ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

طرفداران فوتبال ۳۵۰ میلیون دلار برای خرید توکن‌های هواداری هزینه کرده‌اند

گزارشی تازه می‌گوید طرفداران فوتبال در پنج لیگ معتبر اروپایی حدود ۳۵۰ میلیون دلار برای خرید توکن هواداری باشگاه‌های محبوب خود هزینه کرده‌اند تا در تصمیم‌گیری‌ها نقش پیدا کنند. ولی در واقعیت این توکن‌ها موجب ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۷

گزارشی تازه می‌گوید طرفداران فوتبال در پنج لیگ معتبر اروپایی حدود ۳۵۰ میلیون دلار برای خرید توکن هواداری باشگاه‌های محبوب خود هزینه کرده‌اند تا در تصمیم‌گیری‌ها نقش پیدا کنند. ولی در واقعیت این توکن‌ها موجب افزایش چشمگیر اثرگذاری طرفداران در تصمیمات باشگاه‌ها نشده است.

خبرگزاری بی‌بی‌سی در گزارش جدیدی دریافته که طرفداران باشگاه‌های فوتبال هزینه زیادی را صرف خرید توکن‌های هواداری کرده‌اند و شیب رشد برخی از این توکن‌ها حتی از بیت‌کوین بالاتر بوده است. هدف اصلی عرضه این توکن‌ها افزایش دسترسی به باشگاه یا بهره‌مندی از مزایایی مثل تخفیف دائمی در فروشگاه‌های باشگاه، حق رای در انتخاب آهنگ‌هایی که بعد از گل پخش می‌شود، اعمال نظر در طراحی اتوبوس تیم، حضور در قرعه‌کشی یادبودهای خاص باشگاه و غیره است.

بزرگ‌ترین مرجع فروش توکن‌های هواداری در حال حاضر وب‌سایت Socios است که توکن باشگاه‌های بزرگی مثل بارسلونا، پاری سن ژرمن، یوونتوس، میلان و منچستر سیتی را می‌فروشد. حتی تیم ملی ایتالیا هم قرار است توکنی عرضه کند که در این سایت فروخته خواهد شد. با این حال، مشخص نیست که این توکن با تعهد به چه وعده‌هایی عرضه می‌شود.

وب‌سایت Socios

ریسک سرمایه‌گذاری در توکن‌های هواداری فوتبال

هواداران برای خرید توکن در این پلتفرم باید پول خود را به رمزارز Chiliz تبدیل کرده و بعد توکن باشگاه مورد علاقه خود را خریداری کنند. با این حال، طرفداران باید توجه داشته باشند که سرمایه‌گذاری در این توکن‌ها بسیار پرریسک است چون این دارایی‌های دیجیتالی نوسان زیادی دارند.

برای مثال، بسیاری از توکن‌های هواداری Socios از زمان عرضه بخش عمده قیمت خود را از دست داده‌اند. قیمت توکن منچستر سیتی انگلیس و لاتزیو ایتالیا به ترتیب ۵۰ و ۷۰ درصد افت داشته است. در حالی که برخی توکن‌ها مثل توکن اینتر میلان ایتالیا و ترابزون‌اسپور ترکیه از زمان عرضه رشدی بالاتر از بیت‌کوین را تجربه کرده‌اند.

نمودار قیمت توکن منچستر سیتی
نمودار قیمت توکن منچستر سیتی

یکی از مشکلات اصلی این توکن‌ها این است که بخش عمده آن‌ها در اختیار باشگاه قرار دارد، پس قیمت واقعی یا نوسانات بازار به درستی مشخص نمی‌شود. بی‌بی‌سی می‌گوید ۱۳ باشگاه برتر Socios در مجموع ۱.۹ میلیارد دلار توکن دارند اما طرفداران فقط ۳۶۷ میلیون دلار از این توکن‌ها را در دست گرفته‌اند. این عدم توازن باعث شده سرمایه‌گذاری روی این توکن‌ها کار بسیار سختی باشد.

توکن‌های هواداری فقط محدود به باشگاه‌های فوتبال نیست در رشته‌های دیگری مثل فرمول ۱، فوتبال آمریکایی، UFC و حتی گیمینگ وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی