ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

قبل از دایناسورها، هزارپایانی به اندازه درخت کریسمس روی زمین زندگی می‌کردند

دانشمندان در شمال انگلستان، فسیلی از یک هزارپا خزنده عظیم‌الجثه بدون سر کشف کرده‌اند که به اندازه یک بازیکن حرفه‌ای بسکتبال است. همچنین به عقیده محققان، این موجودات میلیون‌ها سال قبل از دایناسورها روی زمین ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

دانشمندان در شمال انگلستان، فسیلی از یک هزارپا خزنده عظیم‌الجثه بدون سر کشف کرده‌اند که به اندازه یک بازیکن حرفه‌ای بسکتبال است. همچنین به عقیده محققان، این موجودات میلیون‌ها سال قبل از دایناسورها روی زمین حضور داشته‌اند.

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی این تیم تحقیقاتی، نسخه واقعی این هزارپا در زمان حیات خود تا ۲.۶ متر طول و حدود ۵۰ کیلوگرم وزن داشته است. با این حال فسیل کشف شده تنها ۷۵ سانتی متر از بدن او را تشکیل می‌دهد.

کشف هزارپا غول پیکر ماقبل تاریخ

هزارپا

«نیل دیویس» از دپارتمان علوم زمین دانشگاه کمبریج و نویسنده اصلی این پژوهش در بیانیه‌ای گفت:

پیدا کردن فسیل یکی هزارپا غول‌پیکر بسیار نادر است، زیرا بدن آن‌ها پس از مرگ تکه تکه می‌شود، بنابراین این احتمال وجود دارد که فسیل ما یک سخت پوست پوست‌اندازی شده باشد که هنگام رشد موجود رها شده است. ما هنوز سر این فسیل را پیدا نکرده‌ایم، بنابراین اطلاع کامل از آن دشوار است.

تیم تحقیقاتی در یافته‌های خود عنوان کردند که چنین هزارپاهای غول پیکری که «بندپهلو» یا Arthropleura نامیده می‌شوند، حدود ۳۷۶ میلیون سال پیش در طول دوره کربنیفر زمین وجود داشته‌اند. به بیان ساده، دانشمندان عنوان می‌کنند که این موجودات حدود ۱۰۰ میلیون سال قبل از دایناسورها روی زمین حضور داشته‌اند و احتمالا به دلیل تغییرات آب و هوایی یا شکار شدن پس از ظهور خزندگان منقرض شده‌اند.

در ادامه گزارش عنوان شده، موجودی که فسیل آن توسط دانشمندان کشف شده به قدری بزرگ است که با کنار زدن هیولای باستانی دیگری تحت عنوان عقرب غول پیکر، مقام اول فهرست بزرگترین بی مهرگان تمام دوران را کسب کرده است.

دیویس در ادامه توضیح می‌دهد:

در حالی که هنوز به طور قطع مشخص نیست آن‌ها چه می‌خورده‌اند، در آن زمان دانه‌های مغذی زیادی در بستر برگ‌ها وجود داشته و حتی این احتمال وجود دارد که آن‌ها شکارچیانی بوده‌اند که سایر بی مهرگان و حتی مهره داران کوچک مانند دوزیستان تغذیه می‌کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • مسّعود چارچارِ
    مسّعود چارچارِ | ۱۸ دی ۱۴۰۰

    این موجود سیاه ز پیشرف و تکامل موجوداتی است چون خفاش و در غارهای تاریک زندگی می‌کنند، این دم تقریبا به دو متر می‌رسد و خود آن موجود بیش ز دو متر باشد و چو انسان بر دو پا راه می‌رود و دو دست دارد پوستی بر کمر و دم سخت و سری کشیده چون خُفاش و گوشتخوار و مُردِار خوار هستند و تعدادشان در زمین بسیار زیاد شده است،و این ها همان قوم (اجوج و ماجوج) هستند و (ذولقرنین)(دوقرن ین) طور سین ین، ام»ین امین (س هفت س) طو سی سالگی ذوالقرنین گنج زیر پایش را یافت کهف،(کیان همایونی هما فاطمیون فارس زبان) امّ لقاب می ناب جام هخامنش داریوش صور اسرا ف ین و اسرا ف یل است، که رستاخیز است، و بی می ناب (بی صوت) هلاکند همه ز آجوج و ماجوج انسان خوار

  • مسّعود چارچارِ
    مسّعود چارچارِ | ۱۸ دی ۱۴۰۰

    سلام علیکم،هو هم ها هم می دان امّ، علم ب سی دارم و سگند قلّم که الم را ستون کرده امّ، ادامهء ای چیزی که اسمش را گذاشتند هزار پا کجاست، این دُم بوده و جدا شده،

مطالب پیشنهادی