ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیسبوک برای افزایش سود خود بر نفرت‌پراکنی دامن می‌زند

سوت‌زنی به نام «فرانسس هاوگن» که پیش‌تر اسناد متعددی را از شبکه اجتماعی فیسبوک به دست وال استریت ژورنال رسانده بود، حالا به برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه CBS رفته و اسرار بیشتری را از سازوکارهای ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

سوت‌زنی به نام «فرانسس هاوگن» که پیش‌تر اسناد متعددی را از شبکه اجتماعی فیسبوک به دست وال استریت ژورنال رسانده بود، حالا به برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه CBS رفته و اسرار بیشتری را از سازوکارهای داخلی این شبکه اجتماعی بزرگ فاش کرده است. او می‌گوید فیسبوک عمدا الگوریتم‌های خود را دستکاری می‌کند تا بر نفرت‌پراکنی دامن بزند.

اگرچه فیسبوک دائما ادعا می‌کند که در حال مبارزه با نفرت‌پراکنی است، ولی در یکی از اسناد داخلی گفته شده این شرکت تخمین می‌زند که فقط با ۳ تا ۵ درصد از نفرت‌پراکنی‌ها و حدود ۰.۶ درصد از رفتارهای خشونت و تهییج برخورد کرده است. سند دیگری می‌گوید شواهد از منابع مختلف نشان داده که نفرت‌پراکنی، سخنان سیاسی تفرقه‌برانگیز و نشر اطلاعات گمراه‌کننده در فیسبوک و خانواده اپلیکیشن‌های آن روی جوامع گوناگون در سراسر دنیا اثر می‌گذارد.

فرانسس هاوگن می‌گوید ریشه این مشکل به الگوریتم‌هایی برمی‌گردد که در سال ۲۰۱۸ معرفی شدند. هدف این الگوریتم‌ها افزایش تعامل است و فیسبوک می‌داند که بهترین تعامل از ایجاد حس ترس و نفرت در کاربران به وجود می‌آید. یکی از اسناد دیگری که توسط وال استریت ژورنال فاش شده، درباره اثرات این الگوریتم‌ها می‌گوید اطلاعات گمراه‌کننده، ناسالم و خشونت‌آمیز در میان بازنشر پست‌ها رواج زیادی پیدا کرده است.

هاوگن که برای اولین بار هویت خود را در تلویزیون ملی آمریکا فاش می‌کرد، گفت فیسبوک برای رسیدن به سوددهی ایمنی ما را فدا می‌کند. او که مدیر محصول فیسبوک و عضو گروه Civic Integrity بود، در سال ۲۰۲۱ از این شرکت خارج شد چون اطمینان نداشت که فیسبوک حاضر به برداشتن قدم‌های لازم باشد.

هاوگن در ادامه بخشی از تحقیقات داخلی فیسبوک را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ارسال کرد تا مقررات بهتری در این حوزه تدوین شود. او می‌گوید تاکنون در شرکت‌های مختلفی از جمله گوگل و پینترست کار کرده، اما شرایط در فیسبوک خیلی بدتر بوده چون این شرکت سود خود را ارزشمندتر از رفاه کاربران می‌داند.

این کارمند سابق فیسبوک می‌گوید: «کشمکشی میان آن‌چه برای مردم خوب بود و آن‌چه به نفع فیسبوک محسوب می‌شد، وجود داشت. فیسبوک به دفعات انتخاب کرد که پلتفرم خود را در جهت منافعی مثل پول‌سازی بیشتر بهینه‌سازی کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی