ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قرارداد انحصاری کوالکام و مایکروسافت، علت عدم توسعه تراشه‌های رقیب برای ویندوز ARM

کوالکام تاکنون از طریق یک قرارداد انحصاری با مایکروسافت تنها سازنده چیپست‌های مخصوص ویندوز روی آرم بود، ولی حالا منابع آگاه می‌گویند این قرارداد به‌زودی پایان می‌رسد و سایر شرکت‌ها مثل مدیاتک این فرصت را ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

کوالکام تاکنون از طریق یک قرارداد انحصاری با مایکروسافت تنها سازنده چیپست‌های مخصوص ویندوز روی آرم بود، ولی حالا منابع آگاه می‌گویند این قرارداد به‌زودی پایان می‌رسد و سایر شرکت‌ها مثل مدیاتک این فرصت را پیدا می‌کنند تا برای نسخه آرم ویندوز چیپست بسازند.

مایکروسافت و کوالکام با همکاری یکدیگر استفاده از تراشه‌های آرم برای ویندوز را ممکن کردند و همین اتفاق موجب شد کوالکام بتواند به‌صورت انحصاری بازار چیپست‌های ویندوز آرم را تصاحب کند. در حال حاضر دقیقا مشخص نیست که این قرارداد انحصاری چه زمانی منقضی می‌شود، ولی پر واضح است که همین قرارداد موجب جلوگیری از رقابت سایر تراشه‌سازان در بازار چیپست‌های ویندوز آرم شده بود.

سامسونگ احتمالا یکی از شرکت‌هایی خواهد بود که شانس خود را با چیپست‌های اگزینوس امتحان می‌کند. این کمپانی با کمک AMD به قدرت گرافیکی بالایی دست پیدا کرده و حالا می‌تواند اعتماد به نفس کافی برای ورود به این فضا را داشته باشد. از سوی دیگر، مک‌های اپل سیلیکون برای اجرای ویندوز ۱۱ به‌صورت رسمی تحت پشتیبانی مایکروسافت قرار ندارند. حالا این شرایط هم می‌تواند تغییر کند.

کوالکام همواره رابطه مستحکمی با مایکروسافت داشته و حتی در عصر گوشی‌های ویندوز فون فقط محصولات اسنپدراگون را روی این دستگاه‌ها می‌دیدیم. حالا با توجه به دو رویداد Executive Summit مدیاتک و Investor Day کوالکام می‌توانیم با اطمینان بگوییم که سازندگان تراشه‌های آرم معتقدند دوره همکاری مایکروسافت و اینتل به پایان رسیده و حرکت به سمت معماری آرم اجتناب‌ناپذیر است. البته کوالکام به لطف این قرارداد کمی جلوتر از رقبا خواهد بود.

مایکروسافت و کوالکام اولین بار پروژه ویندوز آرم را در سال ۲۰۱۶ معرفی کردند. این اتفاق از آن جهت اهمیت داشت که برخلاف ویندوز RT می‌توانست اپلیکیشن‌های x86 را شبیه‌سازی کند. کمی بعدتر اولین محصولات حاصل از این همکاری به بازار آمدند. مایکروسافت از آن زمان شبیه‌سازهای x64 و ARM64EC را به ویندوز ۱۱ اضافه کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی