ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلسکوپ هاوایی تصویری از یک سیاره تازه متولد شده ثبت کرد

تاکنون هزاران سیاره فراتر از منظومه شمسی کشف شده‌اند که بیشتر آن‌ها به صورت غیرمستقیم با مشاهده تاثیر آن بر ستاره‌ای که به دور آن می‌چرخد، رصد شده‌اند. اخیرا اخترشناسان فرصت نادری داشتند تا سیاره‌ای ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

تاکنون هزاران سیاره فراتر از منظومه شمسی کشف شده‌اند که بیشتر آن‌ها به صورت غیرمستقیم با مشاهده تاثیر آن بر ستاره‌ای که به دور آن می‌چرخد، رصد شده‌اند. اخیرا اخترشناسان فرصت نادری داشتند تا سیاره‌ای فراخورشیدی را به صورت مستقیم رصد کنند و مشخص شد که این، یکی از جوان‌ترین سیاره‌هایی است که توانستیم در خارج از منظومه‌مان مشاهده کنیم.

سیاره 2M0437b که چند میلیون سال پیش شکل گرفته است در فاصله‌ای حدود ۱۰۰ برابری فاصله زمین تا خورشید به دور ستاره خود می‌چرخد و چندین برابر مشتری جرم دارد. گفته می‌شود این سیاره به قدری جوان است که هنوز به دلیل انرژی آزاد شده در طول شکل‌گیری خود گرم است. تصویر زیر به صورت مستقیم آن را نشان می‌دهد که ستاره میزبان بسیار درخشان‌تر در این تصویر حذف شده و چهار خوشه نوری اطراف سیاره، در واقع خطای اپتیکی تلسکوپ است.

سیاره

سیاره نسبتا جوان ابتدا توسط «تلسکوپ سوبارو» که در رصدخانه موناکی واقع در ایالت هاوایی قرار دارد مشاهده شد و سپس توسط «تلسکوپ کک» رصد شد. حتی با وجود فاصله بسیار زیاد این سیاره نسبت به ستاره خود و اندازه بزرگ آن، رصد، کشف و تصویربرداری از آن سه سال طول کشیده است.

«اریک گایدوس» نویسنده اصلی این مقاله، استاد دانشگاه هاوایی در مانوا در بیانیه‌ای گفت:

این کشف تصادفی، فهرست سیاره‌هایی که می‌توانیم مستقیما با تلسکوپ‌های خود رصد کنیم را بلندتر می‌کند. با تجزیه و تحلیل نور این سیاره می‌توان درباره ترکیب و احتمالا نحوه شکل گیری آن توضیحاتی ارائه کرد.

در آینده، محققان روی این موضوع تمرکز خواهند کرد که آیا می‌توانند حرکت مداری سیاره را به دور ستاره خود اندازه‌گیری کنند یا خیر و تلسکوپ‌های آینده مانند «تلسکوپ فضایی جیمز وب» می‌توانند حتی برای دیدن گازهای موجود در جو آن استفاده کنند. «مایکل لیو» ستاره شناس موسسه نجوم می‌گوید:

دو نمونه از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان، فناوری اپتیک سازگار و آسمان صاف موناکی برای انجام این کشف بزرگ مورد نیاز بودند. همه ما مشتاقانه منتظر اکتشافات مشابه بیشتر و مطالعات دقیق‌تر در مورد چنین سیاراتی با فناوری‌های و تلسکوپ‌های آینده خود هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی