ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان دانشگاه نوادا از حضور اولین سیاره مدارگرد سه ستاره‌ای خبر می‌دهند

محققان دانشگاه نوادا لاس‌وگاس موفق به کشف سیاره ای در سیستم ستاره‌ای GW Orionis با فاصله ۱۳۰۰ سال نوری از زمین شدند که به نظر می‌رسد اولین سیاره‌ای است که همزمان به دور سه ستاره ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

محققان دانشگاه نوادا لاس‌وگاس موفق به کشف سیاره ای در سیستم ستاره‌ای GW Orionis با فاصله ۱۳۰۰ سال نوری از زمین شدند که به نظر می‌رسد اولین سیاره‌ای است که همزمان به دور سه ستاره در حال گردش است.

GW Ori، آنطور که ستاره‌شناسان عقیده دارند، یک سیستم سه ستاره‌ای است که تا حدودی با حلقه‌های گرد و خاک فضا پوشانده شده است. این محیط را می‌توان فضایی ایده‌آل برای شکل‌گیری سیارات دانست.

اما تجزیه و تحلیل‌های جدید نشان می‌دهد که احتمالا این محیط نتیجه جذاب‌تری را پیش از این برای کیهان به ارمغان آورده است.

اخیرا گروهی از محققان به سرپرستی Jeremy Smallwood، محقق ستاره‌شناسی و دارای مدرک دکترا در رشته نجوم از دانشگاه نوادا در لاس‌وگاس متوجه شکافی بزرگ و قابل توجه در دیسک‌های گرد و غبار محیط مذکور شده‌اند که حالتی پیچ‌ خورده به خود گرفته است.

این تیم تحقیقاتی با انتشار مقاله‌ای در مجله ماهانه Royal Astronomical Society اعلام کردند: « گمان می‌کنیم حضور سیاره‌ای سنگین وزن ( و یا چند سیاره) سبب چنین پیچیدگی و اعوجاجی در فضای بین سه ستاره شده است. شکسته شدن و پیچ خوردن دیسک در GW Ori به احتمال زیاد ناشی از حضور سیاره‌ای ناشناخته است – می‌توان آن را اولین سیاره مدارگرد سه ستاره‌ای نامید.»

سیارات پنهان شده در میان هاله‌ای از گرد و غبار کهکشانی، تمایل دارند تا غول‌هایی از جنس گاز همانند سیاره مشتری باشند. مطالعات نشان می‌دهد که این نوع از سیارات سریع‌تر از سیارات سنگی مانند زمین شکل می‌گیرند.

ستاره‌شناسان پیش از این سیاره‌هایی را در منظومه‌های سه ستاره‌ای کشف کرده‌اند، مانند LTT 1445Ab که دارای سه خورشید در آسمان خود است، اما با این تفاوت که این سیاره‌ها فقط به دور یک ستاره می‌چرخند. اگر حضور سیاره در GW Ori حقیقت داشته باشد، به اولین سیاره‌ای تبدیل خواهد شد که به دور سه ستاره در حال گردش است.

همچنین می‌توان نتیجه گرفت که اتفاقات زیادی در فضای گرد و غبار میان ستاره‌ها در حال رخ دادن است که ناشی از گرانش شدید اجرام می‌باشد.

Smallwood در بیانیه‌ای اعلام کرد: « این واقعا هیجان‌انگیز است. زیرا نظریه تشکیل سیارات در این صورت قوت خواهد گرفت. به عبارت دیگر، درخواهیم یافت که تشکیل یک سیاره نیاز به فعالیت گرانشی بیشتری دارد و این مسئله برای ما بسیار جذاب است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی