ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استارتاپ استودیو تافردا آغاز به کار کرد: به دنبال حل مشکلات صنعت خودرو با کمک استارتاپ‌ها

مدیر استارتاپ استودیو تافردا اعلام کرد به عنوان یک شرکت نوآور و طی همکاری با گروه عظام به دنبال حل مشکلات صنعت خودرو و قطعات آن هستند. همچنین آن‌ها نیم نگاهی به صنعت گردشگری و ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۶

مدیر استارتاپ استودیو تافردا اعلام کرد به عنوان یک شرکت نوآور و طی همکاری با گروه عظام به دنبال حل مشکلات صنعت خودرو و قطعات آن هستند. همچنین آن‌ها نیم نگاهی به صنعت گردشگری و فین‌تک داشته و استارتاپ‌های فعال در این حوزه‌ها را جذب و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

شرکت تدبیر انتخاب فردا (تافردا) در تیرماه 1400 به عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه گروه سرمایه‌گذاری عظام شروع به کار کرد. عظام یکی از برندهای مطرح حوزه قطعات خودرو است که تصمیم گرفته است به عنوان یک شرکت صنعتی پیشرو، قدم در حوزه اکوسیستم استارتاپی بگذارد.

چرایی حضور عظام در این اکوسیستم، حوزه فعالیت استارتاپ استودیو تا فردا و رویدادی که این مجموعه به زودی با عنوان استارتاپ تیک‌آف برگزار می‌کند موضوعاتی است که ما را بر آن داشت تا با «مهدی فریمانی»، مدیر استارتاپ استودیو تافردا گفتگویی داشته باشیم.

گستره فعالیت تافردا: از صنعت خودرو تا فین‌تک

به گفته فریمانی، تدبیر انتخاب فردا مدل استارتاپ استودیو را برای فعالیت خود برگزیده است. در استارتاپ استودیوها به طور مداوم ایده‌ای تعریف شده، بر روی ایده کار می‌شود و به کمک منابع در دسترس تبدیل به استارتاپ می‌شود.

استارتاپ استودیو تا فردا شامل استودیو شتابدهی و استودیو ساخت و توسعه محصول است. فریمانی در پاسخ به سوال دیجیاتو که گستره فعالیت این مجموعه تا چه حوزه‌هایی است، گفت:

«صنعت خودرو، گردشگری و فین‌تک حوزه‌های فعالیت ما هستند. با توجه به رابطه نزدیک با مجموعه عظام در بحث سرمایه‌گذاری و همکاری‌های استراتژیک، دو حوزه خودرو و گردشگری که عظام در آن‌ها فعالیت می‌کند به عنوان حوزه‌های کلیدی ما محسوب شده و حوزه فین‌تک را نیز با توجه به اینکه زیرساخت بسیاری از حوزه‌هاست، برگزیدیم. در این بحث نیز بلاکچین و کریپتو، ولث‌تک (فناوری‌های مدیریت ثروت) و پی‌تک را در نظر داریم.»

او با بیان اینکه طی 5 ماه فعالیت خود استارتاپ‌های بسیاری را ارزیابی کرده‌اند اعلام کرد از بین موارد بررسی شده، با یک استارتاپ به مرحله تنظیم قرارداد رسیده‌اند: «این استارتاپ در حوزه گردشگری و جذب مسافران از کشورهای عرب زبان فعالیت می‌کند. همچنین دو استارتاپ دیگر در حوزه خودرو و گردشگری را مد نظر قرار داده‌ایم.»

مدیر استارتاپ استودیو تافردا با اشاره به برنامه‌های حمایتی‌شان به دیجیاتو گفت:

«برنامه حمایتی ما در استودیوی شتابدهی تا سقف 2 میلیارد تومان است و روی استارتاپ‌هایی که در مرحله کشت ایده یا همان بذری (سید استیج) بوده و حائز شرایط مورد نظر ما هستند، سرمایه‌گذاری می‌کنیم.»

او با تاکید بر اینکه روش سرمایه‌گذاری آن‌ها خطرپذیر نبوده و مدل استارتاپ استودیو است به دیجیاتو گفت در کنار بحث مالی، یک سری خدمات و سرویس‌هایی را نیز به استارتاپ‌ها ارائه خواهند کرد.

در تلاش برای همگام‌سازی صنایع با اکوسیستم استارتاپی

عدم تمایل سرمایه‌گذارهای سنتی به حضور در صنعت اکوسیستم استارتاپی را می‌توان یکی از پاشنه آشیل‌های فعلی این حوزه دانست. اما چه شد که عظام به عنوان یکی از برندهای شناخته شده در صنعت خودرو، تصمیم به فعالیت در اکوسیستم استارتاپی گرفت؟

فریمانی در پاسخ به این سوال دیجیاتو به اهمیت خدمات آنلاین و حوزه تکنولوژی در این سال‌ها اشاره کرد و گفت: «بحث خدمات دیجیتال و پس از فروش در حوزه خودرو یکی از موضوعاتی که مردم با آن بسیار در ارتباط بوده و در زمینه‌های زنجیره تامین قطعات، تعمیرگاه‌ها و ... ضعف‌های جدی وجود دارد.»

به گفته وی این نکته از دید سرمایه‌گذاران مالی عظام مغفول نمانده است. از همین روی شرکت تدبیر انتخاب فردا به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سرمایه‌گذاری عظام شروع به کار کرده است.

مدیر استارتاپ استودیو تافردا با تاکید بر اینکه فعالیت آن‌ها مستقل بوده به دیجیاتو گفت: «استقلال، چابکی و سرعت عمل در اکوسیستم استارتاپی حرف اول را می‌زند از همین روی تا فردا به صورت مستقل فعالیت می‌کند. اگرچه همکاری‌های نزدیکی با گروه عظام داریم.»

گروه عظام

او ابراز امیدواری کرد تا آنها بتوانند به عنوان یک شرکت نوآور علاوه بر اینکه استارتاپ‌های جدیدی برای حل مشکلات در این حوزه‌ها راه اندازی می‌کنند، شرکت عظام را از زاویه نوآوری در زمینه تولید و بهبود شبکه توزیع قطعات فعال‌تر کنند.

فریمانی اعتقاد دارد آشناسازی صنایع سنتی و زیرساختی کشور با ظرفیت‌های استارتاپی هم به این صنایع در سوددهی و بهبود عملکرد کمک کرده و هم برای رفع مشکلات مردم کارساز است:

«صنایع بزرگ دیر یا زود بایستی با اکوسیستم استارتاپی و بازار روز دنیا همگام شود. ما نیز در تلاش هستیم تا این فرایند را تسریع کنیم.»

برگزاری رویداد استارتاپ تیک‌آف

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، استودیو توسعه محصول یکی دیگر از بخش‌های فعالیتی استودیو تافردا است. از همین روی این مجموعه با هدف ترویج توسعه استارتاپ‌های فعال در حوزه خودرو و جذب تیم‌های مستعد و توانمند، رویداد نوآوری با عنوان «استارتاپ تیک‌آف» برگزار خواهد کرد. مدیر تافردا در این باره به دیجیاتو گفت:

«ایده‌های متعددی با کمک تیم محتوا در حال آماده سازی هستند. این رویداد نیز به عنوان یکی از قدم‌های اول ما در این حوزه است. رویداد استارتاپ تیک‌آف با رویکرد بوت کمپ طراحی راهکار است. تمرکز آن نیز طراحی محصولات دیجیتال برای رفع مشکلات مرتبط با بازار خرید، فروش و خدمات پس از فروش خودرو است.»

به گفته فریمانی، آن‌ها تلاش کرده‌اند تا تجربه‌ای کاملا آنلاین را برای شرکت‌کنندگان رقم بزنند: «ما مشکلات و اطلاعات حوزه خرید، فروش و توزیع قطعات خودرو و خدمات پس از فروش آن را با کمک متخصصان این حوزه و گروه عظام جمع‌آوری و به شرکت کنندگان اعلام می‌کنیم. 10 تیم 5 نفره به صورت آنلاین حدود 12 ساعت در 2 روز فعالیت کرده و ابتدا راهکارشان را مشخص و در روز دوم، آن را به داوران ارائه می‌کنند.»

رویداد استارتاپ تیک‌آف در روزهای 8 و 9 دی ماه با ظرفیت محدود برگزار خواهد شد. علاقمندان نیز پس از ثبت‌نام اولیه غربالگری خواهند شد. تیم‌سازی میان شرکت‌کنندگان نیز بر اساس توزیع متعادل افراد و تخصص‌ها توسط تیم برگزار کننده انجام خواهد گرفت. 

او در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا محدودیت جغرافیایی برای شرکت در این رویداد وجود دارد یا خیر اظهار داشت با توجه به برگزاری آنلاین این رویداد هیچ محدودیتی وجود نداشته و افراد از سراسر کشور یا حتی خارج از ایران می‌توانند در این رویداد شرکت کنند:

«سعی کرده‌ایم افراد متخصص در خارج از کشور که علاقمند به این حوزه هستند را متقاعد و جذب کنیم تا بتوانیم بار دانشی رویداد را افزایش دهیم.»

قرار است طی این رویداد شرکت کننده‌ها نخست با ارائه مشکلات بازار خودرو توسط متخصصین با تجربه این حوزه شناخت بیشتری نسبت به ابعاد و اهمیت مشکلات موجود پیدا می‌کنند. در ادامه اعضای تیم‌ها با فرآیند دیزاین اسپرینت آشنا خواهند شد و در طول روز اول و روز دوم  با همراهی تسهیلگران متخصص طراحی محصول، خروجی‌های مورد نظر چالش را طبق استانداردهای ارائه شده تهیه می‌کنند. این خروجی‌ها شامل پیچ‌دک، پروتوتایپ محصول و ویدئوی ارائه محصول است.

در نهایت و در انتهای روز دوم رویداد، تیم‌ها ویدیوهای ارائه خود را برای داوری ارسال خواهند کرد و پس از اجرای فرآیند داوری مشارکتی، سه تیم برتر این چالش انتخاب خواهند شد.

آنطور که مدیر تافردا به دیجیاتو گفت داوران نیز در یک فرآیند آنلاین، راهکارها را داوری کرده و امتیاز می‌دهند. در نهایت نیز 40 میلیون تومان جایزه نقدی به برندگان اعطا شده و تافردا به سرمایه‌گذاری 200 میلیون تومانی در مرحله سید روی استارتاپ‌های منتخب متعهد می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی