ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وزیر ارتباطات هفته پژوهش
فناوری ایران

وزیر ارتباطات: به دنبال مسدودسازی فضای مجازی نیستیم

وزیر ارتباطات تاکید کرد به‌هیچ وجه به دنبال مسدودسازی و محدودیت فضای مجازی نیستند و نگاه‌های تنگ‌نظرانه به این حوزه ندارند. او معتقد است تنها راه نجات کشور، استفاده از فناوری اطلاعات است. «عیسی زارع‌پور» ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۵

وزیر ارتباطات تاکید کرد به‌هیچ وجه به دنبال مسدودسازی و محدودیت فضای مجازی نیستند و نگاه‌های تنگ‌نظرانه به این حوزه ندارند. او معتقد است تنها راه نجات کشور، استفاده از فناوری اطلاعات است.

«عیسی زارع‌پور» در جشنواره پژوهش و فناوری که با حضور وزیر نیرو، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم و تحقیقات، در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، درباره برنامه چهار سال آینده وزارت ارتباطات گفت:

«یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما رشد صنعت فضایی کشور است و شاهد اتفاقات خوبی در آینده خواهیم بود. در حوزه ارتباطات ما به دنبال استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات برای حل مشکلات کشور هستیم. اکنون فناوری اطلاعات تمام زندگی بشر را دربرگرفته و آن را متحول کرده است و حکمرانی در این فضا اتفاق می‌افتد.»

وی با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم استفاده حداکثری از فناوری است، تاکید کرد به‌هیچ وجه به دنبال مسدودسازی و محدودیت فضای مجازی نیستند و نگاه‌های تنگ‌نظرانه به این حوزه ندارند.

وزیر ارتباطات اعتقاد دارد تنها راه نجات کشور، استفاده از فناوری و خصوصا فناوری اطلاعات است که می‌تواند همه بخش‌ها را متحول کند: «ما ظرفیت‌های زیادی در این حوزه داریم که با حضور جوانان می‌توانیم آن را افزایش دهیم.»

بال‌های شبکه ملی اطلاعات

او راهبرد اصلی وزارت ارتباطات را شبکه ملی اطلاعات بیان کرد و گفت:

«این شبکه دارای دو بال اصلی است؛ بال نخست آن ایجاد یک شبکه پرسرعت مبتنی بر فیبرنوری در همه کشور است که فیبر نوری را تا در منازل مردم ببریم. تحقق این هدف نیاز به عزم ملی دارد. در این بخش ما برای بومی‌سازی تجهیزات دست یاری به سمت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان دراز می‌کنیم.»

زارع‌پور اعتقاد دارد با توجه به تحریم‌هایی که وجود داشته، در دو سال اخیر اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورده است: «دوستان تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کردند و بسیاری از محصولات پیشرفته مثل صنعت ماهواره بومی شده است و قابلیت رقابت با کشورهای دیگر را دارد. البته در برخی حوزه‌ها ما نیاز به بومی‌سازی داریم که دانشگاه‌ها و شرکت‌ها می‌توانند به ما کمک کنند.»

وی با بیان اینکه بال دیگر شبکه ملی اطلاعات، «خدمات» است، گفت:

«در نظر داریم در سه حوزه، خدماتی را برای مردم فراهم کنیم. مورد اول تحقق پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک خواهیم بود تا به واسطه آن تمام خدمات الکترونیک ارائه شده از سوی دولت با یک بار احراز هویت در دسترس مردم قرار بگیرد. حوزه دیگر خدمات عمومی کشور مانند حمل و نقل و خرید و فروش اینترنتی است که آن نیز باید با یکبار احراز هویت در دسترس مردم باشد.»

به گفته وزیر ارتباطات گام بعدی، ارائه خدمات پایه شبکه مانند ایجاد پیام‌رسان و موتور جستجو است که باید در قالب اپراتورهای خدمات‌رسان مانند اپراتورهای ارتباطی به مردم خدمت‌رسانی کنند. مورد دیگر نیز امنیت شبکه است که پاشنه آشیل تمام حوزه فناوری است که در این زمینه نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور وجود دارد. در هر سه حوزه، دانشگاه می‌تواند نقش کلیدی ایفا کند.

زارع‌پور مدیریت آذری جهرمی را تحسین کرد

زارع‌پور در ادامه سخنان خود به مدیریت وزیر ارتباطات سابق اشاره کرد و گفت:

«من در گذشته قبل از اینکه وارد وزارت ارتباطات شوم، نسبت به بسیاری از مسائل انتقاد داشتم اما زمانی که وارد شدم، دیدم واقعا فرد قبلی که جای من نشسته بود، به بهترین شکل ممکن برخی از موضوعات را مدیریت کرده است.»

وزیر ارتباطات معتقد است شاید اگر وی در آن وضعیت زمانی قرار داشت، شاید می‌توانست 20 درصد تصمیم بهتری بگیرد. زارع‌پور موضوعات پژوهشی را نیز به همین صورت دانست و اظهار داشت زمانی که در محیطی قرار داشته باشی که ارتباطی با حوزه اجرا ندارد، باید کاری انجام داد که در نهایت تبدیل به یک کتابچه در کتابخانه می‌شود.

از نظر وی پژوهشی برای مملکت گره‌گشاست که به دنبال خود خلق ثروت، فناوری و اشتغال داشته باشد و نیاز روز مملکت را رفع کند.

انتقاد از وضعیت پژوشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات با اشاره به پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارت ارتباطات از وضعیت آن انتقاد کرد و اظهار داشت پژوهشگران این پژوهشگاه به جای حل مسائل وزارت ارتباطات، به دنبال مقاله و ارتقا خود هستند: «از نظر من این یک آسیب جدی است که باید آن را حل کرد.»

به گفته وی، مشکلات بودجه‌ای این پژوهشگاه باعث شده تا به دنبال کارهای پروژه‌ای باشد:

«با این وضعیت نمی‌توان کار را اداره کرد، اعتقاد من این است که پژوهشگاه، دانشگاه و جامعه نخبگانی باید پیشران حل مشکلات و مسائل کشور باشند. برای حل این مساله رئیس پژوهشکده ارتباطات را به عنوان عضو غیر موظف هیئت مدیره شرکت زیرساخت منصوب کردم تا مشکلات زیرساختی کشور را از پژوهشگاه به زیرساخت برده و آن را حل کند. در غیر این صورت داشتن پژوهشگاه به چه درد می خورد؟»

زارع پور تاکید دارد پژوهشگاه بایستی به مدیر اجرایی ایده‌های خلاقانه بدهد: «اگر ما در حوزه فناوری اطلاعات یک دیده‌بان شبانه‌روزی نداشته باشیم، از اتفاقات این حوزه جا می‌مانیم.»

او همچنین به بازدید از مرکز ماهواره دانشگاه علم و صنعت اشاره و ابراز امیدواری کرد زودی اتفاقات خوبی را در این حوزه شاهد باشیم:

«از نزدیک می‌بینیم که در این زمینه کار پژوهشی صورت گرفته و نیازهای مهم کشور در حوزه پیشرفته و به روز صنعت فضایی، نیز مرتفع شده است و اکنون به نقاط غرور آفرینی رسیده‌ایم و پیشرفت در صنعت فضایی جزو بهترین مسائلی است که به آن دست پیدا کرده‌ایم.»

زارع‌پور با اشاره به بازدید اخیر وزیر ارتباطات از حوزه فضایی کشور، گفت: «رئیس جمهوری نیز پس از 10 سال، بازدید مفصلی از حوزه فضایی کشور داشتند و گفتند «سر ریز فناوری‌های فضایی باید در حوزه‌های دیگر وارد شود». این حرف بسیار مهمی است.»

وزیر ارتباطات در پایان تاکید کرد تا زمانی که ارتباط سازمانی بین دانشگاه و صنعت شکل نگیرد مشکلات سر جای خود باقی خواهند ماند. از همین روی ابراز امیدواری کرد روزی برسد که دانشگاهیان وارد دستگاه‌ها شوند و جنس مشکلات را از نزدیک ببینند زیرا از دور نسخه پیچیدن مشکلات را حل نمی‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ashki68748@gmail.com
    ashki68748@gmail.com | ۲۴ آذر ۱۴۰۰

    اول اینکه مسولین کشور هر وقت یچیزی رو تکذیب کردن یعنی دقیقا همون کار رو میخوان بکنن. دوم اینکه شمات همین الان هم کلا کارتون فقط مسدود کردنه و جز این چیزی بلد نیستین . اگه چین بهتون تجهیزات نمیداد همین کار هم ازتون برنمیومد

  • avvvvab
    avvvvab | ۲۳ آذر ۱۴۰۰

    مگر بازه که نخواهی ببندیش؟!
    من از این ترنت یک یوتیوب را کاربرم
    آنهم متأسفانه برای بعضیها سمّ مُهلکه
    نه چون جفنگیاتش زیاده، بخاطر اندک خوبی که دارد
    ساعتی پیش برنامه‌ای ولایی را با فیلترشکن می‌دیدم
    با اینکه کیفیت پخش را روی حداقل (144 کیلو) گذاشته‌ام
    با شونصد بار قطع و وصل و هرزگردی مرورگر از دماغم در آمد
    اگر این بستن نیست پس مسدودسازی چیست؟
    آری، قطع کامل اینترنت جهانی در راه است
    اللهم عجل لولیک الفرج

مطالب پیشنهادی