ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

آیا غول بعدی دنیای فناوری از میان استارتاپ‌های حوزه رمزارز متولد می‌شود؟

بازار رمزارزها در ماه‌های اخیر رونق زیادی پیدا کرده و استارتاپ‌ها و شرکت‌های زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند. یکی از این صرافی‌ها، FTX نام دارد که با وجود عمر کم، رشد بالایی را تجربه ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

بازار رمزارزها در ماه‌های اخیر رونق زیادی پیدا کرده و استارتاپ‌ها و شرکت‌های زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند. یکی از این صرافی‌ها، FTX نام دارد که با وجود عمر کم، رشد بالایی را تجربه کرده. مدیرعامل این صرافی، «سام بنکمن فرید» می‌گوید که اگر خوش‌شانس باشد، شاید روزی تنها ۴ ساعت و آن هم در کنار میز کارش بخوابد. این موضوع نشان می‌دهد که بازار رمزارزها تعطیلی ندارد و فعالان این حوزه بطور شبانه‌روزی کار می‌کنند، اما آیا روزی فرا می‌رسد که صرافی‌ها و شرکت‌های فعال در این زمینه در کنار غول‌های دنیای فناوری مانند اپل و مایکروسافت قرار بگیرند یا اینکه چنین موضوعی در حد رویا باقی می‌ماند؟

کار مداوم و بی‌خوابی نشان‌دهنده این موضوع است که بازار رمزارزها تعطیلی ندارد، اما بی‌خوابی مدیرعامل FTX موضوع دیگری را هم انعکاس می‌دهد: رشد و پیشرفت سرسام‌آور این صرافی در ۲ سال فعالیتش در بازار.

سام بنکمن فرید

ماه گذشته این صرافی سرمایه ۴۲۰ میلیون دلاری جذب کرد تا ارزش آن به ۲۵ میلیارد دلار برسد، البته تنها ۳ ماه پیش سرمایه‌گذاران ارزش آن را ۱۸ میلیارد دلار اعلام کرده بودند. شرکت‌های زیادی در این صرافی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که شامل «BlackRock»، بزرگترین شرکت مدیریت دارایی جهان و یک شرکت کانادایی ۱۷۰ میلیارد دلاری به نام «OTPP» می‌شود.

افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در دنیای رمزارز

جذب سرمایه توسط FTX نشان‌دهنده روند افزایشی تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های حوزه رمزارز است؛ مخصوصا استارتاپ‌هایی که روی توسعه ابزارها برای ساخت آینده مبتنی بر بلاک‌چین کار می‌کنند. این استارتاپ‌ها در ۹ ماه اول ۲۰۲۱ موفق به جذب سرمایه ۱۵ میلیارد دلاری شده‌اند که ۵ برابر کل سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود.

در فصل سوم ۲۰۲۱ شاهد تبدیل شدن ‍۱۲ استارتاپ حوزه رمزارز به یونیکورن بودیم، این استارتاپ‌ها ارزشی بیش از ۱ میلیارد دلار دارند. این میزان یونیکورن در ۳ ماه یک رکورد برای دنیای رمزارزها به حساب می‌آید.

یکی از دلایل افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه مربوط به افزایش تقاضا برای پول‌های دیجیتال از سوی خرده‌فروشی‌ها می‌شود. همین موضوع توانسته منجر به افزایش حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه و پشتیبانی از کیف پول‌های رمزارز و صرافی‌ها شود. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که در آینده قوانین شفاف‌تر می‌شوند و همچنین موسسات این حوزه را جدی‌تر می‌گیرند.

جدا از این موارد، افزایش قیمت رمزارزها هم یکی از دلایل افزایش جذابیت این بازار به حساب می‌آید. طی چند ماه گذشته رمزارزهای مطرح مانند بیت کوین و اتریوم چندین بار رکوردشکنی کرده‌اند و قیمت بیت کوین تا یک قدیمی ۷۰ هزار دلار هم افزایش پیدا کرد.

علاوه بر این، مرزهای صنعت رمزارزها در حال گسترش است. استارتاپ‌های بلاک‌چین سرویس‌های جدیدی را در زمینه مالی ارائه می‌دهند و همچنین شاهد مالکیت دیجیتال یا همان NFT هم هستیم. علاوه بر این، رمزارزها به بازی‌ها هم راه پیدا کرده‌اند و برخی از آن‌ها به عنوان مشوق به گیمرها رمزارز می‌دهند. ارزش معاملات NFTها در سال جاری میلادی رشد چشمگیری را تجربه کرد و از ۳۱ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰، تا به اینجای ۲۰۲۱ ارزشی بیش از ۲ میلیارد دلار داشته است و بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه فعالیت دارند.

حضور شرکت‌های مالی موفق در بازار رمزارزها

سرمایه‌گذاران جدیدی وارد این بازار شده‌اند و البته صرافی‌ها و کمپانی‌های موفق این حوزه هم در حال سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های کوچکتر هستند. برای مثال کوین‌بیس در فصل گذشته ۲۴ قرارداد در این حوزه ثبت کرده و چند هفته پیش هم FTX و شرکت‌های دیگر از بودجه ۱۰۰ میلیون دلار برای این بازار خبر دادند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری غول‌پیکر مانند «اندریسن هوروویتز» که جزو پشتیبان‌های مالی اولیه فیسبوک و اسکایپ بودند و همچنین شرکت ژاپنی بزرگ «سافت‌بانک»، در فصل گذشته ۶ قرارداد در حوزه رمزارزها ثبت کردند. چنین سرمایه‌گذاری‌هایی باعث شد در ۱۵ دوره سرمایه‌گذاری در ۹ ماه گذشته، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب شود.

آینده‌ای نامعلوم

با وجود تمام این موارد، به گفته برخی تحلیلگران و فعالان بازار، وضعیت کنونی کمی مشابه حباب دات‌کام در دهه ۹۰ میلادی است؛ زمانی که سرمایه‌گذاران به دنبال شکل‌دهی اصول اقتصاد وب بودند. حالا استارتاپ‌های حوزه رمزارزها در حال جذب سرمایه سنگین هستند و با دوره «بیت‌کام» روبه‌رو هستیم. سرمایه‌گذاری در قاره‌های مختلف رو به افزایش است و به میلیاردها دلار می‌رسد.

در حال حاضر نمی‌دانیم که چنین سرمایه‌گذاری‌هایی که نتیجه‌ای خواهند داشت و آیا موفقیتی مانند غول‌های فناوری در انتظار استارتاپ‌های حوزه رمزارز خواهد بود یا خیر. البته میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه هنوز چشمگیر نیست، هرچند نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

در این میان برخی ارزش‌گذاری‌ها خنده‌دار به نظر می‌رسند. برای مثال در سپتامبر سال جاری میلادی بازی ویدیویی «Sorare» که یک بازی فوتبال روی بلاک‌چین است، موفق به جذب سرمایه ۶۸۰ میلیون دلاری شد که ارزش آن را به ۴.۲ میلیارد دلار رساند؛ یعنی بیشتر از بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه.

این موضوع نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاران علاقه زیادی به حضور در این بازار دارند، اما مسلما تمام آن‌ها برنده از میدان خارج نمی‌شوند و شماری از آن‌ها سرمایه‌شان را از دست خواهند داد. با این حال، آینده نامعلوم است و هنوز نمی‌دانیم ارزش شرکت‌های حوزه رمزارز تا کجا افزایش پیدا می‌کند، اما شاید روزی یک صرافی رمزارز در کنار بزرگانی مانند اپل و مایکروسافت قرار بگیرد.

نظر شما چیست؟ آیا در آینده باید منتظر شرکت‌های فعال در حوزه رمزارز با ارزش بازار تریلیون دلاری باشیم یا اینکه با رویایی روبه‌رو هستیم که هیچ‌وقت به واقعیت تبدیل نمی‌شود؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی