ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی
فناوری ایران

گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی: رشد قابل توجه استارتاپ‌های حوزه فروش طلا و زیورآلات

گزارش اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی از نیمه اول امسال حاکی از رشد تقاضا و ارائه مجوز برای کسب‌وکارهای حوزه مصنوعات طلا و جواهر است. براساس آمارهای ارائه شده، از ابتدای سال تا پایان شهریورماه، 649 ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۵

گزارش اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی از نیمه اول امسال حاکی از رشد تقاضا و ارائه مجوز برای کسب‌وکارهای حوزه مصنوعات طلا و جواهر است. براساس آمارهای ارائه شده، از ابتدای سال تا پایان شهریورماه، 649 فقره پروانه کسب برای کسب‌وکارهای مجازی صادر شده که 5.8 درصد آن سهم رسته سامانه معاملات آنلاین طلای آبشده و مصنوعات طلا و جواهر و نقره است.

4 سال از آغاز فعالیت اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی می‌گذرد. اتحادیه‌ای که با هدف حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی، تسهیل و تسریع در رشد و توسعه کسب‌وکارهای مجازی به راه افتاد. این اتحادیه اخیرا، جدیدترین گزارش عملکردی خود از نیمه اول سال 1400 را منتشر کرده و به بیان آمارهایی در این زمینه پرداخته است.

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در 6 ماهه اول سال 1400 اقدام به صدور 649 فقره پروانه کسب کرده است. بیش از 50 درصد از کل پروانه‌های صادر شده در نیمه اول امسال، به کسب‌وکارهای فعال در استان تهران اختصاص دارد. همچنین استان های اصفهان، خراسان رضوی و فارس به ترتیب بعد از تهران بیشترین پروانه کسب صادر شده را نسبت به باقی استان‌ها داشته‌اند.

گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

کمترین پروانه‌های کسب صادر شده نیز به استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، خراسان شمالی و بوشهر اختصاص دارد که تنها یک فقره بوده است. این موضوع می‌تواند بیانگر میزان فعالیت پایین اکوسیستم در استان‌های ذکر شده باشد که شاید از عدم گسترش فرهنگ خرید اینترنتی در بین مردم این استان‌ها نشات گرفته باشد.

این اتحادیه در 7 رسته اقدام به صدور پروانه کسب کرده است که میزان پراکندگی پروانه‌های صادرشده در رسته‌های مختلف حاکی از آن است که 55.3 درصد شامل عرضه انواع کالا و خدمات در فروشگاه‌های مجازی، 29 درصد شامل عرضه انواع کالا در فروشگاه‌های مجازی و 8.2 درصد شامل عرضه انواع خدمات در فروشگاه‌های مجازی می‌شود.

گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

به نظر می‌رسد شیوع کرونا نقش بسزایی در رشد استفاده مردم از خرید اینترنتی داشته است که شاهد رشد این رسته‌ها نسبت به سال گذشته هستیم. اما نکته قابل توجه این بخش از گزارش، رشد بسیار درخواست و ارائه مجوز در رسته سامانه معاملات آنلاین طلای آب شده و مصنوعات طلا و جواهر و نقره است.

در حالی که این رسته در سال 99 تنها 0.27 درصد از مجوزهای صادر شده را شامل می‌شد این عدد تا نیمه اول امسال به 5.8 درصد رسیده است. این موضوع در نتیجه حذف ممنوعیت فروش طلا بر بستر اینترنت بوده که از اواخر سال گذشته سایت‌ها و استارتاپ‌های حوزه طلا توانستند در این زمینه از اتحادیه مجوز گرفته و به کسب‌وکار خود هویت ببخشند.

میزان پراکندگی پروانه‌های صادر شده در موضوعات مختلف نیز در نمودار زیر آمده است. با نگاهی مقایسه‌ای می‌توان به این نکته پی برد که خواهان راه‌اندازی تیمی در حوزه جابجایی هوشمند و حوزه گردشگری نسبت به قبل همچنان در حال کاهش است که این موضوع بی ارتباط با بحث کرونا و محدودیت ایجاد شده برای سفر نیست.

گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

از آن سو تیم‌های ارائه کننده فروش طلا و زیورآلات طی 6 ماهه ابتدایی امسال با رشد خوبی همراه بوده‌اند و در رتبه چهارم قرار گرفته‌اند. این موضوع نشان از استقبال خوب از فروش آنلاین طلا و زیورآلات بوده که تا اواخر سال گذشته امکان فروش قانونی آن‌ها وجود نداشت. نکته جالب توجه میزان صفر بودن خدمات تخفیف و حراجی آنلاین است.

در این میان فروشگاه بزرگ با تخصیص 26.4 درصد از پروانه‌های کسب بیشترین جواز را در فصل پاییز در این دسته کسب کرده است. پس از آن نیز فروشگاه محصولات دیجیتال و لوازم برقی با 21.7 درصد قرار دارد.

طبق این گزارش، حدود 41 درصد از کل پروانه‌ کسب صادر شده از طرف اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از نوع حقوقی بوده و 59 درصد از پروانه‌ کسب صادر شده نیز از نوع حقیقی هستند.

همچنین از میان 649 پروانه کسب صادر شده، تنها 90 فقره برای خانم‌ها بوده است و 86 درصد از کل پروانه‌ها برای آقایان صادر شده است. این نسبت طی یک سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی نشده است و به نظر می‌رسد خانم‌ها تمایلی به راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی ندارند.

گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

بخش جدید گزارش اتحادیه به تعداد کل کلیک برروی نماد اتحادیه اختصاص دارد. کسب‌وکارهای دارای مجوز ملزم به قرار دادن لوگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در وبسایت خود هستند. طبق آمار منتشر شده تا کنون یک میلیون و 913هزار و 145 کلیک روی نماد اتحادیه صورت گرفته است که 22 درصد این رقم به نیمه اول امسال اختصاص دارد. افزایش کلیک روی نماد اتحادیه می‌تواند به منزله توجه بیشتر مخاطبین به کسب‌وکارهایی باشد که از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اقدام به دریافت پروانه کسب کرده‌اند.

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از سال 98 بخش بازرسی آنلاین را به قسمت نظارتی خود افزوده و کارشناسان بازرسی اتحادیه با توجه به چک لیست قونین صنفی، از کسب‌وکارهای عضو و دارای پروانه کسب به صورت سه ماهه و آنلاین بازرسی می‌کنند. در صورت احراز تخلف نیز از سوی کسب‌وکار اقدامات قانونی لازم اعمال می شود.

طبق گزارش منتشر شده، در نیمه اول امسال، 3هزار و 340 فقره بازرسی صورت گرفته است که 64درصد آن‌ها موفق بوده است.

گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

خریداران، مصرف‌کنندگان و بازرسان می‌توانند شکایت یا گزارش خود را در مورد تخلفات کسب‌وکارهای اینترنتی به اتحادیه ارسال کنند. اتحادیه هم طبق قانون موظف است حداکثر ظرف 10 روز شکایت یا گزارش تخلف دریافتی را مورد بررسی قرار دهد و در صورت احراز تخلف یا اعتراض شاکی، پرونده را به سازمان تعزیرات حکومتی تسلیم کند. این سازمان و ادارات تابعه موظفند حداکثر ظرف 2 هفته در جلسه ای با دعوت از شاکی و متشاکی به پرونده رسیدگی و حکم صادر کنند.

براساس این گزارش، در 6 ماهه نخست امسال 4891 فقره شکایت توسط اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مورد بررسی قرار گرفته است که 70 درصد از شکایات ثبت شده در پنل اتحادیه، به اعضای اتحادیه اختصاص داشته و نزدیک به 8 درصد از شکایات بررسی شده نیز از سمت مرکز توسعه تجارت الکترونیک، سازمان صنعت، معدن، تجارت استان تهران و اتاق اصناف ایران بوده است.

گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

میزان پراکندگی دلایل شکایت نشان می‌دهد بیشترین عامل مربوط به عدم تحویل به موقع کالا یا ارائه خدمت است که 28 درصد از شکایات را به خود اختصاص داده است. عدم تامین کالا یا ارائه خدمت و تقلب نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند و روی هم رفته نزدیک به 60 درصد از علت شکایات را شامل می‌شوند.

طبق گزارش اتحادیه، 80 درصد این شکایات مختومه شدند که یا تخلف فرد صنفی احراز نشده یا شاکی پرونده انصراف داده است. همچنین 66 شکایت باطل شده و 455 شکایت نیز تکلیفشان در این گزارش مشخص نشده است.

گزارش کامل اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • رایا پروژه
    رایا پروژه | ۳۰ آبان ۱۴۰۰

    بسیار عالی ..مطالب خوبی بود .. رایا پروژه

مطالب پیشنهادی