ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

احتمال فروش اطلاعات شخصی ۱.۵ میلیارد کاربر فیسبوک مطرح شد

ظاهرا اطلاعات شخصی بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر فیسبوک در یک فروم هکری محبوب به فروش گذاشته شده که می‌تواند برای کاربران در سراسر جهان دردسرساز شود و امنیت آن‌ها را در معرض خطر قرار ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۷

ظاهرا اطلاعات شخصی بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر فیسبوک در یک فروم هکری محبوب به فروش گذاشته شده که می‌تواند برای کاربران در سراسر جهان دردسرساز شود و امنیت آن‌ها را در معرض خطر قرار دهد. به نظر می‌رسد در این اطلاعات مواردی مانند نام، ایمیل، موقعیت، شماره و جنسیت افراد وجود دارد.

طبق ادعای رسانه «Privacy Affairs»، اواخر سپتامبر ۲۰۲۱ کاربر یکی از فروم‌های هکری محبوب در پستی ادعا کرده که توانسته به داده‌های شخصی بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر فیسبوک دسترسی پیدا کند. ظاهرا در حال حاضر این داده‌ها در همین فروم به فروش گذاشته شده‌اند و خریداران احتمالی می‌توانند تمام آن‌ها یا بخشی از داده‌ها را تصاحب کنند. یکی از خریداران احتمالی ادعا می‌کند که قیمت داده‌های ۱ میلیون کاربر فیسبوک برابر ۵۰۰۰ دلار است.

طبق پوستری که در این فروم منتشر شده، داده‌های شخصی کاربران که به دست هکرها رسیده شامل موارد زیر می‌شود:

  • نام
  • ایمیل
  • مکان
  • جنسیت
  • شماره تلفن
  • یوزر آیدی

طبق نمونه‌هایی که در فروم ارائه شده، به نظر می‌رسد با داده‌های معتبری روبه‌رو هستیم. علاوه بر این، به گفته Privacy Affairs، مقایسه آن‌ها با نشت‌های دیتابیس شناخته شده فیسبوک نشان می‌دهد که تطابقی میان آن‌ها وجود ندارد که در نگاه اول نشان‌دهنده این موضوع است که با نمونه داده‌های منحصر به‌فردی روبه‌رو هستیم که تکراری نیستند و همچنین در گذشته به فروش گذاشته نشده‌اند.

فروشنده این داده‌ها ادعا می‌کند نماینده گروهی است که حداقل ۴ سال در این زمینه فعالیت می‌کنند و بیش از ۱۸ هزار مشتری در این بازه زمانی داشته‌اند.

فروشنده مدعی شده که داده‌ها را از طریق اسکرپینگ (Scrapping) بدست آورده و حساب کاربران را هک نکرده. اسکرپینگ به فرایندی گفته می‌شود که داده‌های وب از داده‌های قابل دسترسی از دیتابیس‌ها بدست می‌آیند.

اگرچه ظاهرا از نظر فنی هیچ حسابی هک نشده، اما داده‌های بدست آمده می‌توانند برای کاربران دردسرهای زیادی ایجاد کنند و در اختیار مجرمان سایبری قرار بگیرند.

در حالی خبر احتمال فروش اطلاعات بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر فیسبوک منتشر شده که این شبکه اجتماعی و همچنین دو سرویس محبوب دیگرش یعنی واتس‌اپ و اینستاگرام چند ساعتی می‌شود که از دسترس خارج شده‌اند و افراد بی‌شماری به آن‌ها دسترسی ندارند. این قطعی ۳۲۲ میلیون دلار به اقتصاد جهانی آسیب وارد کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی