ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کپسول کرو دراگون
علمی

ناسا اولین ماموریت گردشگری فضایی خود به ISS را تا انتهای مارس به تعویق انداخت

سه شهروند عادی که قرار بود در اولین ماموریت گردشگری ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی بروند، حالا باید کمی بیشتر صبر کنند. شرکت اکسیوم که مجری این برنامه است، می‌گوید عملیات آن‌ها به جای انتهای ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

سه شهروند عادی که قرار بود در اولین ماموریت گردشگری ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی بروند، حالا باید کمی بیشتر صبر کنند. شرکت اکسیوم که مجری این برنامه است، می‌گوید عملیات آن‌ها به جای انتهای فوریه در انتهای ماه مارس انجام خواهد شد.

شرکت اکسیوم اسپیس که مجری اولین سفر گردشگری ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد بود، در توییتی در صفحه رسمی خود اعلام کرد که به موجب آماده‌سازی‌سازی بیشتر فضاپیما و ترافیک ایستگاه فضایی، ماموریت خود را به جای انتهای فوریه در تاریخ 31 مارس مصادف با 11 فروردین 1401 انجام خواهد داد. ظاهرا در بازه زمانی انتهای فوریه و ابتدای مارس فضاپیماهای دیگری قرار است پیرامون ایستگاه حضور داشته باشند.

ماموریت گردشگری Ax-1 یا آن‌طور که ناسا می‌گوید ماموریت «فضانوردان خصوصی» حدود یک هفته به طول می‌انجامد. در این ماموریت یک سرمایه‌گذار کانادایی به نام «مارک پتی»، یک کارآفرین آمریکایی به نام «لری کانر» و یک خلبان سابق نیروی هوایی به نام «ایتان استیب» حضور خواهند داشت. فضانورد سابق ناسا، «مایکل لوپز-الگریا» هم به عنوان فرمانده عملیات همراه آن‌ها به ایستگاه فضایی می‌رود.

نماد ماموریت Ax-1

هزینه هنگفت اولین ماموریت گردشگری فضایی

ماموریت Ax-1 با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس سرنشینان خود را از زمین جدا می‌کند و با کپسول کرو دراگون آن‌ها را به ایستگاه فضایی می‌رساند. گفته شده که پتی، کانر و استیب هر کدام حدود 55 میلیون دلار برای این سفر هزینه کرده‌اند. ماموریت اکسیوم قرار است دربرگیرنده پروژه‌های گوناگون تحقیقاتی و بشردوستانه باشد.

ماموریت حاضر بخشی از برنامه ناسا و سازمان فضایی روسیه برای تجاری‌سازی ایستگاه فضایی است تا علاوه بر درآمدزایی از این ایستگاه، بتوانند بستر دسترسی به فضا را برای شهروندان عادی فراهم کنند. البته با هزینه‌های فعلی فقط شهروندان بسیار ثروتمند امکان سفر به ایستگاه را خواهند داشت.

گفتنی است که اگرچه Ax-1 اولین تجربه ناسا در انجام ماموریت‌های گردشگری فضایی است، ولی روسیه سال‌هاست که گهگاه چنین ماموریت‌هایی را انجام می‌دهد. این کشور آخرین بار در ماه دسامبر 2021 دو گردشگر ژاپنی را با موشک سایوز به ایستگاه فضایی فرستاد و 12 روز بعد آن‌ها را به زمین برگرداند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی