ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف سلول‌های جدید در قلب که ضربان را تنظیم می‌کنند

محققان نوع جدیدی از سلول‌ها را درون قلب کشف کردند. این سلول‌ها که به نام nexus glia ثبت شدند، به تنظیم ضربان و ریتم قلب کمک می‌کنند و کشف آن می‌تواند به درک بهتر بعضی ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱ آذر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

محققان نوع جدیدی از سلول‌ها را درون قلب کشف کردند. این سلول‌ها که به نام nexus glia ثبت شدند، به تنظیم ضربان و ریتم قلب کمک می‌کنند و کشف آن می‌تواند به درک بهتر بعضی بیماری‌های قلبی منجر شود.

سلول‌های گلیال قبلا در مغز و سیستم عصبی بدن یافت شدند و ساختار عصب‌ها را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، می‌توان این سلول‌ها را در اعضای بزرگ بدن پیدا کرد که سیستم عصبی محیطی به آن‌ها متصل می‌شود. اما تاکنون هیچ سلولی از این نوع در قلب پیدا نشده بود. همین باعث شد تا محققان دانشگاه نوتردام تحقیقی پیرامون آن‌ها در قلب انجام دهند.

سا

این محققان قلب گورخر ماهی را بررسی کردند و سلول‌هایی پیدا کردند که شبیه به آستروسیت‌ها، سلول گلیالی که در مغز یافت می‌شود، بودند. بررسی‌های بیشتر نشان داد که این سلول‌های جدید در قلب موش و انسان هم وجود دارند. این سلول‌ها که محققان nexus glia نامگذاری کردند، در مجرای خروجی قلب، جایی که خون از آن خارج می‌شود و به تمام بدن می‌رود، وجود دارند.

در این مطالعات مشخص شد که سلول‌های nexus glia نقشی اساسی در تنظیم ضربان و ریتم قلب ایفا می‌کنند. زمانی که محققان این سلول‌ها را از قلب حیوانات جدا کردند، ضربان آن‌ها افزایش یافت. محققان با مهندسی ژنتیکی توانستند حیواناتی به وجود آورند که این سلول‌ها در قلبشان رشد نکند و زمانی که آن‌ها را بررسی کردند، متوجه شدند که ضربان قلبشان نامنظم است.

این گروه معتقدند که با این کشف جدید می‌توان به فهم بیشتری از بیماری‌های خاص قلبی رسید. بعضی از این بیماری‌ها باعث ایجاد ضربان قلب نامنظم و یا تند در فرد می‌شود. بسیاری از نقص‌های قلبی مادرزادی در مجرای خروجی قلب قرار دارند و حالا می‌دانیم که سلول‌های nexus glia در آنجا قرار دارند. با این حال، محققان می‌گویند که هنوز برای اینکه علت این بیماری‌ها را مرتبط با سلول‌های گلیایی بدانیم بسیار زود است، اما مطالعات بعدی می‌توانند به درک بیشتر آن‌ها کمک کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی