ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش آماری: کاربران توییتر فارسی در مخالفت با اینماد اجباری چه مباحثی را مطرح کردند؟

گزارش‌های آماری از بین ده هزار توییت نشان می‌دهد که کاربران زیادی نسبت به اینماد اجباری واکنش منفی نشان داده‌اند و اوج این موارد به نیمه اول آذر برمی‌گردد. حذف اینماد توسط برخی سایت‌ها و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

گزارش‌های آماری از بین ده هزار توییت نشان می‌دهد که کاربران زیادی نسبت به اینماد اجباری واکنش منفی نشان داده‌اند و اوج این موارد به نیمه اول آذر برمی‌گردد. حذف اینماد توسط برخی سایت‌ها و اشاره به کلاهبرداری‌های انجام شده توسط سایت‌های دارای اینماد و همچنین تبعات الزامی شدن اینماد و سختی‌های دریافت این نماد اعتماد الکترونیکی از جمله مباحثی بوده که بیش از ۲.۵ هزار کاربر توییتری درباره آن صحبت کردند.

موضوع اجباری شدن اینماد طی تقریبا یک سال گذشته از مواردی بوده که همیشه پرداخت یارها و دیگر فعالین کسب و کارهای آنلاین از آن شکایت داشتند. اقدامات مختلفی از سوی فعالین کسب و کارهای آنلاین صورت گرفته و نامه‌های سرگشاده گوناگونی به مراجع مختلف برای جلوگیری از این اقدام ارسال شده است. حجم زیادی از اعتراضات نیز در شبکه اجتماعی توییتر رخ داده که پلتفرم لایف وب به بررسی این واکنش‌ها و میزان آنها داشته است.

در گزارش لایف وب نزدیک به ده هزار توییت مورد بررسی قرار گرفته و توییت بیش از دو هزار و پانصد کاربر تحلیل شده است. بیش از ۷۶.۶ هزار لایک از سوی کاربران توییتری پیرامون پست‌های مخالفت با اینماد اجباری ایجاد شده و از بین حجم این توییت‌ها ۳۷ درصد از آنها تولیدی خود کاربران بودند و ۶۳ درصد نیز ریتوییت دیگر محتواها بودند.

آنطور که لایف وب در گزارش خود آورده بیش از ۶۰ کسب و کار اینماد را از وبسایت خود حذف کردند و این موضوع یکی از مهمترین و بیشترین توییت‌های کاربران درباره این نماد اعتماد الکترونیکی بوده است. موضوعاتی نظیر عدم اعتماد سازی اینماد برای کاربران و اشاره به کلاهبرداری‌های انجام شده توسط برخی سایت‌های دارای اینماد مانند سکه ثامن از دیگر مواردی بوده که کاربران به آن توجه ویژه‌ای داشتند.

کاربران توییتری از تبعات الزامی شدن اینماد نیز صحبت کرده‌اند. آنها باور دارند اینماد اجباری مانع توسعه اقتصاد دیجیتال و خلاقیت و نوآوری در کسب و کارهای می‌شود و همچنین در توییت‌های خود به این مساله اشاره کردند که این موضوع باعث از بین رفتن بسیاری از کسب و کارهای کوچک خواهد شد.

از دیگر مباحثی که کاربران پیرامون آن صحبت کردند مشکلات و سختی‌های دریافت اینماد است، موضوعی که هرچه مسئولین دولتی ادعا دارند آن را خیلی ساده کرده‌اند اما اظهار نظرات مختلف فعالین در شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر نشان می‌دهد که سختی‌های دریافت اینماد کماکان به قوت خود باقی است و لااقل برای عده‌ای این مشکلات وجود دارد.

کاربران در مورد کاهش سرعت لود سایت‌ها به علت استفاده از کد لوگوی اینماد نیز گلایه کردند، موضوعی که چندی پیش خبرساز شد و مشکلاتی برای برخی سایت‌ها نظیر دیجی کالا آفرید و برخی گمانه‌زنی‌ها بر این شد که سایت‌های بیشتری لوگوی اینماد را از صفحه اصلی خود حذف کردند.

بر اساس این گزارش کاربران همچنین اعتقاد دارند که اینماد نتوانسته آن اعتمادسازی لازم را به وجود بیاورد و کاربران هنوز به آن اعتماد کافی ندارد.

بر اساس این گزارش بیشترین حجم محتوا درباره مخالفت با اینماد در ۱۵ تا ۲۵ آذرماه رخ داده و البته پیش از آن موج کوتاهی علیه اینماد اجباری هم در ۲۰ تا ۲۸ تیرماه وجود داشته است. همچنین لایف وب گزارش داده که کمترین دوقطبی را در بین این توییت‌ها مشاهده کرده و عموم نظرات پیرامون مخالفت با اینماد اجباری بوده است.

مخالفت‌های توییتری فعالین پیرو اقدامات اینماد و مرکز تجارت توسعه الکترونیکی همچنان ادامه دارد. چندی پیش در جلسه هم اندیشی که بین فعالین کسب و کارهای آنلاین و مسئولین اینماد در اتاق بازرگانی ایران برگزار شده بود، «مجتبی توانگر» رییس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس از فعالین این حوزه خواست که اعتراضات و انتقادات خود را از فضای توییتر خارج کنند و اقداماتی موثرتر انجام دهند. باید گفت نامه‌های زیادی از سوی نمایندگان مجلس و یا انجمن فین تک و دیگر انجمن‌های مرتبط با تجارت الکترونیکی کشور در مورد اجباری شدن اینماد به نهادهای مختلف نوشته شده ولی تا امروز روند اجباری شدن اینماد متوقف نشده است.

شما نظرتان درباره اینماد و اجباری شدن آن چیست؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی