ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

الگوریتم قیمت‌گذاری موبایل دست دوم با هوش مصنوعی، به پلتفرم لیدالید اضافه شد

استارتاپ لیدالید که در زمینه خرید و فروش موبایل‌های دست دوم فعال است اعلام کرد که اکنون الگوریتم قیمت‌گذاری به این پلتفرم اضافه شده است. نیما ذبیح‌الله زاده، مدیرعامل لیدالید به دیجیاتو گفت بسیاری از ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

استارتاپ لیدالید که در زمینه خرید و فروش موبایل‌های دست دوم فعال است اعلام کرد که اکنون الگوریتم قیمت‌گذاری به این پلتفرم اضافه شده است. نیما ذبیح‌الله زاده، مدیرعامل لیدالید به دیجیاتو گفت بسیاری از معاملات کالاهای کارکرده به دلیل عدم وجود مرجعی برای اعلام قیمت مناسب به سرانجام نمی‌رسند اما اکنون این استارتاپ تلاش کرده تا این مشکل را با اضافه کردن الگوریتم قیمت‌گذاری حل کند. مدیرعامل لیدالید گفت استفاده از هوش مصنوعی روشی مناسب برای قیمت‌گذاری با در نظر گرفتن همه جوانب است.

ذبیح‌الله زاده با اشاره به اینکه رکن اصلی پلتفرم‌های کالای دست دوم، شناسایی قیمت به شکل منصفانه است، به دیجیاتو گفت: «توجه به همه شاخص‌های اثرگذار بر جریان قیمت، از طرف انسان تقریبا غیر ممکن است. از همین رو ایده ساخت الگوریتمی برای تعیین قیمت و کمک گرفتن از هوش مصنوعی را اجرایی کردیم. شاخص‌هایی همچون سلامت دستگاه، قیمت بازار محلی، قیمت فروش دستگاه در بازار، نرخ ارز و مواردی از این دست را در این الگوریتم مورد توجه قرار داده‌ایم.»

شاخص‌های اثرگذار بر قیمت کالای کارکرده

لیدالید در اصل یک فروشگاه اینترنتی است که تلاش می‌کند تا دردسرهای خرید و فروش موبایل کارکرده را کاهش دهد. این پلتفرم، موبایل کارکرده را پس از کارشناسی، با قیمت مناسب خریداری می‌کند و سپس با گارانتی ۳ ماهه آن‌ها را در بخش فروشگاه خود به فروش می‌رساند. به این ترتیب هم کاربرانی که به دنبال فروش موبایل دست دوم خود هستند و هم کاربرانی که می‌خواهند موبایل دست دوم را به شکل کارشناسی شده خریداری کنند می‌توانند از خدمات این استارتاپ استفاده کنند. اکنون نیز الگوریتم هوش مصنوعی برای قیمت‌گذاری به لیدالید اضافه شده تا کاربر بتواند به سادگی قیمت موبایل دست دوم خود را مشاهده کرده و برای فروش آن تصمیم بگیرد.

مدیرعامل لیدالید با بیان اینکه قیمت معامله کالای کار کرده در بسیاری از موارد با قیمت پیشنهادی فروشنده و خریدار برابر نیست، گفت: «این موضوع نیز در الگوریتم قیمت گذاری لیدالید اثر دارد. از همین رو همه تلاش خود را کردیم تا همه شاخص‌هایی که پیشتر شناسایی شده بود مورد توجه قرار دهیم.»

او با اشاره به برخی دیگر از شاخص‌های اثرگذار در الگوریتم قیمت گذاری لیدالید گفت: «حتی روزهای هفته و روزهای ماه نیز بر قیمت کالای دست دوم اثرگذار هستند. بررسی‌های لیدالید نشان داد که در روزهای پایانی ماه افراد تمایل بیشتری به خرید کالای دست دوم دارند. این افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت نیز می‌شود. از همین رو ما همه تلاش خود را کردیم تا روندی را تدوین کنیم که در نهایت فروشنده و خریدار از معامله منصرف نشوند.»

امکان توسعه الگوریتم قیمت‌گذاری لیدالید

ذبیح‌الله زاده در پاسخ به این پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا لیدالید قصد دارد به مرجع قیمت گذاری کالای دست دوم تبدیل شود، گفت: «هدف اصلی لیدالید دقیقا تبدیل شدن به مرجعی است برای قیمت‌گذاری معملات دستگاه‌های کارکرده. این الگوریتم حتی این امکان را دارد که به بازارهای دیگری همچون خودرو هم ورود کند. الگوریتم لیدالید در نهایت برنامه‌ریزی می‌کند که با توسعه خود به مرجعی برای قیمت‌گذاری همه کالاهای دست دوم تبدیل شود.»

او همچنین درباره نقش این الگوریتم در استقبال کاربران از لیدالید گفت: «توسعه این الگوریتم به طور قطع برای توسعه لیدالید بسیار کمک‌کننده است. الگوریتم لیدالید ار آنجایی که مبتنی بر شرایط بازار است و نه صرفه اقتصادی ما در لیدالید، ابزاری متفاوت برای جامعه است. از همین رو ارائه قیمت دقیق و درست بازار تا جایی برای مردم جذاب است که جای خالی نبود چنین ابزاری در گذشته را به سرعت پر می‌کند.»

کدام قیمت قابل اعتماد است؟

مدیرعامل لیدالید با اشاره به اینکه حدود 70 درصد از معاملات کالاهای کارکرده به دلیل عدم توافق طرفین دچار اختلال می‌شود، گفت: «هدف ما صرفا استفاده لیدالید از این الگوریتم نیست، تلاش قیمت‌گذاری شاخص و حتی ارائه آن به پلتفرم‌های دیگر است. از همیت در برنامه‌ریزی‌های لیدالید فیچر قیمت‌گذاری لیدالید در آینده‌ای نزدیک در پلتفرم دیوار هم قابل استفاده است.»

ذبیح‌الله زاده در خصوص آمارهای لیدالید نیز به دیجیاتو گفت که در حال حاضر، این پلتفرم ماهانه در دو سمت فروش و خرید به 15 هزار نفر ارائه سرویس می‌کند: «در حال حاضر کالای نو بسیار گران شده و علاقه مردم نسبت به استفاده و خرید کالای کارکرده افزایش پیدا کرده است. حالا در شرایطی که خرید این کالای کارکرده با امنیت بیشتر و در بستر پلتفرمی ایمن انجام شود، در نهایت جذابیت بیشتری برای مردم خواهد داشت.»

یکی از موضوعاتی که کاربران در روند قیمت‌‌گذاری کالای دست دوم یا کارکرده با آن مواجه هستند، قیمت‌های متنوع در پلتفرم‌های متنوع است. این موضوع احساس امنیت کاربر از روند قیمت‌گذاری را نشانه می‌رود. اما لیدالید برای این موضوع و چگونگی ایجاد احساس امنیت خرید و البته تضمین قیمت چه رویکردی دارد؟

تضمین قیمت مناسب تا 80 درصد

مدیرعامل لیدالید در پاسخ به این سوال که قیمت گذاری لیدالید تا چه حد درست است به دیجیاتو می‌گوید که تا ضریب ۸۰ درصد این رقم صحیح است: «بخش جدیدی به عنوان بازخورد مشتری‌ها در صفحه قیمت‌گذاری‌ها اضافه خواهد شد که در این بخش کاربران می‌توانند در صورت هر انتقادی نسبت به کم یا حتی زیاد بودن قیمت عنوان شده در الگوریتم قیمت‌گذاری، این موضوع را ثبت کنند و تیم پشتیبانی در کمترین زمان ممکن موضوع را پیگیری خواهد کرد.»

به گفته او این الگوریتم مدام در حال توسعه خواهد بود و روند رشد هوش مصنوعی هرگز متوقف نخواهد شد. از همین رو الگوریتم قیمت‌گذاری لیدالید مدام در حال توسعه خواهد بود و شیوه‌های جدید اندازه‌گیری به این الگوریتم اضافه خواهد شد.

مدیرعامل لیدالید همکاری با استارتاپ‌های دیگر را راهی برای توسعه و رشد عنوان کرد درباره رقیب دانستن پلتفرم‌هایی مثل دیوار و شیپور گفت: «ما به هیچ عنوان این پلتفرم‌ها را رقیب خود نمی‌دانیم. آنچه برای ما در لیدالید بسیار مهم است اتفاقا همکاری هوشمندانه با این پلتفرم‌ها و ایجاد ارتباط کاری موثر است. ما از موج دوم استارتاپ‌ها هستیم و با توجه به مشکلاتی که موج اول تجربه کرد، در کنار موج اول رشد و همکاری مناسبی را تجربه خواهیم کرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی