ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلسکوپ جیمز وب مراحل ابتدایی گشایش سپر خورشیدی را با موفقیت پشت سر گذاشت

ناسا پس از گذشت ۴ روز از زمان پرتاب و طی مسافت ۵۱۵ هزار کیلومتری می‌گوید تلسکوپ فضایی جیمز وب به آرامی از حالت فشرده خارج می‌شود. یکی از این مراحل باز کردن سپر خورشیدی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

ناسا پس از گذشت ۴ روز از زمان پرتاب و طی مسافت ۵۱۵ هزار کیلومتری می‌گوید تلسکوپ فضایی جیمز وب به آرامی از حالت فشرده خارج می‌شود. یکی از این مراحل باز کردن سپر خورشیدی تلسکوپ است که ظاهرا دو مرحله ابتدایی آن با موفقیت پشت سر گذاشته شده‌اند.

باز کردن سپر خورشیدی تلسکوپ جیمز وب که ابعاد آن به اندازه یک زمین تنیس است، کار آسانی نیست و اگر موفق نباشد، آینده کل پروژه را در معرض خطر قرار می‌دهد. ولی خوشبختانه ناسا اعلام کرده که دو مرحله اولیه پیاده‌سازی سپر خورشیدی با موفقیت پشت سر گذاشته شده‌اند. این دو مرحله دیروز انجام و طی آن پالت سپر خورشیدی جلو و عقب تلسکوپ باز شد. این پالت پس از گشایش کامل پنج لایه سپر خورشیدی جیمز وب را نگه می‌دارد.

سپر خورشیدی تلسکوپ جیمز وب هنوز کاملا باز نشده است

ناسا در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «[تلسکوپ جیمز] وب حالا پس از پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز پالت‌های یکپارچه جلو و عقب دارد به شکلی که در نهایت درنظر داریم نزدیک می‌شود.» این سازمان که در پروژه جیمز وب با سازمان فضایی اروپا و کانادا همکاری داشته، عملیات گشایش پالت جلویی را ساعت ۲۱:۵۰ دیشب به وقت تهران انجام داد و بعد در ساعت ۰۳:۵۵ بامداد پالت عقبی را باز کرد.

اگرچه باز کردن هر پالت حدود ۲۰ دقیقه طول کشید، اما فرآیند آماده‌سازی این عملیات ساعت‌ها زمان لازم داشت. تیم پشتیبانی ابتدا دمای سازه را اندازه‌گیری و موقعیت تلسکوپ را به گونه‌ای تنظیم کردند که دمای مطلوب حاصل شود. در ادامه سیستم گرمایشی برای قطعات کلیدی فعال شد و بعد از انجام پیکربندی‌های الکترونیکی و نرم‌افزاری، پالت‌ها در موقعیت قرار گرفتند.

ناسا می‌گوید هنوز باید گام‌های بیشتری برداشته شود تا سپر خورشیدی جیمز وب به بهره‌برداری کامل برسد. پیش‌بینی شده که این فرآیند در تاریخ ۱۲ دی ماه تکمیل شود. سپس نوبت به گشایش آینه‌های طلایی تلسکوپ می‌رسد که مرحله بسیار حساس و نفس‌گیری خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی