ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معرفی بازی Wordle؛ هرآنچه باید درباره پدیده نوظهور دنیای پازل گیم‌ها بدانید

پازل گیم‌ها همیشه یکی از ژانرهای بسیار پرطرفدار در میان بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رفتند؛ اما به لطف همه‌گیری کرونا و خیل عظیم افراد خانه‌‌نشین توانستند محبوبیت خود را دو چندان کنند. البته تکراری شدن ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۲۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

پازل گیم‌ها همیشه یکی از ژانرهای بسیار پرطرفدار در میان بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رفتند؛ اما به لطف همه‌گیری کرونا و خیل عظیم افراد خانه‌‌نشین توانستند محبوبیت خود را دو چندان کنند. البته تکراری شدن سناریوها در چنین بازی‌هایی همیشه از شکایت‌های اصلی گیمرها بوده است؛ به طوری که مخاطبین همیشه تشنه ایده‌های جدید و خلاقانه هستند و از عناوین تازه با رویکرد متفاوت استقبال می‌کنند. بازی Wordle هم در همین زمره قرار می‌گیرد و طی هفته‌های اخیر موفق شده است توجه علاقه‌مندان زیادی را به سوی خود جلب کند؛ اگرچه در قالب اپلیکیشن موبایل عرضه نشده است و کاربران تمام پلتفرم‌ها می‌توانند از طریق مرورگر به آن دسترسی داشته باشند.



داستان شکل‌گیری بازی Wordle

بازی Wordle ثمره خلاقیت «جاش واردل» (Josh Wardle) است؛ یک مهندس نرم افزار و برنامه‌نویس مقیم بروکلین که در گذشته سابقه ساخت بازی‌های ساده مثل Place و The Button را با هدف بررسی مطالعات اجتماعی در پلتفرم مشهور ردیت داشته است. او که از علاقه شدید همکار خود به پازل گیم‌ها مطلع بود؛ تصمیم به توسعه یک بازی حدس کلمه گرفت تا بتواند در کنار همکار خود از آن لذت ببرد. برای انتخاب نام بازی هم از ترکیب اسم خود با شهرت خانوادگی استفاده کرده است که به صورت اتفاقی با موضوع اصلی آن نیز مرتبط است.

بازی Wordle

چندی بعد بازی کوچک مورد اشاره سر از گروه خانوادگی واردل درآورد و توانست نظر اغلب دوستان و آشنایان را به خود معطوف سازد. همین مسئله باعث شد تا فکر انتشار عمومی بازی به ذهن او خطور کند و در آخر تصمیم به عرضه آن در ماه اکتبر سال میلادی گذشته گرفت. در روز اول نوامبر ۲۰۲۱، با سپری شدن چندین روز از انتشار جهانی بازی، تعداد بازیکنان تنها به ۹۰ نفر رسیده بود؛ رقمی که طبق ادعای نشریه نیویورک تایمز، پس از گذشت دو ماه به ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.

گیم پلی بازی Wordle

Wordle یک بازی تحت وب است؛ در نتیجه نیازی به نصب اپلیکیشن برای تجربه آن وجود ندارد و تنها کافیست تا نام آن را در گوگل جستجو کنید یا به این لینک مراجعه نمایید. هر کاربر شش فرصت دارد تا کلمه‌ای پنج حرفی که به صورت تصادفی انتخاب شده است را حدس بزند. اگر بتوانید هر یک از حروف کلمه نهایی را در موقعیت درستی قرار دهید، با رنگ سبز مواجه خواهید شد. اگر کلمه نوشته شده دارای حروف تشکیل‌دهنده عبارت نهایی باشد، اما در مکان درست قرار نگرفته باشند با رنگ زرد مشخص می‌شوند. در نهایت اگر حرفی به طور کلی در کلمه آخر حضور نداشته باشد، با رنگ خاکستری نمایان می‌شود.

بازی Wordle

به صورت خلاصه می‌توان گفت که بازیکنان بازی Wordle تنها پنج فرصت برای تایپ کلمه اشتباه دارند و باید در جایگاه ششم اقدام به حدس کلمه صحیح کنند. نکته قابل توجه درباره این بازی، مشترک بودن کلمه موردنظر برای تمامی کاربران در سطح جهان است؛ در نتیجه امکان پرسیدن جواب صحیح از دوستان یا اسپویل کردن پاسخ برای آن‌ها وجود دارد! کلمه منتخب هر ۲۴ ساعت به شکل تصادفی ریست می‌شود و حتی سازنده بازی هم از کلمه بعدی بی‌خبر است. کلماتی که توسط کاربر حدس زده می‌شوند باید حتماً در پایگاه داده بازی ثبت شده باشند و نمی‌توان از عبارت‌های بدون معنی استفاده کرد.

مفهوم مورد استفاده در Wordle شباهت بسیاری به بازی Jotto دارد که برای اولین بار در سال ۱۹۵۵ توسط «مورتون روزنفلد» ابداع شد و باید از کاغذ و خودکار برای تجربه آن استفاده کرد. در این بازی یک کلمه از میان ۲۳۱۵ کلمه پنج حرفی انتخاب می‌شد (اگرچه زبان انگلیسی حدود ۱۲ هزار کلمه پنج حرفی دارد) و بازیکنان طی ۲۰ مرحله باید آن را پیدا می‌کردند. Wordle هم از شیوه مشابهی برای انتخاب کلمات گویش آمریکایی استفاده می‌کند؛ درحالی که ممکن است دامنه UK آن بسیاری از افراد را به اشتباه بیندازد. در واقع توسعه‌دهنده بازی متولد کشور ولز (بخشی از بریتانیا) است، اما در نیویورک زندگی می‌کند. همین مسئله موجب اعتراض برخی بازیکنان بریتانیایی شده است؛ زیرا اعتقاد دارند که استفاده از نگارش آمریکایی کلمات در بازی موجب برتری نسبی ساکنین آمریکای شمالی در آن می‌شود.

نکاتی برای برنده شدن در Wordle

کلمه ROATE بهترین واژه برای شروع بازی است که می‌تواند شانس پیروزی بازیکن را افزایش دهد.

همانطور که در قسمت قبلی اشاره شد، در هر روز یک کلمه به صورت تصادفی در بازی انتخاب می‌شود و بازیکنان باید سعی کنند تا آن را حدس بزنند. اگر نتوانید کلمه روز را حدس بزنید، باید تا فردا برای ریست شدن بازی و انتخاب کلمه جدید صبر کنید؛ مسئله‌ای که ممکن است کمی کاربران کم طاقت را عصبانی کند. همچنین ویژگی اشتراک‌گذاری امتیازات در بازی موجب شده تا رقابت در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر یا دوستان و آشنایان شکل گیرد. به همین دلیل برد و باخت به مسئله مهمی برای برخی افراد تبدیل شده است؛ اما چگونه می‌توان با استراتژی صحیح اقدام به حدس کلمه مورد نظر کرد؟

کلمه اول را هوشمندانه انتخاب کنید. بدون شک کلمه اول نقش بسیار مهمی در بازی دارد و بعد از کلمه نهایی، مهم‌ترین عبارت موجود در بازی به شمار می‌رود. برای دستیابی به احتمال بیشتر در انتخاب حروف صحیح، کلمه‌ای را با سه مصوت و پنج حرف مختلف با هم انتخاب نمایید. Media و Radio از مثال‌های بارز چنین واژه‌هایی هستند.

بازی Wordle

«تایلر گلیل» (Tyler Glaiel) که یک برنامه‌نویس و طراح بازی است، به دنبال بهترین روش برای شروع بازی گشته است. از نظر او کلمه «ROATE» بهترین عبارت در ابتدای بازی است که می‌تواند شانس پیروزی بازیکن را افزایش دهد. همچنین باید توجه داشت که به هیچ عنوان مجدداً از حروفی که در قسمت‌های قبلی با رنگ خاکستری مشخص می‌شوند، استفاده نکنیم. اگرچه این قاعده ممکن است کاملاً واضح به نظر برسد؛ ولی برخی مواقع دست یافتن به کلمات جدید بدون استفاده از حروف قبلی کمی دشوار و زمان‌بر خواهد بود.

به تکرار حروف توجه داشته باشید. ممکن است برخی بازیکنان این مسئله را فراموش کنند که برخی حروف می‌توانند در جایگاه‌های مختلف یک کلمه تکرار شوند. این موضوع می‌تواند در هنگام حدس کلمات چهارم یا پنجم شرایط را بسیار پیچیده‌تر از قبل هم کند. برای مثال می‌توان به کلمات Chill و Ferry اشاره کرده است که در آن‌ها دو حرف به صورت متوالی قرار می‌گیرند. پس بهتر است با دقت بیشتری به حروف تکرارشونده رایج مانند R و S توجه کنید.

آیا می‌توان در Wordle تقلب کرد؟

بدون شک ساده‌ترین روش برای تقلب در Wordle، پرسیدن پاسخ صحیح روز از دوستان یا جستجوی آن در اینترنت است؛ با این حال روش‌های خلاقانه‌تری هم برای کمک به یافتن پاسخ وجود دارد که می‌تواند در شرایط بحرانی به یاری بازیکنان بیاید. یکی از همین شیوه‌ها، استفاده از پایگاه‌های داده کلمات است که به عنوان بانک آنلاین واژه‌های انگلیسی عمل می‌کنند. برای نمونه می‌توان به سایت worddb.com اشاره کرد که فیلتر‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در سایت اشاره شده می‌توان انتخاب کرد که کلمات با چه حروفی شروع شوند و به اتمام برسند یا به طور کلی شامل چه حروفی باشند. برای مشخص کردن حروف مورد نیاز در یک واژه تنها کافیست تا حالت Words Containing را از منوی کشویی انتخاب کرده و سپس آن‌ها را در نوار جستجوی سایت وارد کنید. اگر بین حروف از کاراکتر کاما «,» استفاده نمایید، تمامی کلمات حاوی آن‌ها بدون در نظر گرفتن محل قرارگیری نمایش داده می‌شوند؛ ولی اگر حروف را به صورت پیوسته و بدون کاما تایپ کنید، تنها واژه‌های دارای ترتیب مشخص شده در نتایج قرار می‌گیرند.

آینده Wordle به کدام سمت است؟

بدون شک بازی Wordle نیز مانند بسیاری از عناوین پیشین خود از جمله 2048 و Dots که تنها طی یک شب محبوب شدند، افول خواهد کرد. البته ریست شدن بازی در هر روز و انتخاب کلمه جدید می‌تواند کمی به بقای آن کمک کند. همچنین بازیکنان تنها می‌توانند یک کلمه را در هر روز حدس بزنند؛ در نتیجه زمان سپری شده برای بازی چندان زیاد نخواهد بود و این موضوع می‌تواند از تکراری شدن آن جلوگیری کند. واردل در یک پست ردیت اشاره کرده که سعی داشته تا این بازی مثل شیرینی کروسانت، یک میان‌ وعده لذت‌بخش باشد که گاهی اوقات از آن لذت می‌بریم. از نظر او اگر بیشتر از یک کلمه در روز انتخاب شود، لذت بیش از حد موجب بی‌میلی بازیکنان خواهد شد.

سازنده بازی گفته است که محدود کردن بازیکنان به یک کلمه در هر روز موجب می‌شود تا حس کمبود در آن‌ها القا گردد. او اذعان دارد که بازی محبوب Spelling Bee به وی کمک کرده است تا به چنین ایده‌ای دست پیدا کند و بازیکنان را تشنه محتوای بیشتر نگه دارد. البته کاربران تاکنون شکایت‌هایی را پیرامون بانک سوالات بازی مطرح کرده‌اند؛ زیرا از نظر آن‌ها برخی کلمات مثل REBUS یا TAPIR هرگز به گوششان نخورده بوده است. این اتفاق درحالی رقم می‌خورد که پایگاه داده واژه‌ها از میان ۱۲ هزار کلمه پنج حرفی انگلیسی به ۲۵۰۰ مورد تقلیل یافته است.

مراقب نسخه‌های تقلبی Wordle باشید

در قسمت‌های قبلی اشاره شد که نسخه رسمی بازی Wordle تنها تحت مرورگر قابل تجربه است و هیچ‌گونه اپلیکیشنی برای آن توسعه نیافته است. با این حال موفقیت سریع و عظیم این عنوان موجب شده است تا نسخه‌های جعلی بسیاری برای آن ساخته شود. با توجه به دوران سلطنت اپ‌ها و کاهش محبوبیت بازی‌های تحت وب در سال‌های اخیر، بسیاری از کاربران با شنیدن نام بازی ابتدا در استورهای اپلیکیشن به دنبال آن می‌گردند. البته در حال حاضر اپل اقدام به حذف نسخه‌های کلون شده از اپ استور کرده است و تنها برنامه باقی مانده با نام Wordle! نیز عنوانی متفاوت به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است.

با جستجوی عبارت Wordle در گوگل‌پلی با انبوهی از کلون‌های این بازی مواجه می‌شوید که تجربه‌ای مشابه یا حتی بهتر از نسخه‌ اصلی را ارائه می‌کنند. با این حال نباید فراموش کرد که به دلیل نظارت ناکافی روی چنین اپلیکیشن‌هایی، ممکن است ابزارهای جمع‌آوری داده در آن‌ها تعبیه شده باشند؛ در نتیجه بهتر است قبل از نصب هر برنامه‌ای، مجوزهای مورد نیاز آن را بررسی نمایید. همچنین اگر تنها می‌خواید بازی گفته شده را امتحان کنید، بهتر است به جای نصب اپ به سراغ نسخه اصلی تحت وب بروید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • D3dx
    D3dx | ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

    بازی جالبیه
    مدل های مختلفی از نسخه فارسی شم داره ساخته میشه مثلا یه نمونه خوبش
    https://cafebazaar.ir/app/com.memorymakers.brainword

  • مهدی بهرامی
    مهدی بهرامی | ۳۰ دی ۱۴۰۰

    عالی بود ممنون میشم منبع خبر رو هم بنویسید.

مطالب پیشنهادی