ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینترنت و شبکه

وزیر ارتباطات از همکاری با چین برای ارتقای کیفیت اینترنت ثابت خبر داد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری با چین در حوزه ICT را طبق قرارداد 25 ساله تایید کرد. به گفته وی توسعه فناوری‌های مرتبط با 5G و اینترنت ثابت را با همکاری کشورهایی از جمله ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۵

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری با چین در حوزه ICT را طبق قرارداد 25 ساله تایید کرد. به گفته وی توسعه فناوری‌های مرتبط با 5G و اینترنت ثابت را با همکاری کشورهایی از جمله چین در دستور کار دارند. زارع‌پور در واکنش به کندی سرعت اینترنت نیز بر لزوم توسعه اینترنت ثابت تاکید کرد و گفت: «معنی ندارد زمانی که در منزل هستید، از گوشی تلفن همراه برای ارتباط استفاده کنید.»

بحث همکاری ایران و چین طبق قرارداد 25 ساله در حوزه فناوری از موضوعاتی است که طی چند وقت اخیر با حواشی بسیاری همراه شده است. «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات هفته گذشته همکاری با چین برای راه‌اندازی اینترنت ملی را شایعه‌ای بی اساس دانست.

در همین حال او امروز در حاشیه برنامه اتصال هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات، در پاسخ به این سوال که آیا در توافق ایران و چین همکاری‌هایی در حوزه فناوری ارتباطات مثل 5G پیش بینی شده است، گفت:

«بله، ما در همکاری هایی که با کشورهای مختلف از جمله چین داریم، توسعه فناوری‌های لازم برای هم حوزه 5G و هم کیفیت بخشی ارتباطات و اینترنت ثابت را در دستور کار قرار داده‌ایم.»

او معتقد است همکاری‌های متقابل می‌تواند منجر به رشد و توسعه صنعت ICT در کشور شود: «همچنین توسعه حضور پلتفرم‌های ایرانی در کشورهای همسایه را مد نظر داریم. ظرفیت‌های خوبی در کشورهای مختلف وجود دارد و ما می‌توانیم استفاده کنیم.»

اصرار بر تحقق یک وعده: راه‌اندازی 20 میلیون پورت فیبر نوری

زارع‌پور در ادامه با بیان اینکه برنامه‌ریزی دارند تا 20 میلیون پورت فیبر نوری در سراسر کشور راه‌اندازی کنند، اظهار داشت این مهم کار بسیار بزرگی بوده و نیازمند عزم ملی است.

به گفته وی شبکه زیرساخت کشور از ظرفیت خوبی برخوردار بوده اما در حال تقویت آن هستند:

«شبکه زیرساخت کشور ظرفیت خوبی دارد و حدود 30 ترابیت بر ثانیه ظرفیت داریم؛ کل ترافیک ما 10 ترابیت بر ثانیه است اما در حال تقویت آن هستیم. برنامه داریم که تا پایان دولت سیزدهم این را به 100 ترابیت بر ثانیه برسانیم و همین الان قرارداد 20 ترابیت بر ثانیه با استفاده از تجهیزات بومی بسته شده و در دهه فجر عملیات آن آغاز می‌شود.»

وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که کارشناسان معتقدند 20 میلیون پورت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری نشدنی است و با توجه به اینکه در دولت‌های گذشته وعده‌هایی داده شد و عمل نشد، آیا برنامه زمان بندی دارید و چقدر با سازمان‌های دیگر مثل شهرداری تعامل کردید که این کار بزرگ انجام شود، گفت:

«این یک کار ملی است و همه باید پای کار بیایند آنچه باعث شده با قاطعیت اعلام کنیم که این اتفاق خواهد افتاد، همین همگرایی در دولت سیزدهم است. همین دیروز در خدمت وزیر نیرو بودیم و توافقات خوبی صورت گرفت تا از شبکه توزیع برق در سراسر کشور استفاده کنیم که این پروژه با سرعت بیشتری جلو برود. سازمان همیاری‌های شهرداری سراسر کشور نیز باید پای کار بیایند.»

زارع پور درباره سرعت پایین اینترنت در تهران و اختلالات تلفن همراه و علت آن گفت: «یک کار اساسی و اصولی که باید انجام شود، توسعه ارتباطات ثابت است باید بیشتر نیازمندی مردم را به سمت ارتباطات ثابت و اینترنت خانگی و شبکه محل کار هدایت کنیم. معنی ندارد که در منزل هستید، از گوشی تلفن همراه برای ارتباط استفاده کنید.»

وی با بیان اینکه ارتباطات سیار محدودیت دارد گفت: «ما توسعه ارتباطات ثابت به عنوان یک راهکار بلندمدت را در دستور کار داریم که البته در کوتاه مدت کار را شروع کرده‌ایم و همین امسال قریب به نیم میلیون پورت فیبر نوری را راه اندازی می‌کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • expert_developer
    expert_developer | ۳ بهمن ۱۴۰۰

    چطور وقتی بحث همکاری با کشورهای غربی میشه شعار میدین ما باید روی پای خودمون باشیم ولی همکاری با چین اشکالی نداره؟ لابد چینیها خیلی خیرخواه ما هستند!

    • avvvvab
      avvvvab | ۳ بهمن ۱۴۰۰

      چون چین ملحد تا کنون ادّعا ننموده ارباب عالم است ولی امریقای ظالم قبل از همکاری رعیّت میخواهد
      امّا اینکه ایران خانوم چارراه خاورمیانه گاه به عقد غربی در میاد گاه صیغۀ شرقی میشه، تقصیر کسی جز خودش نیست
      قرنهاست که بی‌فرهنگی فساد و مزدوری در ژن سیاسیون ما ریشه دوانده
      و السلام

      • HAMIDSS
        HAMIDSS | ۳ بهمن ۱۴۰۰

        الان مثلا ویتنام یا چین رعیت آمریکا هستن چرا همیشه صفر و صدی میکنید ... البته این رفتار چین رو برو تو قرارداد هایی که کشور های آفریقایی بسته ببین بهشون وام داده نتونستن پس بدن بنادر و زیر ساخت هاشون رو چند ساله رایگان در اختیارش گذاشتن ...

        • avvvvab
          avvvvab | ۴ بهمن ۱۴۰۰

          سلام
          وکیل مدافع سیاست‌نداران نیستم! صفر/ صدی هم درکار نیست و متأسفانه اغلب کشورها [نه تنها امریقا] خوی استثماری دارند و قرض ربوی کمرشکن است.
          از وقتی امریقا بمب اتم بر سر ژاپن زد و دلارش را با مشت بر میز اقتصاد جهانی کوبید دیگر، حکّام عالم فوقش فرماندار اند نه فرمانروا. نبینی مزد به ریال دهند و نان به $ فروشند؟
          چین و روسیا همچنان ناگزیرند با کاغذ بی‌پشتوانۀ قلدرخان معامله کنند و با تحریم شدن بسازند چه رسد به اروپا که مادر پیر و ذلیل امریقاست.
          امّا آرمان سازمان ملل متحده و کنفرانس عدم تعهد (مرحوم) برای این بود که بشریّت احساس می‌کند باید حدّ و پایانی برای دیکتاتوری یافت:
          انقلابهای مخملی، بهار عربی، کودتا/ عقبگرد رژیم سیاسی دولتها، همه‌پرسی‌های استقلال، درگیری خیابانی بین توده‌ها و جنگهای داخلی ... به همین علّت است: دودلی بین ماندن و رفتن (چپ/ راست).
          داستان کشور ما البته پیچیده‌تر است: یادمان نرود که -خوب/ بد- انقلاب ۵۷ به کلاه عمو سام گوزیده. لذا دشمنی تحریمگر غذا و داروی ملّت ایران، از نوع کینه است نه رقابت بین ابرقدرتها.
          خان دِه بالا هر طور شده با خان دِه پائین کنار می‌آید‌ ولی نوکر متمرّد را بهیچ وجه نمی‌تواند تحمّل کند: لذا قضیّه به این سادگی که اپوزیسیون خیال/ تلقین میکند، نیست.
          نه فقط نمی‌توان گفت: دوستم بدار! بلکه عذرخواهی (توبه/ غلط‌کردم) هم رافع مسئولیت/ مانع عقوبت نیست.
          یعنی FATF که سهله اگر کشور را تحت الحمایۀ امریقا هم کنید سرنوشت ایران مثل کوبا ۶۰ ساله تحریم است؛ چه با فیدل، چه بی کاسترو
          پس چه کنیم؟ - ترک خرابکاری = آبادانی / ترک ناروا = درستکاری
          عوام اگر اختلاس شنید و مفسد فی الأرض را حلق‌آویز ندید نه فقط مثل بچّه بدآموز میشود بلکه حتّیٰ به ارتداد فرهنگی هم دچار میگردد: برای پول پزشکی می‌خواند، بخاطر دزدی پُست می‌گیرد و محض خیانت سوگند وفاداری می‌خورد.
          کمبود سرمایۀ تولید باوجود نقدینگی سرسام‌آور، علامت بدی است (از بدجنسی تا بی‌اعتمادی).
          بیا و برای رضای خدا واحد پول (کمتر از پشکل) را به میلی‌گرم طلا مبدّل کن [با همین کارت شتاب] تا بساط مسابقه (تف سربالای) گرانترترفروشی و تورّم کمرشکن برچیده شود؛ و إن لّا
          إنّا لِلَّهِ وَ إنّا إلَيْهِ راجِعونَ

مطالب پیشنهادی