ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نشست خبری نمایشگاه مجازی کتاب
فناوری ایران

نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب برگزار شد: در تلاش برای تحقق عدالت فرهنگی

رئیس دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب اعتقاد دارد برگزاری مجازی این نمایشگاه، عدالت فرهنگی و عدالت در دسترسی را محقق می‌کند. به گفته وی از 29 دی امکان مراجعه به سایت نمایشگاه و انتخاب کتاب ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۵

رئیس دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب اعتقاد دارد برگزاری مجازی این نمایشگاه، عدالت فرهنگی و عدالت در دسترسی را محقق می‌کند. به گفته وی از 29 دی امکان مراجعه به سایت نمایشگاه و انتخاب کتاب ممکن خواهد شد؛ اما خریداری کتاب از 4 بهمن و همزمان با آغاز نمایشگاه امکان‌پذیر است. همچنین تا کنون 2014 ناشر برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده مجموع رقم یارانه خرید کتاب به نسبت سال گذشته بیش از 3 برابر افزایش یافته است.

نشست خبری «دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران» صبح امروز در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. در این نشست «یاسر احمدوند» معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی رمضانی» رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، «حجت‌اله صیدی» مدیرعامل بانک صادرات ایران و «رمضانعلی سبحانی‌فر» معاون وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران حضور یافته و به تشریح برنامه‌های این رویداد ملی-بین‌المللی پرداختند.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن تا دهم بهمن ماه برقرار خواهد بود.

از تعداد ناشران تا بن‌های توزیع شده برای نمایشگاه مجازی کتاب

رئیس دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب در بخش ابتدایی این نشست به بیان آمارهایی درباره این نمایشگاه پرداخت و گفت:

«تا این لحظه 2014 ناشر برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به سال گذشته حدود 8 درصد افزایش داشته است. همچنین در بخش بین‌الملل این نمایشگاه از 15 کشور دنیا همچون اسپانیا، هند، کشورهای عرب زبان منطقه حاضر شده و نزدیک به 20 هزار عنوان از آثار منتشر شده در این کشورها عرضه خواهد شد. این عدد در سال گذشته نزدیک به 15هزار مورد بوده است.»

او با بیان اینکه زیرساخت‌ها را نسبت به سال گذشته تقویت کرده و توسعه داده‌اند اعلام کرد بیش از 80 مورد از نواقص دوره قبلی نمایشگاه رفع شده است. همچنین جهت بهبود کیفیت خدمات، بخش‌هایی مثل جستجو، دسته‌بندی، زیرموضوعات و … در سایت نمایشگاه ارتقا یافته‌اند: «با وزارت ارتباطات و مرکز ماهر نیز تعاملاتی صورت گرفته تا سامانه‌های ارائه خدمات به مردم تست شوند.»

رئیس دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب

رمضانی در ادامه با بیان اینکه در فاز حمایتی، تعداد و مبلغ بن خرید نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: «دانشجویان و طلاب 250 هزار تومان با سهم مشارکت 100 هزار تومان توسط معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و بانک صادرات و اعضای هیئت علمی 500هزار تومان با سهم مشارکت 250 هزار تومانی این معاونت و بانک می‌توانند بن تخفیف نمایشگاه کتاب را دریافت کنند.»

به گفته وی مخاطبان این نمایشگاه رشد چشمگیری داشته‌اند: «از چهارشنبه هفته گذشته که سامانه خرید بن فعال شده تا ساعت 9 صبح امروز 115هزار و 277 نفر خرید بن تخفیف خود را قطعی کرده‌اند که بیش از پیش‌بینی‌های اولیه ما بوده و امیدواریم اعتبارات تخصیصی افزایش یابد.»

رئیس دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب اعلام کرد از 29 دی ماه سایت این نمایشگاه در دسترس افراد قرار خواهد گرفت تا علاقمندان بتوانند با جستجو در سایت، کتاب‌های مورد علاقه خود را به صفحه شخصی‌شان اضافه کنند تا با آغاز نمایشگاه از سوم بهمن ماه بتوانند خرید خود را قطعی کنند.

او با بیان اینکه هزینه ارسال برای خریداران رایگان است از افراد خواست تا در ثبت آدرس و شماره تلفن خود دقت لازم را داشته باشند.

تحقق عدالت فرهنگی با نمایشگاه مجازی کتاب

رمضانی در ادامه با اشاره به اینکه مساله دسترسی به منابع اطلاعاتی و منشورات کشور دغدغه ناشران و مخاطبان حوزه کتاب است، گفت:

«با برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب، این مهم امکان‌پذیر شده است. با حذف محدودیت زمانی و مکانی، هزینه و زحمات برگزاری نمایشگاه، امکان ارائه خدمت قابل توجهی به مجموعه ناشران و کتاب‌خوان‌های کشور فراهم شده است.»

به گفته او برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب مطالبه ناشران، علاقمندان به این حوزه و همچنین دستگاه‌هایی بوده که به دنبال سیاست‌گذاری برای رونق کتاب‌خوانی بوده‌اند.

نشست خبری نمایشگاه کتاب

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با تاکید بر لزوم تحقق عدالت فرهنگی، یکی از وجوه آن را عدالت در دسترسی دانسته و اعتقاد دارد نمایشگاه مجازی کتاب در این مهم اثرگذار است:

«در دوره گذشته کتاب‌های خریداری شده به بیش از 3 هزار نقطه روستایی ارسال شد و این افراد بدون اینکه متحمل هزینه زیاد و جابه جایی شوند توانستند به کتاب‌های مورد علاقه خود دسترسی پیدا کنند. همچنین برای ناشران کوچک این فرصت فراهم شده تا بدون دغدغه غرفه و جایگیری آن، به عرضه محصولات خود بپردازند.»

به اعتقاد وی حرکت از نشر سنتی و رساندن آثار به دست مردم با استفاده از ابزارهای نوین، اقدامی بود که نمایشگاه مجازی کتاب نقش موثری در فرهنگ‌سازی آن داشته است.

رمضانی با اشاره به ارائه آموزش‌هایی به ناشران جهت تسریع در ارسال بسته‌ها، وعده داد امسال مدت زمان خرید کتاب تا دریافت آن توسط خریدار کاهش یابد. او از ناشران خواست تا در ثبت کتاب‌های خود در سایت سرعت ببخشند.

در تلاش برای کاهش زمان ارسال کتاب

در ادامه این نشست خبری، مدیرعامل شرکت پست ایران اعلام کرد این مجموعه بیش از 7 هزار نیروی موزع داشته که در خدمت ناشران و مردم خواهند بود:

«سال گذشته توزیع یک میلیون و 200 هزار جلد کتاب به 850 هزار آدرس و بیش از 17 هزار نقطه روستایی به طور میانگین 3.5 روز زمان برد که به دنبال کاهش این زمان برای نمایشگاه امسال هستیم. همچنین در استان‌هایی که تراکم ناشرین در آن‌ها بیشتر است شرایط ویژه‌ای مانند ایجاد شعبه ثابت در نظر گرفته‌ایم.»

رمضانی‌فر با تاکید بر اینکه به دنبال چشاندن طعم شیرین فناوری به مردم هستند، گفت: «با تحویل بسته به پست، پیامکی برای خریدار ارسال می‌شود که حاوی کد رهگیری است. افراد می‌توانند از طریق سامانه پست به صورت لحظه‌ای مرسوله خود را رهگیری کنند.»

مدیرعامل شرکت پست

به گفته وی همچنین جهت عدم آسیب به کتاب‌های ابزارهای بهتری را فراهم کرده‌اند.

رمضانی‌فر با بیان اینکه پست ایران با 192 کشور همکاری داشته و نمایندگی در سراسر دنیا دارد اعلام کرد برای ارسال کتاب به مشتریان خارج از کشور محدودیتی نخواهند داشت.

مدیرعامل بانک صادرات ایران نیز با اشاره به همکاری چند ساله این بانک با نمایشگاه کتاب، گفت: «شبکه ما در خدمت نمایشگاه مجازی کتاب خواهد بود و برنامه‌ریزی داریم در صورت دائمی شدن این نمایشگاه، خدمات پرداخت را به خوبی ارائه کنیم.»

صیدی در پاسخ به سوال یک خبرنگار اعلام کرد مجموع رقم بن‌های ارائه شده نسبت به سال گذشته 3 برابر افزایش یافته است.

در تلاش برای بهوبد زنجیره تامین کالاهای فرهنگی

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ با بیان اینکه کتاب موثرترین ابزار و پرمخاطب‌ترین کالای فرهنگی در کشور است، گفت: «زنجیره تامین محصولات فرهنگی نیاز به نوسازی دارد، نمایشگاه کتاب تلاشی است برای بهبود زنجیره تامین کالاهای فرهنگی به خصوص کتاب و امیدواریم قابل تعمیم به سایر محصولات باشد.»

نمایشگاه مجازی کتاب

احمدوند ابراز امیدواری کرد استقبال خوبی از نمایشگاه مجازی کتاب امسال به عمل آمده و شاهد رشد 20 درصدی در شاخص‌های مختلف به نسب سال قبل باشیم.

او با اشاره به داده‌های حاصل از برگزاری نمایشگاه‌ها اعلام کرد مجموعه داده‌کاوی شکل گرفته تا با استفاده از ابزارهای جدید بتوانند آمار را پردازش و نتیجه را در اختیار فعالین این حوزه قرار دهند.

گفتنی است نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از یکم تا دهم بهمن 1399 برگزار شد. خلاصه‌ای از وضعیت و برگزاری این نمایشگاه را می‌توانید در دیجیاتو مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی