ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

درمان جدید RNA سیستم ایمنی بدن را در مبارزه با ویروس کرونا تقویت می‌کند

محققان دانشکده پزشکی ییل موفق به تولید درمان RNA جدیدی برای کووید-۱۹ شده‌اند که سیستم دفاعی بدن را تحریک و در همان مراحل اولیه آلودگی، مبارزه با ویروس کرونا را آغاز می‌کند. این روش در ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

محققان دانشکده پزشکی ییل موفق به تولید درمان RNA جدیدی برای کووید-۱۹ شده‌اند که سیستم دفاعی بدن را تحریک و در همان مراحل اولیه آلودگی، مبارزه با ویروس کرونا را آغاز می‌کند. این روش در مراحل پیش‌بالینی آزمایش‌های حیوانی توانسته ویروس را به‌طور کامل حتی از بدن موشی که نقص ایمنی داشته پاک کند.

بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در Journal of Experimental Medicine منتشر شده، محققان یک مولکول RNA مرکب به نام SLR14 ساخته‌اند که عناصر ژنتیکی SARS-CoV-2 را شبیه‌سازی می‌کند و موجب فعال‌سازی گیرنده‌هایی می‌شود که اینترفرون‌های نوع ۱ را می‌سازند. اینترفرون همان ماده‌ای است که در زمان ورود ویروس به سلول‌ها تولید می‌شود. اگر مقدار این ماده کم باشد، بدن با نمونه‌های حاد کووید-۱۹ مواجه می‌شود.

پژوهشگران در طول آزمایش‌های حیوانی نشان داده‌اند که اگر یک دوز از SLR14 قبل از ابتلا به ویروس یا به فاصله کوتاهی پس از ابتلا به بیماران تزریق شود، بیماری به مراحل حاد یا مرگ نمی‌رسد. این مولکول در برابر همه گونه‌های کرونا از جمله گونه دلتا اثر دارد.

محققان این روش را روی یک موش با مشکل نقص ایمنی هم آزمایش کرده‌اند. نتیجه این بود که سیستم ایمنی حیوان توانست ویروس را به‌طور کامل از بین ببرد. «آکیکو ایواساکی»، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید یافته‌های آن‌ها شگفت‌آور و خارق‌العاده بوده است. این روش درمانی به‌خصوص می‌تواند به کمک افراد دارای نقص ایمنی بیاید که بدنشان قادر به تولید سطح مطلوبی از پادتن یا سلول T نیست.

ایواساکی متذکر شده که این روش درمانی بسیار ارزان‌تر و آسان‌تر از روش‌های پیچیده‌ای مثل استفاده از پادتن مونوکلونال است. البته هنوز باید تحقیقات بیشتری به‌ویژه در مراحل کارآزمایی بالینی انسانی انجام شود تا بتوانیم از درمان RNA برای مقابله با ویروس کرونا استفاده کنیم. این پژوهش‌ها به ما کمک خواهند کرد تا با اطلاعات بیشتری برای رویارویی با ویروس‌های جدیدی که ممکن است در آینده ظهور پیدا کنند، آماده شویم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی