ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نوشیدن چای و قهوه ریسک سکته مغزی و زوال عقل را کمتر می‌کند

براساس نتایج مطالعه انجام شده در بریتانیا، نوشیدن منظم چای و قهوه می‌تواند به کاهش نرخ ابتلا به زوال عقل و سکته در افراد با سن بالا کمک کند. مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که نوشیدن ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

براساس نتایج مطالعه انجام شده در بریتانیا، نوشیدن منظم چای و قهوه می‌تواند به کاهش نرخ ابتلا به زوال عقل و سکته در افراد با سن بالا کمک کند.

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که نوشیدن چای و قهوه می‌تواند به مغز کمک کند تا در بالاترین حد توانمندی خود فعالیت کند. در این مطالعه که روی داوطلبان در بریتانیا انجام شد، مشخص شد که افرادی با سن بالاتر که به طور مرتب چای یا قهوه می‌نوشند کمتر دچار زوال عقل و سکته می‌شوند.

این مطالعه که در دوره‌ای ۱۱ ساله انجام شد، نمی‌تواند علت این اتفاق را توضیح دهد، با این حال نشان داد که این نوشیدنی‌های دمی می‌تواند تاثیر مثبتی روی سلامت ما داشته باشد. زوال عقل در واقع از دست دادن تدریجی عملکرد شناختی مغز است که خطر ابتلا به آن با افزایش سن نیز افزایش می‌یابد و همچنان درمانی برای آن وجود ندارد. علاوه بر این، می‌تواند در آینده نیز مشکلات بزرگتری در سلامت فرد ایجاد کند.

سکته در مواقعی رخ می‌دهد که جریان خون در مغز دچار اختلال می‌شود. سالانه حدود ۱۰ درصد مرگ و میر در جهان به دلیل سکته اتفاق می‌افتد. با این حال، کسانی هم که از سکته نجات پیدا می‌کنند درگیر بسیاری از عوارض دیگر مثل زوال عقل می‌شوند. بنابراین، هر راه حل و روش درمانی که بتواند از ایجاد این اختلالات در بدن جلوگیری کند، می‌تواند برگ برنده‌ای باشد.

چای نوشیدنی است که مدت‌هاست به عنوان یک نوشیدنی سالم در نظر گرفته می‌شود، اما تاکنون انتقادات بیشتری به قهوه وارد شده است. اخیرا مشخص شد که قهوه نوشیدنی ناسالمی نیست و حتی می‌تواند به سلامتمان کمک کند.

مطالعات اخیر نشان دادند که نوشیدن مرتب قهوه می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان‌های خاص و مرگ زودهنگام را کاهش دهد. این مطالعه جدید هم نشان داد که نوشیدن قهوه و چای می‌تواند خطر سکته و زوال عقل را کاهش دهد. محققان چینی در این مطالعه با داده‌های UK Biobank از اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، سلامت ۳۶۶ هزار نفر از داوطلبان بین ۵۰ تا ۷۴ سال بی هیچ سابقه سکته یا زوال عقل را بررسی کردند.

از داوطلبان در ابتدای این مطالعه پرسیدند که به طور میانگین چقدر قهوه یا چای می‌نوشند. در آخر این مطالعه، حدود ۵ هزار مورد زوال عقل و ۱۰ هزار مورد سکته یافت شد. کسانی که به طور میانگین در روز دو تا سه فنجان قهوه و یا سه تا پنج فنجان چای و یا ترکیبی از چهار تا شش فنجان قهوه و چای می‌نوشیدند در معرض خطر کمتری قرار داشتند. آن‌ها در مقایسه با کسانی که این نوشیدنی‌ها را مصرف نمی‌کردند، ۲۸ درصد خطر زوال عقل کمتر و ۳۲ درصد خطر سکته کمتر تجربه کردند.

مطالعات دیگر هم رابطه‌ای بین نوشیدن چای و قهوه و خطر کمتر زوال عقل و سکته نشان دادند. اما نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف متوسط این نوشیدنی‌ها به خطر کمتر ابتلا به این اختلالات منجر می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی