ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

علی‌بابا از چیپ اختصاصی برای سرورهای ابری رونمایی کرد: رقابت با مایکروسافت و آمازون

علی‌بابا از توسعه تراشه‌ای به نام Yitian 710 برای سرورهای جدید این شرکت موسوم به Panjiu خبر داد. این سرورها با تمرکز بر هوش مصنوعی و ذخیره‌سازی اطلاعات طراحی شده‌اند و ظاهرا بخشی از برنامه ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

علی‌بابا از توسعه تراشه‌ای به نام Yitian 710 برای سرورهای جدید این شرکت موسوم به Panjiu خبر داد. این سرورها با تمرکز بر هوش مصنوعی و ذخیره‌سازی اطلاعات طراحی شده‌اند و ظاهرا بخشی از برنامه علی‌بابا برای رویارویی با آمازون و مایکروسافت در حوزه رایانش ابری هستند.

به گفته علی‌بابا، تراشه و سرورهای جدید این شرکت به‌صورت مستقیم به مشتریان فروخته نمی‌شوند، در عوض علی‌بابا این فناوری‌ها را از طریق سرویس‌های ابری خود برای کاربران عرضه می‌کند. البته هنوز مشخص نیست که سرویس‌های مبتنی بر تراشه‌ها و سرورهای جدید این شرکت چه زمانی برای خرید در دسترس مشتریان قرار خواهند گرفت.

همچنین گفته شده که علی‌بابا صرفا طراح این تراشه‌ها خواهد بود و تولید آن‌ها را انجام نمی‌دهد. توسعه تراشه‌های اختصاصی در چند وقت اخیر محبوبیت زیادی بین شرکت‌های فناوری پیدا کرده است. گوگل امسال دست به تولید تراشه اختصاصی پیکسل ۶ زده و بایدو هم برای راه‌اندازی کسب و کار نیمه‌رساناهای خود سرمایه جذب کرده است. از سوی دیگر گوگل و آمازون هم به عنوان فعالان بزرگ بازار سرورهای ابری اقدامات مشابهی در زمینه ساخت اختصاصی تراشه انجام داده‌اند.

«جف ژانگ»، مدیر واحد هوش ابری علی‌بابا می‌گوید: «شخصی‌سازی تراشه سرورها مطابق با برنامه‌ای است که برای ارتقای قابلیت‌های پردازشی از طریق افزایش قدرت عملکرد و بهینگی مصرف انرژی درنظر داریم.» تراشه Yitian 710 بر اساس معماری آرم ساخته شده ولی اطلاعات بیشتری از آن در دسترس نیست.

علی‌بابا بخش عمده‌ای از رشد شرکت خود را در گرو حوزه رایانش ابری می‌داند، اما این کسب و کار تاکنون فقط ۸ درصد از مجموع درآمدهای علی‌بابا را تشکیل داده. کسب و کار ابری این شرکت در ماه ژوئن یکی از مشتریان اصلی خود را از دست داد و از آن زمان تاکنون رشد آهسته‌تری داشته است.

بر اساس اطلاعات شرکت تحقیقاتی کانالیس، علی‌بابا بزرگ‌ترین بازیگر حوزه رایانش ابری چین است، اما چند شرکت دیگر هم با سرمایه‌گذاری‌های بزرگ می‌خواهند در برابر این کمپانی قد علم کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی