ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بازیگر ۹۰ ساله مجموعه Star Trek با پرواز بلو اوریجین به فضا سفر کرد

«ویلیام شاتنر» بازیگر مشهور سری پیشتازان فضا (Star Trek) به همراه سه مسافر دیگر با موشک توریستی نیو شپرد با موفقیت به لبه فضا سفر کردند و به زمین بازگشتند. ماموریت فضایی بلو اوریجین ساعت ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۲ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

«ویلیام شاتنر» بازیگر مشهور سری پیشتازان فضا (Star Trek) به همراه سه مسافر دیگر با موشک توریستی نیو شپرد با موفقیت به لبه فضا سفر کردند و به زمین بازگشتند.

ماموریت فضایی بلو اوریجین ساعت ۱۷:۲۰ دقیقه روز چهارشنبه ۲۱ مهرماه به وقت تهران از مرکز پرتاب این شرکت در «ون هرن، تگزاس» آغاز شد و خدمه آن تا ارتفاع تقریبا ۱۰۶ کیلومتری بالا رفتند و سپس با خیال راحت به زمین برگشتند.

خدمه این پرواز علاوه بر شاتنر، شامل «کریس بوشوییزن» بنیانگذار شرکت کوچک ماهواره‌ای Planet Labs، «گلن د وریس» بنیانگذار شرکت نرم افزاری Medidata و همچنین «آدری پاورز» معاون ماموریت و عملیات پرواز بلو اوریجین به عنوان نماینده این شرکت می‌شود.

بلو اوریجین

شاتنر پس از فرود موفقیت آمیز موشک نیو شپرد تحت تاثیر قرار گرفت و به «جف بزوس» بنیانگذار بلو اوریجین گفت:

چیزی که شما به من ارائه کردید عمیق‌ترین تجربه من است. این اتفاق مرا بسیار تحت تاثیر قرار داده و تجربه بسیار فوق‌العاده‌ای است که امیدوارم هرگز از این وضعیت رهایی پیدا نکنم.

ماموریت فضایی بلو اوریجین کمی بیشتر از ۱۰ دقیقه به طول انجامید و دومین پرتاب موفق این شرکت با استفاده از موشک نیو شپرد محسوب می‌شود. اولین پرتاب این موشک در ۲۹ تیر ماه انجام شد و بزوس مدیرعامل سابق آمازون به همراه برادرش و «والی فانک» خلبان مشهور آمریکایی با موفقیت به فضا سفر کردند. فانک در آن زمان با ۸۲ سال سن به عنوان مسن‌ترین فردی که به فضا سفر کرده بود معرفی شده بود اما اکنون شاتنر با ۹۰ سال از او پیشی گرفته است.

بلو اوریجین

نیو شپرد در حال حاضر موشک اصلی بلو اوریجین محسوب می‌شود که یک وسیله نقلیه زیر مداری است، بنابراین نمی‌تواند برای گردش در مدار زمین سرعت کافی داشته باشد. در عوض این موشک می‌تواند خدمه را به لبه فضا پرتاب کند تا خدمه آن برای چند دقیقه پدیده بی وزنی را تجربه کنند. برای رسیدن به فضا، خدمه داخل کپسول مخصوص خود در بالای موشک قرار می‌گیرند و در بالای زمین، کپسول و موشک از یکدیگر جدا می‌شوند تا مسافران برای مدت کوتاهی در کابین شناور شوند. سپس کپسول با استفاده از چتر نجات و موشک با موتور خود به سمت زمین برمی‌گردند.

ماموریت موفق بلو اوریجین در حالی انجام شد که ۲۱ کارمند فعلی و سابق این شرکت با نوشتن مقاله‌ای فرهنگ کاری آن را «تبعیض گرایانه» و «ناامن» عنوان کردند. تحقیقات اخیر واشنگتن پست نیز نشان می‌دهد که کارکنان عقیده دارند بلو اوریجین دارای «فرهنگ اقتدارگرایی» است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی