر این افراد خود فروشنده شده اند اما مشتری در بازار وجود ندارد.»

موتمنی با بیان اینکه شخصی که خودروی خارجی سوار می‌شود در صورتی که اقدام به تعویض آن می کند که بتواند نوع جدیدتر آن را خریداری کند خاطر نشان کرد: «به دلیل عدم واردات خودرو سال هاست که خودروی جدیدی وارد کشور نشده، پس شخصی که مثلا سانتافه 2017 سوار می شود به دلیل اینکه خودروی جدید وجود ندارد تا آن را خریداری کند اقدام به تعویض خودروی خود نمی کند.»

وی ادامه داد: «در گذشته برخی هم با فروش خودروهای داخلی خود و پرداخت مابه التفاوت اقدام به خرید خودرو خارجی می کردند که به دلیل افزایش فاصله قیمتی که هم اکنون وجود دارد انجام این کار برایشان مقدور نیست پس همین موضوعات هم خود یکی از دلایل عدم خرید و فروش در حوزه خودروهای خارجی است.»

احتمال صدور مجدد مجوز افزایش قیمت خودرو توسط دولت [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

علیرغم مخالفت ریاست جمهوری با مصوبه افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر، به نظر می رسد که با برگزاری جلسات متعدد بین وزارت افتصاد، وزارت صمت، نمایندگان خودروسازان، ریاست جمهوری و معاون اول ریاست جمهوری و پس از بررسی شرایط خودروسازان در ستاد تنظیم بازار، مجوز مربوطه برای اعمال مجدد مصوبه افزایش قیمت خودرو صادر شود و خبر نهایی چنین تصمیمی نیز ظرف روزهای آینده توسط رسانه‌ها منتشر خواهد شد.

اضافه دریافت‌ خودروسازان برگردانده می‌شود [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

طبق اطلاعیه وزارت صمت، افزایش قیمت خودرو توسط دو خودروساز، منتفی شده است و همچنین قرار شد قیمت‌ها به حالت قبل بازگردانند و افزایش قیمتی فعلا اعمال نشود.
اگر تعدادی از مشتریان ایران‌خودرو و سایپا در این مدت اضافه پرداخت بابت پیش‌ فروش خودرو داشتند، به آنها مسترد می‌شود تا مشکلی برای مشتریان پیش نیاید.

کشیدن ترمز افزایش قیمت خودرو توسط رییس جمهور [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

پس از اعلام افزایش قیمت اخیر ایران خوردو و سایپا که براساس هماهنگی با شورای رقابت و با توجه به تورم بخشی عمومی کشور صورت گرفته بود، ریاست جمهوری به رویه افزایش قیمت بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار واکنش نشان داده و مصوبه افزایش قیمت ها را ملغی کرد.

از این رو به نقل از صدا سیما و باتوجه به دستور رئیس جمهور و اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبه‌ای نداشته است، وزارت صمت به خودروسازان دستور داد هرگونه افزایش قیمت ممنوع است و به قیمت‌های قبل بازگردد.

با این حال مشخص نیست که واکنش بازار نسبت به ملغی شدن این مصوبه چه خواهد بود، چرا که طی چند روز اخیر شاهد افزایش قیمت قابل توجه خودروها در بازار بوده‌ایم و متوقف شدن مصوبه افزایش قیمت٬‌ احتمالا به تشدید رکود بازار و عدم مراجعه مشتریان واقعی به فروشندگان منجر خواهد شد.

اطلاعیه سازمان حمایت درباره افزایش قیمت خودروها [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

سازمان حمایت:

افزایش قیمت خودروهای پر تیراژ ایران‌خودرو و سایپا با توجه به اعلام نرخ تورم بخشی بانک مرکزی و در چارچوب مصوبات قبلی شورای رقابت بوده است.

خودروهای پیش‌فروش شده قبلی با موعد تحویل تا پایان سال ۱۴۰۰ بر مبنای تعهدات مذکور تحویل مشتریان می‌گردد.

بدیهی است تا پایان امسال هیچگونه افزایش قیمتی بر خودروهای پیش فروش مذکور مترتب نیست.

افزایش ۲ تا ۶ میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌ داران و فروشندگان خودرو با اشاره به آخرین وضعیت بازار خودرو، گفت: «بازار خودرو مدت زمان زیادی است که بدون مشتری مانده و معاملاتی صورت نمی گیرد. اگر معامله‌ای هم صورت گرفته باشد برای خودرو‌های کمتر از 400 میلیون تومانی است.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه در هفته گذشته برخی از خودروهای داخلی گران شدند، گفت: «قیمت خودرو طی چند روز گذشته افزایش داشته، که علت آن کاهش عرضه خودروسازان است؛ وقتی دارندگان خودرو احساس می‌کنند که خودروسازان عرضه خودرو را کاهش داده اند، قیمت را افزایش می‌دهند.»

این مقام مسئول با بیان اینکه افزایش قیمت بین خودرو‌های داخلی متفاوت بوده و در برخی شاهد افزایش 2 میلیونی و در برخی 6 تا 7 میلیون افزایش یافته است، گفت: «خودرو‌های سایپا از اول هفته تاکنون بین 2 تا 3 میلیون و خودرو‌های ایران خودرو بین 4 تا 5 میلیون تومان افزایش یافته است.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به آخرین قیمت خودرو در بازار، گفت: «سمند ال ایکس در بازار 256 میلیون تومان، پژو پارس 304 میلیون تومان، 207 دنده ای 338 میلیون تومان، پراید 131حدود 143 میلیون تومان، پراید 111 حدود 160 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.»

موتمنی با اشاره به اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار، گفت: «اصلی ترین دلیل افزایش قیمت خودرو، کاهش عرضه توسط خودروسازان است.»

او در خصوص عرضه خودرو در بورس، گفت: «اگر عرضه را بیشتر کنند قیمت‌ها متعادل می‌شود، نیازی به فروش در بورس نیست.»

رکود سنگین در بازار خودرو حاکم شد [به روز رسانی] - مهر ۱۴۰۰

بازار خودرو چند هفته‌ای است که در رکود مطلق به سر می‌برد. معاملات در آن به کمترین میزان رسیده و قیمت‌ها به روال چند هفته‌ گذشته، بدون‌تغییر مانده است.

این روزها جز معدود افرادی که نیاز واقعی به خودرو دارند، برای خرید مراجعه نمی‌کنند و رکودی سنگین بر بازار حکمفرماست.

رکود بازار نقل و انتقالات خودرو در پایتخت در حالی به دو ماه رسیده که صحبت‌های انجام شده در خصوص احتمال بازگشایی واردات خودرو، رکود را شدیدتر کرد و طی آن فروشندگان زیاد شدند اما خریداران عقب‌نشینی کردند.

به گفته رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران، اکنون بازار در یک وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد، وضعیتی که سبب شده مشتری مراجعه نکرده و خریدار اندک باشد.

سعید موتمنی در این زمینه گفت: «خودروهای خارجی و مونتاژی بیشترین آسیب را از این شرایط دیده‌اند و تقریبا هیچ مشتری برای این خودروها وجود ندارد، اما اندک خرید و فروش‌هایی در خودروهای پرطرفدار داخلی و مونتاژی و به‌طور عمده خودروهای زیر ۵۰۰ میلیون تومانی در جریان است.»

وی با اشاره به محدودیت‌های عرضه‌های خودروسازان، تاکید کرد: «اگر عرضه افزایش یافته و به‌ویژه آن‌طور که خودروسازان وعده داده‌اند خودروهای ناقص کف پارکینگ‌هایشان تکمیل و تجاری شود، می‌تواند بر کاهش مجدد قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.»

نوسان اندک قیمت‌ها در بازار خودرو در پی زمزمه آزادسازی واردات و افزایش نرخ ارز [به روز رسانی] - مهر ۱۴۰۰

بازار امروز خرید و فروش خودرو در برخی از محصولات شاهد افت قیمتی بوده است البته به اعتقاد فعالان بازار با وجود افت قیمت هنوز خرید و فروش خودرو رونق نداشته و مصرف کنندگان برای خرید محصول دست نگه داشته اند. در بازار امروز خرید و فروش خودرو کوییک آر 170 میلیون تومانT کوییک معمولی با کاهش 2 میلیون تومانی 167 میلیون تومانT تیبا صندوقدار با کاهش یک میلیون تومانی به 143 میلیون تومان و تیبا 2 با کاهش 2 میلیون تومانی 154 میلیون تومان به فروش می رسد.

قیمت خودرو مهر ۱۴۰۰

علاوه بر این در محصولات ایران خودرو نیز بازار شاهد افت قیمت در تعدادی از خودروها بوده است بر همین اساس سمند ال ایکس با کاهش 3 میلیون تومانی با قیمت 260 میلیون تومان، رانا پلاس با کاهش 2 میلیون تومانی 268 میلیون تومان، دنا معمولی 324 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 2 با کاهش 4 میلیون تومانی با قیمت 242 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با کاهش یک میلیون تومانی 287 میلیون تومان و پژو 206 صندوقدار با قیمت 283 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

البته امروز بازار خودرو با افزایش قیمت دلار نیز روبه‌رو است که این موضوع اثر منفی خود را بر بازار خواهد گذاشت. در حال حاضر به دلیل رکود بازار شاهده افزایش قیمتی در خودروها نیستیم اما با روند صعودی قیمت دلار باید دید وضعیت قیمت ها در بازار به چه سمتی خواهد رفت. در واقع در صورت رد شدن طرح واردات خودرو توسط شورای نگهبان و ادامه یافتن روند افزایشی نرخ ارز٬‌ متاسفانه مجددا شاهد ادامه یافتن روند افزایشی قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

بازار خودرو رسما قفل شد؛ تغییر سرنوشت بازار با تمدید احتمالی برجام و آزاد شدن واردات [به روز رسانی] - شهریور ۱۴۰۰

طی چند روز اخیر تعداد آگهی فروش خودروهای وارداتی در وب سایت های خرید و فروش خودرو زیاد شده است. برخی خریداران معتقدند با آزادسازی احتمالی واردات خودرو، حباب قیمت خودروهای خارجی شکسته می‌شود. حتی برخی منتظر ریزش 40 تا 50 درصدی قیمت خودرو هستند. اما نصف شدن قیمت خودروهای خارجی واقعی است؟

فعالان بازار می‌گویند چنانچه کاهش قیمت ارز تداوم داشته باشد و مصوبه اخیر مجلس به سرعت اجرا شود قیمت خودروهای خارجی در کف بازار نصف می‌شود.

بررسی بازار خودروهای خارجی هم نشان می‌دهد که قیمت خودروهای خارجی ریخته است. به عنوان مثال طی چند روز اخیر خودروی یک میلیاردی حدود 200 میلیون تومان، خودروی دو میلیاردی حدود 300 میلیون تومان و خودروهای بالای سه میلیارد و نیم بالای 450 میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. مثلا مزدا 3 مدل 98 که هفته گذشته با قیمت یک میلیارد و هفتاد میلیون تومان خرید و فروش می‌شد امروز به یک میلیارد تومان رسیده است اما همچنان برای این خودرو خریداری وجود ندارد.

در حال حاضر النترای یک میلیارد و 400 میلیونی تومانی به یک میلیارد و 200 میلیون تومان و سانتافه دو میلیارد و 100 میلیون تومانی به یک میلیارد و 800 هزار تومان رسیده است. اما خریداران منتظر ارزانی بیشتر هستند و فعلا از هر نوع معامله‌ای دست کشیده‌اند.

حالا رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به وضعیت خرید و فروش بازار خودرو گفت: «خرید و فروش خودروهای خارجی راکد شده و مردم منتظر کاهش بیشتر قیمت خودروهای خارجی هستند.»

حمید کریمی در این خصوص توضیح داد: «مصوبه اخیر مبنی بر آزادسازی واردات، بازار خودرو را به نوعی قفل و تعداد فروشندگان را در بازار زیاد کرد.‌ قیمت دلار هم بر قیمت خودروهای خارجی اثرگذار است. چنانچه قیمت دلار نوسان نداشته باشد قیمت خودروها مقطعی ثابت باقی می‌ماند.»

هر چند که برای واردات خودروهای خارجی و اجرای مصوبه مجلس هنوز ابهاماتی وجود دارد و ممکن است مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو به کشور موافقت نکند اما با این حال چندی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به یکی از خبرگزاری‌های داخلی گفته بود: «قیمت خودرو همسو با روند نرخ ارز تغییر می‌کند و حالا با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو روند نزولی به خود خواهد گرفت.»

همین امر نیز باعث شده است که سرنوشت بازار خودرو به شکل غیر مستقیم به احیای مذاکرات و نتایج مربوط به احیای برجام گره بخورد به شکلی که برای فعالین بازار واضح شده که همزمانی آزادسازی واردات و از سرگیری مذاکرات برجام به رکود سنگین و کاهش قیمت در بازار خودرو منجر خواهد شد. از این رو در مقابل شمار قابل توجه فروشندگان، خریدار چندانی در بازار نیست و همین امر سبب شده تا بازار خودرو به خصوص در مورد خودروهای وارداتی حالتی قفل شده به خود بگیرد.

تشدید رکود در بازار خودرو با زمزمه آزادسازی واردات [به روز رسانی] - شهریور ۱۴۰۰

بازار خرید و فروش خودرو امروز همانند روزهای گذشته چندان با رونق معاملاتی رو به رو نیست و متقاضیان خرید خودرو فعلا دست از خرید کشیده و منتظر ثبات قیمت ها هستند.

البته زمزمه‌های آزادسازی واردات خودرو بر رکود این روزهای بازار خودرو اضافه کرده است. دلالان و واسطه گرانی که در بازار خوردوهای خارجی سود قابل توجهی را کسب می‌کردند فعلا دست از معاملات کشیده و فروشی انجام نمی‌دهند علاوه براین خریداران خودرو نیز خوش بین به کاهش قیمت‌ها بوده و دست از خرید کشیده‌اند.

البته با وجود رکود در بازار خودروهای خارجی همچنان مانور قیمتی در خودروهای داخلی وجود دارد، به نحوی که پراید 111 با قیمت 155 میلیون تومان و پژو 206 تیپ دو با قیمت 251 میلیون تومان و پژو پارس سال 273 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

همچنین پراید 151 با قیمت 154 میلیون تومان، پژو 2-6 تیپ پنج با قیمت 304 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک 433 میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای 173 میلیون تومان، ساینا 160 میلیون تومان و سمند ال ایکس 247 میلیون تومان خرید و فروش می شود.
علاوه بر این تیبا دو 159 میلیون تومان، دنا توربو پلاس 433 میلیون تومان، سمند ای اف سون 263 میلیون تومان، رانا پلاس 273 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

نگاهی به قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار [به روز رسانی] - شهریور ۱۴۰۰

در حالی که از ابتدای سال جاری بازار خودرو چندان جنب ‌و جوش خاصی نداشته و در اکثر روزها در رکود به سر برده است، اما روند تغییر قیمت‌ها اکثرا صعودی بوده است. حتی در روزهایی که بازارهای رسمی به سبب محدودیت‌های کرونایی تعطیل بودند، دلالان و دارندگان خودرو دست از فعالیت‌های خود نکشیدند و قیمت‌ها را دل خواهانه بالا بردند.

این وضعیت تا جایی ادامه پیدا کرد که افزایش قیمت برخی خودروها روزانه شده بود و خودروها با اختلاف چند میلیونی نسبت به روز گذشته قیمت‌گذاری می‌شدند. روند صعودی قیمت‌ها با افزایش یک باره نرخ ارز در چند هفته گذشته بیشتر هم شد اما حالا دو هفته‌ای است که بازار با ثبات حرکت می‌کند.

بررسی قیمت‌ها در طول هفته اخیر نشان می‌دهد که قیمت اکثر محصولات پر تیراژ و پر طرفدار بازار خودرو (به‌جز چند مورد محصولات گروه سایپا) در همان محدوده قیمت‌های روزهای ابتدایی هفته بوده است که البته نسبت به آخرین روز مرداد مشمول افزایش قیمت شده بودند و تنها رانا پلاس نسبت به آخر مردادماه ارزان‌تر شده است.

در جدول زیر، قیمت‌ها در سه بازه زمانی آخرین روزهای مرداد (30 مرداد ماه) ، اولین روز از هفته جاری (13 شهریور ماه) و روز چهارشنبه (17 شهریور ماه) آمده است.

صاحبان رانت بازار خودرو، اجازه کاهش قیمت خودرو را نمی‌دهند [به روز رسانی] - شهریور ۱۴۰۰

در حل حاضر رانت بین قیمت کارخانه و بازار خودرو، 50 هزار میلیارد تومان است، و افرادی که این رانت را در دست دارند، مسلما اجازه نمی‌‌دهند، قیمت خودرو کاهشی شود و یا بازار به ثبات برسد.

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران، با بیان این مطلب گفت: «شبکه‌‌هایی وجود دارند که بازار خودرو را مدیریت می‌کنند. هر چقدر قیمت در کارخانه بالا می‌رود قیمت در بازار خارج از تصور بالا می‌رود. به نظر می‌رسد این شبکه‌ها برای خودشان حاشیه سودی را تعریف کرده‌اند که در هر صورت باید این حاشیه سود را حفظ کنند.»

وی اظهار داشت: »زمانی که قیمت ارز افزایشی است، قیمت خودرو و مواد اولیه ساخت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.»

بیگلو متذکر شد: «اکنون عرضه خودروسازان افزایش یافته است و این منطقی نیست که افزایش عرضه داشته باشیم و از طرفی افزایش قیمت خودرو هم اتفاق بیفتد. اکنون بحث سوداگری مطرح است که همان اختلاف قیمت بین حاشیه بازار و کارخانه را ایجاد کرده است.»

دبیر انجمن قطعه سازان گفت: «اولین عامل در اقتصاد آزاد، این است که دولت باید از قیمت‌گذاری دستوری کنار بکشد، وقتی قیمت‌گذاری دستوری باشد روند عرضه کاهش و تقاضا افزایش پیدا می‌کند.»

وی در پایان با تاکید بر این که قیمت مواد اولیه سرسام آور شده و ما مجبور به خرید بالاتر از قیمت جهانی هستیم، خاطرنشان کرد: «قطعات نیمه هادی و آی سی افزایش قیمت چهار برابری داشته‌ است که این قطعات ساخت داخل نیستند و از طریق واردات تامین می‌ شود.»

آخرین قیمت‌ها در بازار خودرو [به روز رسانی] - شهریور ۱۴۰۰

بازار خودرو در ۲۴ ساعت گذشته شاهد کاهش قیمت‌ها در اکثر خودروهای پژو و برخی از خودروهای پراید و سمند بوده است.

بازار خودرو از روز گذشته تاکنون هم زمان با ریزش نرخ ارز ریزش قیمت‌ها را تجربه کرده است؛ این ریزش قیمت‌ها در بین خودروهای پراید تنها در خودرو پراید ۱۳۲ رخ داده است که قیمت آن در ۲۴ ساعت گذشته یک میلیون تومان کاهش یافته است و در حال حاضر ۱۳۳ میلیون تومان قیمت خورده است.

در بین خودروهای پژو اما این ریزش قیمت ها گسترده تر بوده است به طوری که در بین خودروهای مونتاژ این گروه پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۸ از ۹۴۵ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۹۴۰ میلیون تومان رسیده است و مدل ۹۹ این خودرو نیز در این مدت ۱۰۵ میلیون تومان ارزان شده است و در حال حاضر ۹۹۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ این گروه از ۲۵۳ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۲۵۱ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز امروز ۲۳۸ میلیون تومان قیمت دارد.

در میان سایر خودروهایی که امروز کاهش قیمت ها را تجربه کردند می توان به سمند lx مدل ۱۳۹۹ اشاره کرد که قیمت آن از ۲۳۸ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۲۳۷ میلیون تومان رسیده است و دنا معمولی مدل ۱۴۰۰ نیز در این مدت کاهش قیمت ها را تجربه کرده است و این خودرو از ۳۲۹ میلیون تومان در روز گذشته امروز به قیمت ۳۲۵ میلیون تومان رسیده است.

پیش بینی بازار خودرو در آستانه آغاز بکار دولت جدید [به روز رسانی] - مرداد ۱۴۰۰

اگرچه طی ماه‌های اخیر خریداران خودرو در انتظار اخبار مثبت و کاهش قیمت، دست از خرید کشیده‌اند با این حال این روزها قیمت خودرو بدون توجه به بازار ارز، جریان مخالفی را در پیش گرفته و در تعطیلات کرونایی، بازار قیمت بسیاری از خودروهای پرتیراژ داخلی صعودی است؛ فعالان بازار معتقدند با افت بیشتر تقاضا و مدیریت بازار در دولت جدید، احتمال نزولی شدن قیمت‌ها وجود دارد. هرچند این خوشبینی منوط به آرامش اقتصادی و سیاسی کشور خواهد بود که با به ثمر رسیدن مذاکرات اتفاق می‌افتد.

بازار خودرو اگر چه مدتهاست همراه با تحولات بازار ارز و از سویی پیش بینی نتایج مذاکرات برجامی و تغییر دولت چشم انتظار تغییرات قیمتی است با این حال انتظار طولانی بازار، رکود شدید معاملات و آغاز محدودیت‌های جدید کرونایی در هفته‌های اخیر مانع از تثبیت قیمت‌ها در بازار شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هفته گذشته با تعطیلی کسب و کارها ناشی از اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا، سکان هدایت بازار خودرو به دست دلالان و فضای مجازی افتاده است و در این روزها تنها منبع اعلام قیمت خودرو سایت های خرید و فروش شدند؛ قیمت‌هایی که به گفته یک فعال بازار خودرو با وجود تعطیلی مراکز خرید و فروش و رکود معاملات تنها در بازار غیر رسمی خودرو و بیشتر از سوی افرادی صورت می‌گیرد که با اعلام قیمت های بالا سعی در فروش خودروهای خود دارند.

کاظم محمدی نیکخواه از فعالان بازار خودرو در گفت و گویی با اشاره به این که افزایش قیمت این روزهای خودرو در تعطیلات مراکز خرید و فروش تابع هیچ قانونی نیست، تصریح کرد: «قیمت خودرو هم اکنون نسبت به ماه گذشته 3 تا 4 درصد افزایش داشته است و به هیچ وجه ارقامی که در فضای غیر رسمی و سایت ها اعلام می شود واقعی نیست.»

با این حال نیکخواه معتقد است: «در صورت نتیجه مثبت مذاکرات در آینده و به تبع آن کاهش‌ قیمت ارز بسیاری از خودروهای دپویی مردم روانه بازار می‌شود و این مساله نیز نقش مهمی در کاهش قیمت در آینده خواهد داشت.»

به گفته وی در حال حاضر بیش از یک سال تولید خودروسازان توسط مردم عادی و سوداگران در پارکینگ‌ها دپو شده‌اند تا در وقت مقتضی به بازار عرضه شود و با هر اتفاق مثبت در روند مذاکرات و تصمیمات مثبت دولت جدید در خصوص قیمت خودرو بدون شک بازار خودرو با افت شدید قیمت مواجه خواهد شد.

همچنین روی دیگر سکه می‌تواند به نتیجه نرسیدن مذاکرات یا سرنوشت مبهم آن باشد که نتیجه‌ای جز افزایش قیمت‌ها و هجوم دلالان به بازار خودرو ندارد٬‌ در چنین شرایطی آزاد سازی قیمت گذاری توسط خودروسازان آخرین تیر بر تابوت بازار خودرو خواهد بود و به کلی قشر متوسط و ضعیف جامعه را از بازار خودرو کشور خارج خواهد کرد.

بازار یخ‌زده در روزهای داغ تابستان [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

بازار خودرو با نزدیک شدن به‌ روزهای پایانی نخستین ‌ماه از تابستان و از سویی تعطیلات کرونایی نمایشگاه ‌داران خودرو و مراکز شماره‌ گذاری پلاک درحالی رکود سنگینی را تجربه می‌کند که برخلاف انتظار، این جریان با روند تدریجی و رو به‌رشد قیمت‌ها همراه شده است.

بازار خودرو اگرچه مدت‌هاست همراه با تحولات بازار ارز، چشم ‌انتظار تغییرات قیمتی بوده، با این حال انتظار طولانی بازار، رکود شدید حاکم و آغاز محدودیت‌های جدید کرونایی در هفته‌های اخیر نه‌ تنها مانع از تثبیت قیمت‌ها در بازار نشد، بلکه از نگاه برخی فعالان و کارشناسان بازار، نوسانات و رشد تدریجی نرخ ارز عامل افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی در این روزها شده است. البته بررسی جدول قیمت‌ها و جریان معاملات نشان می‌دهد در دو هفته اخیر با وجود افزایش قیمت‌ خودرو، وضعیت خرید و فروش در بازار خودرو تغییر چندانی نداشته و معاملات به‌حداقل رسیده است. شرایطی که حاکی از انتظار خریداران و ابهام نسبت به‌ آینده قیمتی در بازار است.

در همین ارتباط فعالان بازار خودرو هم‌ زمان با تعطیلی مراکز خرید و فروش و شماره ‌گذاری خودرو به‌ متقاضیان توصیه می‌کنند به‌ قیمت‌های غیر واقعی که در فضای مجازی اعلام می‌شود، اطمینان نکنند و از هرگونه معامله و خرید از بازارهای غیر رسمی تا بازگشایی نمایشگاه‌ها و مراکز تعویض و شماره‌ گذاری پلاک اجتناب کنند. با این حال در بازار راکد خرید و فروش خودرو به‌ نظر می‌رسد اعلام قیمت‌های غیر واقعی در فضای مجازی و افزایش نرخ ارز، سبب نگرانی مردم از تغییرات قیمتی برخی خودروها در روزهای آتی و نهایتا رشد بیش‌تر قیمت خودرو نسبت به‌روزهای گذشته شده است.

قیمت خودرو هفته آخر تیر ماه ۱۴۰۰

بنابراین به‌ نظر می‌رسد بررسی رویکرد آزادسازی قیمت به‌ دور از هرگونه قیمت‎ گذاری دستوری که مدت‎هاست از سوی بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت‌ خودرو توصیه می‌شود، ضرورت دارد. باید درنظر داشت که تعیین قیمت در بازار آزاد به‌ گونه‌ای که متضمن حداکثر رفاه تولیدکنندگان و مصرف‌ کنندگان و حداقل کاهش رفاه کلی باشد، نیاز به‌ شرایطی دارد. به‌علاوه، شرایط بازار رقابتی باید در همه بازارهای مرتبط با صنعت‌خودرو فراهم شود.

چه خبر از بازار خودرو؟

بررسی بازار خودرو در هفته آخر تیر ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد قیمت پراید 111 با تداوم رشد بها به 138 میلیون‌تومان رسیده است. همچنین پراید 151 مدل 1400 حدود 144 میلیون‌تومان قیمت خورده است. درعین حال در بازار کنونی هردستگاه تیبا صندوقدار، تیبا 2 و هاچ‌بک، ساینا و کوئیک دنده‌ای به‌ترتیب 134، 140، 141 و 155 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

همچنین درحال حاضر درگروه محصولات ایران‌خودرو، سمند LX مدل 1400، پژو 405 جی‌ال‌ایکس، پژوپارس، پژو 206 تیپ 2، پژو 206 تیپ 5 و پژو 207 اتوماتیک به‌ترتیب به‌قیمت 213، 207، 252، 217، 267 و 385 میلیون‌تومان معامله می‌شود.

درهمین حال یکی از کارشناسان بازار خودرو با توجه به‌نوسان قیمت‌ها معتقد است از ابتدای امسال اغلب خریداران و فروشندگان با توجه به‌جریان مذاکرات و تحولات بازار ارز صرفا قیمت خودرو را رصد می‌کنند و عملا تمایلی برای ورود به‌بازار خرید و فروش ندارند.

به‌ گفته وی اگرچه در بازار کنونی خودرو قدرت چانه‌ زنی خریداران بیش‌تر از فروشندگان شده است، اما همچنان نامشخص بودن وضعیت قیمت ارز و مذاکرات از سویی و افزایش نرخ تورم در سال جاری سبب شده است علاوه ‌بر رکود تقاضا، خریداران و فروشندگان در اوضاع فعلی بازار دچار نوعی سردرگمی شوند.

پیش‌بینی بازار خودرو؛ افزایش مجدد قیمت‌ها در صورت به نتیجه نرسیدن برجام [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

بررسی‌های میدانی بازار خودرو در هفته های آخر تیر ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که بازار کمی جان گرفته و رونق به آن برگشته است. به شکل محسوسی بر تعداد خریداران و فروشندگان خودروهای داخلی و حتی خودروهای خارجی افزوده شده است و به نظر می‌رسد که علت این رونق گرفتن نیز به ناامیدی خریداران از کاهش بیشتر قیمت‌ها بازمیگردد. حتی با وجود افزایش بهای دلار در طی هفته‌های اخیر بازار خودروهای خارجی و وارداتی نسبتا پر رونق است و معاملات خرید و فروش در آن جریان دارد. گویا به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام طی شش مرحله گذشته و روند افزایشی قیمت دلار سبب شده که خریداران از کاهش بیشتر قیمت خودرو در بازار آزاد ناامید شده و مجددا روانه بازار خودرو شوند.

البته نباید این موضوع را نیز نادیده گرفت که براساس تجربیات سال‌های گذشته بازار خودرو کشورمان در تابستان به علت مسافرت‌های تابستانی رونق گرفته و خرید و فروش در آن بیشتر می‌شود. نوسانات نرخ ارز در طی مدت اخیر نیز نقش اساسی را در رونق گرفتن بازار خودرو و کشاندن خریداران به این بازار بر عهده داشته است.

تعدادی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت خودرو در طی هفته‌های آینده بیشتر شده و این روند در طی دولت سیزدهم نیز حفظ شود. گویا تنها راه‌حلی که می‌تواند روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو را کنترل کند احیای مجدد برجام است که فعلا تحقق آن دور از دسترس به نظر می‌رسد.

چه خبر از بازار خودرو؟

در هفته آخر تیر ماه سال ۱۴۰۰ قیمت خودرو پراید ۱۱۱ در بازار آزاد افزایش یافته و به رقمی در حدود ۱۳۸ میلیون تومان رسیده است. تیبا ۲ نیز نزدیک به ۱۴۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

دیگر محصولات سایپا از جمله کوییک دنده‌ای و شاهین در بازار آزاد به ترتیب با بهایی برابر با ۱۵۷ میلیون تومان و ۳۷۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ سال قیمتی برابر با ۲۰۶ میلیون تومان داشته و تیپ ۵ این خودرو نیز بهایی برابر با ۲۶۵ میلیون تومان دارد. هایما S7 پلاس این روزها برچسب قیمتی ۷۰۰ میلیون تومانی به خود گرفته و سوزوکی ویتارا اتوماتیک نیز با بهایی برابر با ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

سمند ال‌ایکس سال این روزها یک افزایش قیمت را تجربه کرده و بهایی برابر با ۲۱۲ میلیون تومان دارد. پژو ۴۰۵ نیز برچسب قیمتی برابر با ۲۰۶ میلیون تومان به خود اختصاص داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • mph honar
    mph honar | ۲۰ دی ۱۴۰۰

    با کد 00E2JT7 در بانکینو هدیه ۱۰۰ هزار تومانی برنده شوید / کد معرف در بلوبانک برای دریافت هدیه نقدی: MNKDYY

  • Cahiers
    Cahiers | ۱۳ آذر ۱۴۰۰

    20 بار ثبت نام کردم حتی یه بارم قرعه به اسمم در نیومد. پیر شدیم حسرت به دل یه قراضه موندیم. مملکت رو دلالا دارن میچرخونن خسته شدیم

  • asmmath dotpy
    asmmath dotpy | ۲۱ آبان ۱۴۰۰

    درود بر ایت الله رئیسی 😍

  • Bigiato
    Bigiato | ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

    تمومش کنید دیگه همه چیز رو گره زدید به مذاکرات... رسانه ی نون به نرخ روز خور!!!

    • molavy
      molavy | ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

      خوب روحانی هنوز داره پول میده
      تا ده سال دیگه با پولی که دزدید می‌تونه کل دیجیاتو رو و صد تا سایت دیگه رو حقوق بده
      تحلیل های فرجامی برن

      • Patrick
        Patrick | ۱۹ آبان ۱۴۰۰

        اگه پول دزدیده چرا قوه قضائیه مستقل و توانمند تون جلوش رو نمیگیره؟؟

    • Patrick
      Patrick | ۱۹ آبان ۱۴۰۰

      اگه مذاکره نیست چرا رئیسی رفته برا مذاکره؟؟

مطالب پیشنهادی