ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اعلام آخرین مهلت اعتبار وکالت‌نامه‌های منقضی شده برای نقل و انتقال خودرو

در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و عدم فعالیت مراکز تعویض پلاک در چند هفته ابتدایی بسیاری از افراد به عقد قرارداد های خرید و فروش خودرو بر مبنای وکالتنامه روی آورده بودند و ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۵

در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و عدم فعالیت مراکز تعویض پلاک در چند هفته ابتدایی بسیاری از افراد به عقد قرارداد های خرید و فروش خودرو بر مبنای وکالتنامه روی آورده بودند و حالا این مساله مشکلات حقوقی فراوانی را ایجاد کرده است. افراد تصور می‌کنند که با اخذ وکالت بلاعزل در فروش، مالک ملک شده‌اند، اما این یک تصور اشتباه است و وکالت در فروش هیچ حق مالکیتی برای طرف مقابل ایجاد نمی‌کند.

اعلام آخرین مهلت اعتبار وکالت‌نامه‌های منقضی شده برای نقل و انتقال خودرو [به روز رسانی] - آذر ماه 1400

رییس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا اعلام کرد:

آخرین مهلت استفاده از وکالتنامه‌های منقضی شده به دلیل تعطیلی‌های کرونایی تا پایان آذرماه امسال است.

اعتبار وکالت‌نامه‌های منقضی شده خودرو ۴۰ روز افزایش یافت [به روز رسانی] - اردیبهشت ماه 99

با توجه به گفته های رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اعتبار وکالت‌نامه‌های منقضی شده ۴۰ روز افزایش یافت.

سردار سید کمال هادیانفر در این خصوص توضیح داد: «با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشورمان، تصمیماتی در کمیته مقابله با ویروس کرونا گرفته شد که براساس آن ۴۰ روز به اعتبار وکالت نامه های منقضی شده افزوده شد.»

گفته می شود این مصوبه شامل حال افرادی که در سال گذشته وکالت نامه خود را دریافت کرده و افرادی که امسال نسبت به دریافت وکالت نامه اقدام کرده اند می شود.

به عبارت دیگر اگر شما در سال گذشته یا امسال وکالت نامه خودرو در اختیار داشتید اما این وکالت نامه با تعطیلی مراکز راهور، منقضی شده اکنون ۴۰ روز به اعتبار وکالت‌نامه شما افزوده شده و شما می توانید به تمامی مراکز تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو در کشور مراجعه کنید.

مکاتبه پلیس با ستاد ملی مبارزه با کرونا درخصوص وکالت نامه‌ها [به روز رسانی] - اردیبهشت ماه 99

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا گفت: «موضوع اعتبار و مدت زمان محدود وکالتنامه ها را به ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده‌‌ایم، امیدواریم تصمیم خوبی گرفته شود.»

سرهنگ عین‌الله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا با اعلام خبر مذکور  اظهار کرد: «در بحث وکالتنامه ها پلیس با ستاد ملی مبارزه با کرونا مکاتبه کرده و امیدواریم به زودی این مسائل در ستاد مطرح و تصمیم‌گیری شود؛ چرا که زمان وکالتنامه ها محدود بوده و اعتبار آنها در روز های پایانی است.»

سرهنگ جهانی افزود: «با توجه به اینکه در ستاد ملی مبارزه با کرونا رئیس‌جمهور و نمایندگان قوه قضائیه حضور دارند، امیدواریم تصمیم خوبی در این خصوص گرفته شود.»

وکالتنامه

وی گفت: «پلیس راهنمایی از سه سال پیش به مردم اعلام کرد که وکالتی خرید و فروش نکنند. اگر ماشین را به فرد دیگری بفروشیم و فرد مورد نظر با پلاک تردد، تخلف، جرم یا جنایتی کند؛ فروشنده ماشین پاسخگوست؛ زیرا پلاک آن وسیله نقلیه، پلاک خود فرد است.»

در سامانه‌ای که مرتبط با خرید و فروش است، فردی که به صورت رسمی و قانونی صاحب خودرو است، مسئولیت قانونی داشته و مسئول هر اتفاقی است.

معاون اجتماعی راهور ناجا تصریح کرد: «حتی قبل از شیوع بیماری ویروس کرونا و تعطیلی مراکز تعویض پلاک به مردم ابلاغ کردیم که وکالتی خرید و فروش نکنند و اگر وکالتنامه ‌ای تنظیم شد، حتما مدت اعتبار آن حداقل سه ماهه تنظیم شود اما متاسفانه برخی از فروشندگان و خریداران این موضوع را رعایت نکردند.»

گفتنی است که برمبنای قوانین فعلی، تعویض پلاک در مراکز مخصوص این کار (که در سال 99 به شکل زوج و فرد انجام می شود) اجباری بوده و در نهایت نیز تنظیم سند در دفترخانه های رسمی توصیه می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی