ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سگ
علمی

نتیجه یک پژوهش : سگ‌ها زبان بومی را از سایر زبان‌های خارجی تشخیص می‌دهند

دانشمندان با اسکن سر سگ‌ها متوجه شدند که این حیوانات تفاوت‌ زبان را تشخیص می‌دهند و هنگامی که صاحبانشان با زبان متفاوتی با آن‌ها صحبت می‌کنند، فعالیت مغز آن‌ها به طرز محسوسی تفاوت پیدا می‌کند. ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

دانشمندان با اسکن سر سگ‌ها متوجه شدند که این حیوانات تفاوت‌ زبان را تشخیص می‌دهند و هنگامی که صاحبانشان با زبان متفاوتی با آن‌ها صحبت می‌کنند، فعالیت مغز آن‌ها به طرز محسوسی تفاوت پیدا می‌کند.

دانشمندانِ رفتار حیوانات در مجارستان، از 18 سگ آموزش دیده کمک گرفتند و آن‌ها را تحت اسکن MRI مغزی قرار دادند. در حالی که بیشتر سگ‌ها با گوش دادن به صحبت‌های مردم مجارستانی بزرگ شده بودند، دو سگ از میان آن‌ها صاحبانی اسپانیایی زبان داشته‌اند. سپس محققان، داستان «شازده کوچولو» را به زبان اسپانیایی و مجارستانی برای سگ‌ها پخش کردند. همچنین نسخه دیگری که شامل ترکیب هر دو زبان بود نیز برای آن‌ها پخش شد.

محققان با انجام این MRI متوجه شدند که مغز سگ‌‌ها هنگام شنیدن داستان‌ها با زبان تازه و جدید در مقایسه با زبان آشنا و بومی دچار تغییرات مختلفی می‌شود. از طرفی دیگر، هنگام شنیدن نسخه ترکیبی هیچ تفاوت عمده‌ای در فعالیت مغزی آن‌ها وجود نداشته است. در مجموع، نتایج پژوهش دانشمندان نشان می‌دهد که این سگ‌ها می‌توانند تفاوت‌های زبانی ظریف بین گفتاری بومی و خارجی را متوجه شوند.

سگ‌های مورد آزمایش قرار گرفته از 3 تا 11 سال سن داشته‌اند و جالب اینکه فعالیت مغزی سگ‌های مسن‌تر و آن‌هایی که پوزه بلندتری دارند، در طول آزمایش‌ها تفاوت بیشتری داشته است. سگ‌های مسن‌تر احتمالا زمان بیشتری را صرف گوش دادن به صاحبان خود کرده‌اند، اما هنوز مشخص نیست چرا سگ‌های پوزه بلندتر دچار چنین تغییراتی شده‌اند. همچنین برخی نژادها، مانند سگ چوپان، به طور ذاتی می‌توانند در این زمینه استعداد بیشتری داشته باشند، زیرا به عنوان حیوانات گله‌ای پرورش یافته‌اند و باید دستورالعمل‌های خود را به خوبی رعایت کنند.

هرچند این مطالعه در مقیاس بسیار کوچکی انجام شده و تفسیر ذهن حیوانات همیشه دشوار است، اما در صورت تایید می‌تواند نشان‌دهنده پیوند تکاملی منحصر به فرد انسان‌ها و سگ‌ها و همچنین تمایل آن‌ها به دریافت تک تک کلمات ما باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۸ دی ۱۴۰۰

    اگر اینقدر که پول خرج این تحقیق های چرت میکردم خرج نحوه آموزش کودکان میکردن دنیا جای بهتری بود

مطالب پیشنهادی