ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بحران در ماموریت‌های فضایی: حتی موشک‌ها هم نمی‌توانند از دست کرونا فرار کنند

همه گیری ویروس کووید-19 می‌تواند اختلالاتی را در پرتاب و توسعه ماهواره‌های فضایی، اعزام مریخ نوردان و ماموریت‌های بین سیاره ای به وجود بیاورد. کمپانی مشهور SpaceX  نسبت به رقبای خود در زمینه هوا فضا، ...

بشری خردنیا
نوشته شده توسط بشری خردنیا | ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

همه گیری ویروس کووید-19 می‌تواند اختلالاتی را در پرتاب و توسعه ماهواره‌های فضایی، اعزام مریخ نوردان و ماموریت‌های بین سیاره ای به وجود بیاورد. کمپانی مشهور SpaceX  نسبت به رقبای خود در زمینه هوا فضا، شهرت خود را در ساخت و پرتاب موشک سریع‌تر از رقبای خود به دست آورده است، تا حدی که وجود بیماری همه‌گیر و حتی تعطیلی‌های پیاپی هم نتوانست او را از تحقق اهداف خود بازدارد. بنابراین کمی غافلگیر کننده بود که مدیر عامل اسپیس ایکس، گوین شاتول، از وقوع احتمالی یکی از پرتاب‌های شگفت‌انگیز این شرکت خبر داد. این پشتکار برای این شرکت مزایای زیادی خواهد داشت.

به دلیل پاندمی ویروس کووید-19 بسیاری از شرکت‌ها تحقیقات خود را متوقف کردند زیرا اکسیژن به میزان کافی در جهان در دسترس نبود. اما در این بین شرکت SpaceX دست به کار جالبی زد. این شرکت اکسیژن مایع را با نفت سفید که سوخت موشک‌های این شرکت است مخلوط می‌کند و پس این ترکیب را با متان مایع که برای سیستم بعدی فضاپیمای در حال توسعه استارشیپ قابل استفاده است، ادغام می‌کند.

در اواخر ماه اوت در سمپوزیوم سالانه فضایی در کلرادو اسپرینگز، شاتول درباره کمبود اکسیژن مایع چنین عنوان کرد:« به طور قطع امسال تحت تأثیر کمبود اکسیژن مایع برای پرتاب‌های خود قرار خواهیم گرفت.»

انتقال اکسیژن برای امداد به بیماران مبتلا به کووید نیز با پرتاب برنامه ریزی شده ماهواره لندست 9 تداخل ایجاد کرده بود، این ماهواره حاصل تلاش مشترک ناسا و سازمان زمین شناسی ایالات متحده بود. در 27 سپتامبر، پس از 11 روز تأخیر، ماهواره که بر روی موشک اطلس 5 از سازمان فضایی ایالت متحده  نصب شده بود از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا به سمت فضا پرتاب شد.

بیشتر تاخیرها ناشی از ناتوانی سازمان در به دست آوردن نیتروژن مایع کافی بود، زیرا تامین کنندگان ایرگاس اکسیژن مایع خود را برای مصارف مهم‌تر به بیمارستان‌ها می‌رساندند تا تلفات و مرگ و میر تا حد زیادی کاهش پیدا کند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای انجام آزمایشات و مراحل نهایی پرتاب این نیتروژن به نیتروژن گازی تبدیل خواهد شد.

کمبود اکسیژن تنها مشکل حل نشدنی در صدر زنجیره تامین است که خدماتی همچون پرتاب ماهواره‌ها و بسیاری امور از صنایع دیگر را مختل کرده است. کمبود تراشه کامپیوتری، ناشی از تعطیلی مراکز تولید در چین، کره جنوبی و تایوان، مهم‌ترین مسئله‌ای بود که نه تنها صنعت هوافضا بلکه طیف وسیعی از محصولات مانند خودرو و شیشه را برای مصرف کنندگان تحت تاثیر قرار می‌داد.

این تاثیر پذیری شامل مشاغل و دولت‌ها نیز می‌شد. به عنوان مثال، در سمپوزیوم فضایی، شاتول گفت که کاهش تراشه‌ها باعث شده تا اسپیس ایکس توسعه ترمینال کاربری جدید برای سیستم پهن باند ماهواره‌ای استارلینک را به تأخیر بیندازد.

اسپیس ایکس  و سازمان ائتلاف پرواز و راه اندازی تنها نهادهای هوافضا نیستند که احساس بازنشستگی و از کار افتادگی می‌کنند. به گفته استفان فوربز، مدیر برنامه بلک‌جک، برنامه بلک‌جکاز سمت آژانس پروژه تحقیقاتی پیشرفته دفاعی، برای نشان دادن یک شبکه ارتباطی جدید برای ارتش در مدار زمین طراحی شده است. این برنامه ممکن است به دلیل کمبود ریزتراشه‌ها و دیگر قطعات الکترونیکی در سال 2022 راه اندازی نشود. فوربز عنوان کرد که تلاش برای یافتن خازن‌ها و موارد دیگری از این قبیل بیشتر از چیزی است که انتظار داشتیم. ما سعی می‌کنیم اطمینان پیدا کنیم که می‌توانیم قطعات مورد نیاز خود را پیدا کنیم.

از سمت دیگر، افتتاحیه پرواز موشک به کمک سازمان ائتلاف پرواز و راه اندازی که برای امسال برنامه ریزی شده بود، تا سال 2022 به تأخیر افتاد. این تاخیر به این دلیل است که جامعه هدف آن، یعنی فناوری Astrobotic که در پیتسبورگ مستقر شده است، بتواند در بحران کمبود وسایل الکترونیکی کار خود را ادامه دهد. این کمبود در وسایل الکترونیکی باعث متوقف شدن مأموریت فرود پرگررین شده است.

جان تورنتون، مدیر عامل Astrobotic درباره پاندمی چنین گفت که این ویروس توانسته است ضررهای زیادی را به زنجیره تامین در چنین مسائلی وارد کند. ما فقط بهترین کاری را که از دستمان بر می‌آید را انجام می‌دهیم. این شرکت در حال توسعه یک برنامه پرتاب جدید است که به زودی انجام خواهد شد. این پروازهای شامل یک سری فرود برای پروازهای تجاری به ماه است. اولین ماموریت بخشی از برنامه خدمات تجاری ناسا در ماه است و شامل محموله‌های آژانس‌های فضایی مکزیک و آلمان و همچنین چندین مشتری تجاری دیگر است.

مقامات سازمان ائتلاف پرواز و راه اندازی  اظهار کرد که در اوایل همه‌گیری کرونا، این شرکت تا آنجا که ممکن بود اجزای خود را ذخیره کرده است تا بتواند کمبودهای احتمالی را که مستقیماً بر تولید و راه اندازی موشک‌های آن تأثیر می‌گذارد، برطرف کند. این شرکت دارای تراشه های نیمه رسانای به میزان کافی برای دوام کار تا چند ماه آینده است و می‌گوید که امیدوار است تحویل‌ها قبل از اتمام منابع ذخیره شده از سر گرفته شود.

مسائل مربوط به زنجیره تامین که بر صنعت فضا تأثیر می‌گذارد ، به تدریج نمود پیدا می‌کنند؛ زیرا مدتی طولانی است که این بیماری همه گیر توانسته است میزان ذخایر منابع که برای چند ماه تخمین زده شده بودند را تمام کند و علاوه بر ان بیش از چیزی که تصور می‌شد به درازا کشیده شده است. علیرغم وجود ویروس کرونا، 114 پرتاب مداری در سال 2020 انجام شد که 104 مورد از آن‌ها موفقیت‌آمیز بود. این رقم بیشترین تعداد پرتاب مداری در جهان از سال 1990 تا سال 2018 است. این ماموریت‌ها شامل دو پرواز فضایی انسان به وسیله SpaceX بود که اولین پرواز از ایالات متحده از پایان برنامه شاتل فضایی در سال 2011 به شمار می‌رفت.

با این حال، با کاهش ذخایر و کمبود مواد اولیه (و همچنین نیروی کار)، آثار مخرب ویروس کرونا شدیدتر می‌شود.

این در حالی است که ذخیره کردن و این امور به مشکلات فوری زنجیره تامین  کمک نمی‌کند. در این شرایط وزارت دفاع اعلام کرده است که اقداماتی را برای کاهش کمبود ریزتراشه های آینده، چه ناشی از همه گیری یا برخی بلایای جهانی دیگر، انجام می‌دهد. در 23 آگوست، آژانس قراردادی را به اینتل اعطا کرد تا از اولین مرحله پروژه برای راه اندازی مجدد ظرفیت طولانی مدت برای تولید تراشه‌های تجاری در ایالات متحده استفاده کند.

اینتل قصد دارد که با بسیاری از شرکت‌ها برای تولید ترانشه‌های تجاری همکاری کند تا محصولی جدید را ارائه بدهد. این محصول نمونه اولیه میکروالکترونیک سریع برای مقاصد تجاری شرکت‌های مختلف است. نمونه اولیه به عنوان جایزه در پی اعلام شرکت اینتل در ماه مارس در نظر گرفته شده است. این قطعه میکروالکترونیک در آن هنگام  مبنی بر سرمایه گذاری حداکثر 20 میلیارد دلاری برای ساخت دو کارخانه تولید چیپ‌های رایانه‌ای در آریزونا بکه کارشان خدمت به بازارهای ایالات متحده و اروپا بود در نظر گرفته شده است.

مقامات کاخ سفید در اعلامیه‌ای درباره انتشار گزارش ژوئن 2021 در مورد زنجیره تأمین چنین نوشتند:« همه‌گیری کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن نشان داد که ضعف‌های ساختاری در زنجیره تامین داخلی و بین‌المللی، امنیت اقتصادی و ملی آمریکا را تهدید می‌کند.» مسائل زنجیره تامین و تولید ایالات متحده در

کنگره در حال گذراندن روند بررسی قانونی است که قرار است بودجه لازم برای سایر پروژه‌های تولید میکروالکترونیک ایالات متحده را تأمین ‌کند.

در تاریخ ۲۷ سپتامبر، اریک ایانسون، مدیر برنامه اکتشافات مریخ ناسا، خطاب به گروه تجزیه و تحلیل برنامه کاوش مریخ و کمیته مستقل مشاوره علمی گفت: «مانند همه چیزهایی که در زندگی تجربه می‌کنیم، همه چیز دردوران کرونا سخت‌تر از دوران‌های خارج از کرونا است.»

 ما در حال مشاهده همه چیز در تمام ماموریت‌های ناسا هستیم. برخی بیشتر از دیگران تحت تأثیر قرار می‌گیرند. گاهی اوقات مسائل و مشکلات فقط مربوط به زنجیره تامین است؛ زیرا چیزهایی مربوط به این زنجیره است برای موارد مهم دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و فقط محدود به ماموریت‌های فضایی ما نمی‌شود.

«تا زمانی که بیماری همه‌گیر کرونا تحت کنترل کامل نباشد، من فکر می‌کنم که ما همچنان شاهد تأثیرات آن بر روند علم خواهیم بود.»

اریک اینسون، مدیر برنامه اکتشافات ناسا

ایانسون افزود:« ما امروز تأثیرات ویروس بر زندگی مردم را بهتر از زمان شروع این بیماری مدیریت می‌کنیم.» من انتظار دارم که ما همچنان در حال انجام بهتر این کارها باشیم زیرا باید در دوران وقوع این بیماری روند کاری خود را به صورتی عادی ادامه بدهیم درست است که ویروس کرونا تاثیرات خود را بر زندگی مردم اعمال کرده است اما ما باید بتوانیم در این شرایط سخت هم به تحقیقات خود ادامه بدهیم و مسیر پیشرفت را هموار کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی