ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا طولانی
علمی

اکثر مبتلایان به کرونا یک سال بعد از رفتن به ICU، همچنان مشکلات متعددی دارند

با توجه به برداشتن محدودیت‌های ناشی از کرونا در برخی کشورها، مطالعه‌ای تازه نشان داده که باید توجه بیشتری به اثرات بلندمدت ابتلا به این ویروس به خصوص در بیمارانی که نیازمند مراقبت‌های ویژه (ICU) ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

با توجه به برداشتن محدودیت‌های ناشی از کرونا در برخی کشورها، مطالعه‌ای تازه نشان داده که باید توجه بیشتری به اثرات بلندمدت ابتلا به این ویروس به خصوص در بیمارانی که نیازمند مراقبت‌های ویژه (ICU) شده بودند، داشته باشیم.

بر اساس تحقیقی که نتایج آن در مجله JAMA منتشر شده، بررسی 246 بیمار با میانگین سنی 61 سال که در هلند به خاطر کرونا راهی بخش مراقبت‌های ویژه شده بودند، نشان می‌دهد که تقریبا سه چهارم آن‌ها معادل 74.3 درصد با گذشت 12 ماه از مراجعه به بیمارستان هنوز با مشکلات فیزیکی روبرو هستند.

«ماریک زگرز»، محقق ارشد این مطالعه از مرکز پزشکی دانشگاه «رادبود» هلند می‌گوید: «پژوهش حاضر نشان می‌دهد که رسیدن به بخش مراقبت‌های ویژه چه تاثیر مهمی بر زندگی بهبودیافتگان کووید-19 می‌گذارد. نیمی از این افراد حتی بعد از گذشت یک سال همچنان برای انجام کارهای روزمره خود احساس خستگی می‌کنند و بی‌انرژی هستند.»

بیماران کرونا با مشکلات فیزیکی، ذهنی و شناختی روبرو هستند

اکثر آن‌ها با مشکلات فیزیکی از جمله درد، ضعف عضلات و تنگی نفس روبرو هستند. 38.9 درصد از این افراد می‌گویند با وجود این که یک سال از بستری آن‌ها گذشته، هنوز احساس می‌کنند ضعیف‌تر از قبل هستند. 26.2 درصد از مواجهه با مشکلات ذهنی مثل اضطراب یا استرس پس از حادثه و 16.2 درصد از رویارویی با مشکلات شناختی مثل اختلال حافظه یا توجه خبر داده‌اند. چندی پیش در مقاله‌ای اعلام شد که مه مغزی کرونا می‌تواند با ناهنجاری‌های مایع مغزی-نخاعی مرتبط باشد.

در مقاله حاضر آمده است: «نشانه‌های پسا ICU را می‌توان به صورت فیزیکی، ذهنی و شناختی تقسیم‌بندی کرد. این مشکلات موجب افزایش نرخ مرگ و میر، هزینه‌های درمان و کاهش سطح کیفیت زندگی شده است.»

البته باید ذکر کرد که مقاله حاضر محدودیت‌هایی داشته است. برای مثال داده‌های خود را صرفا از طریق گزارش داوطلبانه مشکلات و نشانه‌های افراد به دست آورده و از روش‌های تشخیص بالینی استفاده نکرده است. محققان می‌گوید: «درک پیامدهای بلندمدت بیماران کرونا که به ICU رفته‌اند، به منظور ارائه خدمات درمانی کافی با توجه به نیاز این بیماران اهمیت دارد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی